Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 23:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Jul 2014, 23:18 
Avlogget

Hvor er alle utstyrshorene? Dette er såvidt jeg kan se den ferskeste EDC-tråden her inne. :mrgreen:
Uansett, her er noe av driten jeg drasser rundt på sånn til daglig:

Bilde

Moleskin notatblokk
Fisher spacepen
Zippo 1935-replica
Silva lommekompass og termometer
Led Lenser F1
Victorinox SwissTool Plus 1
Samsung GTB2710 (Denne har jeg prøvd å bytte ut med en Galaxy S4 Active som sluttet å fungere første dagen..)

Dette og litt til hadde jeg vanligvis i en diskrét Victorinox Vertical Travel Companion som forsvant under mystiske omstendigheter en sen natt i San Fransisco. Da var den heldigvis omtrent tom, og jeg håper den nye "eieren" har like mye glede av den som jeg hadde. Eller - nei - jeg håper han får en slags mystisk jungelparasitt som har gjemt seg i foret på vesken og legger egg i øyeeplene hans, men det er vel litt besides the point. :roll:

Jeg er nå på jakt etter en ny manneveske å ha nerdegreiene mine i, men har ikke forelsket meg helt ennå. Noen forslag?

- E

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 21:25 
Avlogget

liker pakken din... angrer på at jeg byttet ut min gmale smasung dumtelfeon (med 3 ukers batteritid) med en dustete smartphone (samsug pocket...)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 08:32 
Avlogget
Brukerens avatar

det er derfor jeg har beholdt den gamle nokiaen i en skuff...bare i tilfelle...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 09:40 
Avlogget

Ikke all verdens eg drar med meg til daglig :)

Lommebok med nødvendige kort og litt cash. Exentri lommebok så den er veldig liten. http://exentri.com/no/
Leatherman Skeletool. Liten, lett og tøff. Gjør jobben! :) http://www.leatherman.com/18.html
Suunto Core All Black klokke. Beste klokken eg har hatt. Og jo, klokke er praktisk. http://www.suunto.com/coreallblack/
Privat mobiltelefon. Smarttelefon, på godt og vondt.
VHF samband. Brukes i Røde Kors-tjeneste.
Nøkkelknippe, med færrest mulig nøkler.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 13:12 
Avlogget

Stilig, nomore. ;)

Smarttelefon på godt og vondt ja. Har fått sendt min til et verksted, for jeg savner litt å ha en datamaskin i lommen når jeg er på farten.
Den gamle Samsungen vil allikevel aldri være langt borte da den tåler alt og har batteri som varer i over to uker (og i evigheter om den ligger avslått). Kjempefin som backuptelefon i bilen eller ryggsekken.

Fin den klokken. Jeg har sett litt på denne fra Casio da jeg er en sucker for analoge klokker.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 13:28 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.nzwatches.com/seiko-solar-ch ... sc137.html

anbefales!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 13:46 
Avlogget

Eg er uheldigvis veldig avhengig av digital visning av klokken :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2014, 05:25 
Avlogget

Kanskje lurt og ha en sånn ?
https://m.youtube.com/watch?v=IxalY0aqTMw

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2014, 09:46 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:

Veit du om noen selger denne her i landet?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2014, 17:09 
Avlogget

Nei men man kan bestille de fra amazon
12 stk for ca 130 kr

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2014, 17:37 
Avlogget

now.... there's a tip :D

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2014, 09:26 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:

Et par av di der må jeg ha! -Takk for et godt tips :D

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2014, 16:41 
Avlogget

Har EDC-sekk, har hatt den med mindre utrustning i 10år lenge før jeg viste at EDC BOB var en "ting".
Jeg er aldri langt fra bilen. Innholdet varierer med årstidene.

Poenget er den daglige "kjekt å ha" tanken.
Baktanken er at den også skal fungere som en BHB (BuggHomeBag, å bugge ut i skogen for å dø får andre prøve på)

Sekken er en 25l? Mil-Tec billigsak med mollywebb på hele sekken, 3 rom+ noen små.
Har ikke brukt mer en 1/3 av plassen i sekken, mye rom til de dagligdagse tingene.
Vekten total sekk som listet under er 3,8kg, ingen problem å kaste i bilen å på ryggen rundt om.

Mat-mulighet
- Fold-a-cup
- Spork
- Pulver for varm drikke div.
- Tom vannflaske
- Matpakke og drikke frem til lunsj på jobb. :roll:

Klær og Varme
- Eske med 3 typer opptenningsalternativer + hjelpemidler, diamantbrynje ol.
- BUFF
- Ull Lue
- Ull Sokker
- Hansker
- JERVEN Original (bivy, poncho med armer, duk, sitterunderlag, Nød-flagg, osv, osv, "alt")

Verktøy/Rep/Handy
- Mikrofiber klut(er)
- S&W ExtremeOps Foldekniv
- Litt Paracord og Strips
- Militær SpacePen
- USB-minne
- Lommelykt MiniMag Pro LED
- Hodelykt (Billig)
- Elektrikertape
- Plaster og småstasj

Elektrisk
- Nettbrett 10" (jobb)
- USB BatteriPakke 6Ah
- USB/Batterilader/Lys Batteripakke 4xAA
- Ladekabler mitt utstyr
- 230V -> USB klump
- 12V -> USB Klump
- Reserve ubrukte øretelefoner
- ODB2-kodeleser
Hadde (ble stålet) et bedre Solcellepanel, håper å kjøpe nytt igjen snart.

"Tilfeldigvis" nå tester praktiske ved :
- Gåstaver i karbonfiber, 430gram, 3delt
Og det viktigste av alt :P
- Fangsnor i Kevlar for nøkler ol. Ikke mistet nøklene siden jeg kjøpte den, før det var det nærmest en ukentlig leteaksjon.

Venter på :
- Sawyer Mini filter.

Hvorfor har jeg ikke mat? Kokeaparatur?
Fordi jeg spier det opp... Prøver å ha sjokoladeplate vertfall, men svop, borte...
Mennesker kan gå i ekstremetilfeller, 30 dager uten mat. Slapp svimmel vondt ja, men man dauer ikke om man er 2-3dager uten mat. Vann derimot, nok vann så blir man ikke dårlig av å ikke ha mat i en periode, å vann har vi da endelig nok av i Norge. Vi kan til og med stort sett drikke det rett fra bekken også.

Klær?
Etterhvert nå som temperaturene faller så kommer ullundertøy i sekken, på de kaldeste dagene så har jeg en tynn dun-jakke som ikke tar noe plass. Ellers basserer jeg meg på å ha det jeg trenger på meg eller i bilen.

Om noen lurer på hva jeg har kan jeg poste link til ting og tang, tenkte på å gjøre det i posten, men blir for mye.

Ellers Finn feil!, etter endel år så er jeg nok blind på hva jeg kunne ha trengt her.
Vet jeg skulle hatt en stabel med kontanter, er bare litt tom for disse pdd. :?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2014, 19:57 
Avlogget

Bare hyggelig kjellz, tror de virker ganske bra;) da kan du få fisk uten og passe på når den biter

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2014, 09:31 
Avlogget
Brukerens avatar

XkraftX skrev:
Hvorfor har jeg ikke mat? Kokeaparatur?
Fordi jeg spier det opp... Prøver å ha sjokoladeplate vertfall, men svop, borte...
Mennesker kan gå i ekstremetilfeller, 30 dager uten mat. Slapp svimmel vondt ja, men man dauer ikke om man er 2-3dager uten mat.

Det var jo en morsom, men akk så menneskelig grunn for hvorfor det ikke går å ha mat i BOB-en, eller BHB-en. Da kan kanskje min måte å gjøre det på være noe for deg. For jeg tror terskelen for å ta hull på noe som er vakuumpakket er en god del høyere enn for noe som ligger løst.

For litt over tre år siden var det en konkurranse på vårt svenske søsterforum hvor poenget var å pakke en så god som mulig matpakke for BOB-en som skulle veie maksimalt en kg. Mitt bidrag ser dere under. Innholdet er; liten sjokolade, Regia kakao, margarin, kaffe, melblanding for pinnebrød, mandler/rosiner, havregryn, frysetørket middag, knekkebrød og kavring. Totalt 4500 kCal og vekt 1 kg.

Men poenget er at det meste er pakket i vakuumposer. Og det som ikke er, kunne gjerne vært det. Og det hele er til slutt pakket i en zip-lockpose.

Den på bildet er for lengst rotert ut av GHB-en som jeg liker å kalle det(Get Home Bag). Men lærdommen min fra denne konkurransen var at dette var en meget praktisk måte å gjøre dette på, i alle fall for meg. Det jeg gjør nå er noe tilsvarende, men i litt større utgave. Jeg bruker også i større utstrekning hele porsjonspakker, ikke oppdelt som for de middagsporsjonene. Og jeg unner meg litt spekemat og honning til pålegg i tillegg. Disse matpakkene roterer jeg nå to til tre ganger i året. Denne uken passer forresten svært bra til akkurat det. :D Og i stedet for margarin bruker jeg klarnet smør som jeg har laget selv. Egentlig roterer jeg oftere enn jeg hadde behøvd. Men det er nå moro å fiske fram disse posene og spandere litt luksus på turkameratene. Pinnebrød er merkelig populært selv blant store, barske, voksne karer. :lol:

Om noen skulle ønske å gjøre noe lignende, så vær forberedt på at smør/margarin kan komme til å smelte når BOB/GHB/BHB-ene blir liggende i varme biler fra tid til annen. Så akkurat den må dere være forberedt på ser litt annerledes ut når dere skal bruke den. Den som har problemer med akkurat det, kan bare ha akkurat den pakket for seg og skifte den ut litt oftere. Det kan også være lurt fordi det gjerne er den enkelttingen som har kortest holdbarhet i en slik matpakke.

Vedlegg:
A[1].jpg
A[1].jpg [ 24.27 KiB | Vist 2541 ganger ]
Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support