Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 01:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kjekt og ha med seg?
InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 11:32 
Avlogget

To store søppelsekker! Gullars fant denne linken om det: http://ut.no/artikkel/1.7425984
(og to små for bær-og sopp-plukking)
Jeg "arver" alltid tomme engangslightere fra Isbjørnen hvis de har et innebygget ledlys - en av dem har fast boplass i hver jakke/ veske.
Spesielle "jentegreie", i tlfelle nettvenninnen fremdeles besøke forumet, eller gave til "damen i deres liv", gutta;-): "Swiss Card" fra produsentene av den sveitsiske armekniv. Dette er jo ikke bare en jentegreie, passer i enhver lommebok tilogmed:

http://www.amazon.de/Victorinox-VICTORI ... B001F7AD7C (finnes tilogmed i pink :-))

Denne duppeditten finnes også i "gutte-versjonen" farget f.eks. teknisk grå, med ledlampe osv.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2012, 10:34 
Avlogget

Nødvendig utstyr til BOB eller EDC:
(Isbjørnen ba meg sette in dette som balanse til hans meget alvorlige utredning om etikk, altså here comes):
Ikke glem å pakke luftgitaren!!!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2012, 11:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Fantastisk! :mrgreen: Man skal ikke undervurdere hvor viktig godt humør kan være.

Har tidligere lest tips om f.eks. munnspill/munnharpe som små ting som kan gi en selv mye glede og andre stor irritasjon! :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

For normal kjøring her i nærområdet, til og fra jobb og slikt, så har jeg omtrent ingenting. En Jerven Extreme og et liggeunderlag, rett og slett fordi jeg ikke gidder å ta det ut av bilen. Har et greit survivalskrin som alltid er med i bilen også, ligger der hele tiden. Har et separat skrin som jeg bruker på andre turer der jeg er borte fra bilen.

For turer til hjembygda når jeg vet at jeg skal være borte en stund, så blir det gjerne med enda mer stæsj. Dette er dels for å ha med utstyr hvis noe skulle skje mens jeg er borte, men det er minst like mye fordi det garantert blir noen turer ute i friluft.
Nå i sommer er et typisk eksempel. Det blir vel med en recon-pack med div undertøy, 1-manns telt/bivvi-bag, primus, kokesett, gore-tex bekledning, støvler, sko, sovepose (3-sesongers faktisk, ikke sååå forbaska varmt her i Norge på sommeren), og generelt sett alt annet jeg kan se for meg å få bruk for på turer i skog og mark i sommer, fjellet også. Hmmm....vurderte faktisk å alenetur i Rondane en eller annen gang i løpet av ferien.
Ellers...en feltkniv, sverger der til SOG og tilsvarende, favoritten er SOG Scuba/Demo. SOG foldekniv (Trident) og Victorinox Multitool fra jobben.
Og fiskeutstyr!!! Kjøpte meg ny stang her ganske nylig, sammenleggbar Shimano Exage, med en 2500-size Shimano haspelsnelle. Ikke prøvd den ennå!!!! Gleder meg, kjøpte sluk, wobblere og thingamajigs for nesten 3000 kr på XXL her, og har ennå ikke prøvd dævelskapet... :lol:
Padleutstyr blir med, skal jo ut å herje litt med kajakk i løpet av sommeren, det er klart.

Mat tar jeg ikke med noe særlig av, en 4-5 frysetørka SR fra jobben, 4-5 bokser med Turistproviant (sivil RSP, fortsatt en vinner), og en 4-5 bokser med bønner.
Det er dette som blir med i bilen altså, ikke nødvendigvis på tur. Bare sånn just in case... ;) For eventuelle turer så blir nok mat og drikke anskaffet basert på hva og hvor og om det skal bæres eller padles eller kjøres...

I tillegg så tar jeg bestandig med meg alt jeg har av våpen når jeg er på sånne turer. Flere grunner til det selvsagt, for det første så blir det nok litt skyting på bane med kompiser i løpet av sommerferien, deriblant skyteprøve for storviltjakta.
For det andre....jeg liker ikke tanken på at våpnene står alene her hjemme med meg borte i 4 uker, mye rart som kan skje i løpet av en sånn periode, selv om man har våpenskap. Leste om noen som sa at de klarte å kutte opp et skap på 5 minutt med vinkelsliper når ingen var hjemme, så da.... Da er det greiere å sette de oppi skapet til stefaren min nordpå, hvor det er folk hjemme hele tiden.
Sist, men ikke minst....hvis noe enda verre skulle skje (typisk slikt vi snakker om her inne), så har jeg smelljerna med meg. De gjør ihvertfall ingen nytte stående i skapet i Oslo og jeg er i Trondheim hvis ting går til h******** :roll:

Jeg tar også med meg en liten håndscanner, en AOR AR-8200 for å kunne følge litt med på hva som skjer, har med standard VHF og UHF piskantenner, samt en HF trådantenne, og masse ekstra batterier. http://www.aorusa.com/receivers/ar8200mk3.html
Har også et par kortholds Motorola UHF-radioer med lett talescrambling som jeg kjøpte på en av de statssponsede turene mine til Balkan... :P
En gadget som jeg synes er veldig kjekk å ha med er en Optoelectronics Xplorer. Den er ikke noen vidunderløsning, men den har én stor fordel sammenlignet med mange andre dippedutter; når den slår inn så vet du at det er noe i nærheten av deg som bruker radio...veldig kjekk "early warning". http://www.optoelectronics.com/xplorer.htm
Alt radioutstyret blir som regel liggende i bilen, og er kun med hvis ting skulle rakne. Men det er noe jeg vurderer som greie verktøy å ha, hvis noe skulle skje. Hvem vet hvor vi får informasjon i fra om hva som foregår, alt avhengig av hva som har skjedd. Da er en såpass kapabel radio kjekk å ha, der man lett kan bytte antenner for å tilpasse til frekvens, samt søke etter aktive frekvenser. Helt sikkert ikke alle som føler behov for noe slikt, men...mye rart som flagrer rundt i eteren, og hvis all annen kommunikasjon har gått ned så er dette kjapt det eneste man har. Xplorer'n er et mer taktisk verktøy, som jeg har brukt MYE i ulike sammenhenger. Men hvis man vet hvordan den kan brukes, og vet begrensningene, så er den verdt sin vekt i gull.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 18:15 
Avlogget

Har da måtte bytte ut mitt tidligere førstehjelpsveske fra clas ohlson fordi glidelåsen gikk i stykker. Den tålte altså ikke daglig bruk i mer enn to tre måneder.

Det jeg har byttet ut med er denne her, som også erstatter enkeltmannspakken jeg tidligere bar i lårlommen. Den er litt stor, men alt i alt et bra alternativ. http://www.xxl.no/kosthold/skadematerie ... 8rstehjelp

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 22:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en litt spesiell løsning på å ha med meg masse stash. Jeg er en av dem som hater å ha bulende lommer og måtte grave i sekken etter utstyr, så jeg kjøpte meg rett og slett en stridsvest, type militær. Bruker magasinlommene til å oppbevare radio, lightsticks, kniv, gps, kart og kompass, tursnacks og masse annet. Den er god å gå med, og passer perfekt sammen med sekk.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 23:45 
Avlogget

Strelok skrev:
Jeg har en litt spesiell løsning på å ha med meg masse stash. Jeg er en av dem som hater å ha bulende lommer og måtte grave i sekken etter utstyr, så jeg kjøpte meg rett og slett en stridsvest, type militær. Bruker magasinlommene til å oppbevare radio, lightsticks, kniv, gps, kart og kompass, tursnacks og masse annet. Den er god å gå med, og passer perfekt sammen med sekk.

Jøssenavn. Har en stridsvest selv, men går du virkelig rundt med en stridsvest til daglig? Jeg tør knapt og gå med den i skogen, av frykt for at enkelte myndighetspersoner skulle finne på å ta meg med til et lite, alltid lyst rom for å spørre om mitt politiske ståsted og om jeg også har en politiuniform på luringa... :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2012, 00:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Næh, er mest på fjellturer helt alene, der jeg skal gå over lengre avstander. Går ikke rundt med den på fisketur, liksom.
Ville sett ganske dust ut om jeg gikk rundt med den til vanlig. Som du sier, da ville det blitt skikkelig baluba.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2012, 18:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Jobber 25 km hjemmefra og er helt avhengig av tog. Om toget ikke går...vel, så får jeg overnatte hos kompiser. Uansett, i sekken har jeg et kit bestående av; vanntett boks, sanrenmu lommekniv, enkeltmannspakke, Fenix E01 lommelykt, to tamponger (vanntett opptenning og blodstopper i ett), sårrens, plaster, smertestillende/febernedsettende for liten og stor, sårstrips, sterile skalpellblader, firestriker, 500 NOK, 50 EUR. I tillegg er det planen å dytte litt ekstra stæsj i sekken som det ikke er plass til i den vanntette plastboksen, bl.a et nødteppe (astro-blanket etc.), noe mat-aktig, (rsp, REAL turmat e.l.) og en multitool (leatherman crunch). Ser at mange amerikanere inkluderer det minste Hultafors brekkjernet i kittet (for å komme seg ut av heisen etter atomangrepet?). mulig at en vannflaske også hadde vært bra?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2012, 11:14 
Avlogget

Det der var et supert tips, FruIsbjørn! For to uker siden brukte jeg mye tid på å lete meg i hel etter noe lignende. For jeg har begynt å få en slags merkelig fetisj for små duppedingser jeg kan bruke til nødbruk. Og ble (desverre) akkurat ferdig med det settet jeg skal bruke til helserelaterte ting. Settet inkluderer ganske så kompakte og lette nødtepper. Har til og med fått tak i vaskekluter som er på størrelse med en bitteliten tablett. Når du legger tabletten i vann eser den ut og blir til en ganske normal vaskeklut med god oppsugingsevne. Så man kan si at selv vaskekluene er "dehydrerte" her i gården... :lol: Men jeg ble fristet til å lage et ekstra sett, for det du henviser til her passer perfekt til de små metallboksene som jeg bruker.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2012, 12:04 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.clasohlson.com/no/Solcellelader/Pr383942000
http://www.clasohlson.com/no/Solcellelader/Pr383632000

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 08:44 
Avlogget

nettvenninnen skrev:
Det der var et supert tips, FruIsbjørn! For to uker siden brukte jeg mye tid på å lete meg i hel etter noe lignende. For jeg har begynt å få en slags merkelig fetisj for små duppedingser jeg kan bruke til nødbruk. Og ble (desverre) akkurat ferdig med det settet jeg skal bruke til helserelaterte ting. Settet inkluderer ganske så kompakte og lette nødtepper. Har til og med fått tak i vaskekluter som er på størrelse med en bitteliten tablett. Når du legger tabletten i vann eser den ut og blir til en ganske normal vaskeklut med god oppsugingsevne. Så man kan si at selv vaskekluene er "dehydrerte" her i gården... :lol: Men jeg ble fristet til å lage et ekstra sett, for det du henviser til her passer perfekt til de små metallboksene som jeg bruker.

Litt seint svar, men: Ja, dette med EDC i en pastilleske, og hvor mye man kan presse inn der er en vitenskap for seg, google "altoid box EDC" for mange interssante tips i den retningen.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 09:36 
Avlogget

Har da kjøpt meg en slik metallholder for sigaretter. I den får jeg plass til ti sigarillos og 7 sigaretter. Noe for de fleste med andre ord. Så nå kan jeg gå med røyk på meg hvor som helst uten at de blir knødd sammen, fuktige eller annet som ofte hendte når jeg gikk med en vanlig pakke sigg i lomma. Og i hverdag eller krise, en røyk kan gjøre mye for humøret. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 21:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Min oppdaterte EDC inneholder som følger:

Esbitbrenner
Litt mat med laaaang holdbarhet
Kniv
Skje
Tannbørste og tannpasta
Linseetui, linsevann
bandana
"spaceblanket"
Regnponcho (dobler som presenning/gapahuk
Sammenleggbar vannflaske
Hansker
Paracord
Strips
Leatheman Crunch
Kulepenn/notisblokk
Førstehjelpsutstyr (trykkbandasjer, gummihansker, munn-til-munnmaske, sårtape, skalpell/sterile blader, sårrens, sterilt saltvann)
Lommelykt
Div. zip-loc-poser
Toalettpapir/kleenex
Survivalkit bestående av trykkbandasje, sårtape, lighter, firestick, kniv, lommelykt, 500NOK, 50 EUR, tamponger.

Puh.

imidlertid går hele stasen (bortsett fra regnponchoen) ned i ytterlomma på sekken og veier ikke mer enn et par kg.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 16:59 
Avlogget

Jøss Draugjeger, det var mye og ta med seg! Har du sekken på deg hele tiden, eller er den i bilen når du drar noe sted? Imponerende og være så godt forberedt i hverdagen i alle fall!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support