Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 27 Mai 2018, 10:59

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Aug 2017, 12:08 
Avlogget

Hvilke Sveitserkniver liker du best? Selv er jeg en stor tilhenger av foldekniver uten låsbart blad. Noen av foldeknivene til Victorinox er uten låsbart blad. En ting som skiller Victorinox lommekniver fra f.eks. mange amerikanske og tyske lommekniver uten låsbart blad er at linerne er i rustfritt stål. Det betyr at de trenger mindre vedlikehold og varer lengre. Riktignok brukte også Victorinox linere i messing i riktig gamle dager.

Mine favoritter er Pioneer X med aluminiumsskaft, og Compact med rødt skaft.

Av de låsbare modellene synes jeg Outrider og Trekker virker som de mest interessante. Men dersom jeg skal kjøpe en låsbar Victorinox så hadde jeg helt mot Outrider. Har tidligere hatt en Rucksack.

Nå lager Victoriox riktignok multiverktøy ala leatherman også da, men det er en annen sak synes nå jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2017, 12:55 
Avlogget

Jeg fortrekke låsbart blad, men har noen uten også. Har en forrester i sekken, swiss tool x i beltet, rescueknife i bilen og i beltet på hjelpekorpsuniformen, og noen til av ymse varienter i skuffer og skap rundtom. Liker egentlig ikke den asymmetriske slipingen på knivene, men liker at serrateringen er på ytre del av bladet, det passer meg bedre. Min første swiss tol x holdt i 6-7 år med mye juling og misbruk, klarte ikke ødelegge annet enn eggen på sylen, og fjæra til den ene skrutrekkeren... Kjøpte ny da jeg mistet den.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2017, 13:08 
Avlogget

Disse knivene er snope til små oppgaver. Personlig så foretrekker jeg solid låsing av bladet åpen og lukket.

Har sett på noen av de nyere modellene som er tilgjengelig på www.milrab.no og planlegger å kjøpe inn ett par av disse.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2017, 13:18 
Avlogget

Jeg har en Victorinox Tinker i lomma til enhver tid (en 'tinker' er en som fikser ting... ;) ); utrolig med tid man har spart med å slippe å lete etter et skrujern eller kniv der og da. (fikse en lysbryter/kontakt, stramme et dørhandtak, osv.)

På tur har jeg en Victorinox Hunter - ikke for at jeg jakter så mye, men den har lås på bladet, og en sag som faktisk fungerer. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 00:37 
Avlogget

Jeg har en liten Victorinox Ambassador (omtrent, husker ikke hva den heter) i førstehjelpsboksen, men det er Leatherman Style PS4 jeg oftest har med meg. Om jeg skal på tur pakker jeg minst én morakniv. Å arbeide med en lommekniv er fremmed for meg, lommekniv er til å fikse saker i nødstilfeller.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 07:23 
Avlogget

Litt usikker på hvilken Leatherman du har, style ps er samme som style cs. Bare uten knivblad...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 10:51 
Avlogget

Candiru skrev:
Litt usikker på hvilken Leatherman du har, style ps er samme som style cs. Bare uten knivblad...

Det var visst jeg også. Modellen heter Squirt PS4, ikke Style. Lenge siden jeg kjøpte greia...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2017, 13:01 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Jeg har en liten Victorinox Ambassador (omtrent, husker ikke hva den heter) i førstehjelpsboksen, men det er Leatherman Style PS4 jeg oftest har med meg. Om jeg skal på tur pakker jeg minst én morakniv. Å arbeide med en lommekniv er fremmed for meg, lommekniv er til å fikse saker i nødstilfeller.

Enig med deg der! Lommekniv funker bra til småjobber, men på tur har jeg alltid med en ordentlig kniv også. Fordelen med lommekniv/multiverktøy er at du kan ha "hele verktøykassa" i lomma, den kan gjøre det meste og den er der når du trenger den. Men den er ingen erstatning for riktig verktøy!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 08:11 
Avlogget

Cornelius skrev:
Jeg har en Victorinox Tinker i lomma til enhver tid (en 'tinker' er en som fikser ting... ;) ); utrolig med tid man har spart med å slippe å lete etter et skrujern eller kniv der og da. (fikse en lysbryter/kontakt, stramme et dørhandtak, osv.)

På tur har jeg en Victorinox Hunter - ikke for at jeg jakter så mye, men den har lås på bladet, og en sag som faktisk fungerer. :)

Har også en Tinker :D

Vanligvis bruker jeg større og mer robust kniver rundt hjemmet og eiendommen, men når jeg trekker til "siviliserte" strøk så putter jeg alltid en Victorinoix i lomma.
Har en Tinker, Bantam og en Rambler jeg veksler mellom.
Har forresten og et slikt stort dråg av en Victorinox jeg fikk i en gave en gang. En slik med 30-40 ting på. Den har jeg aldri brukt. Alt for stor og klumpete.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 08:23 
Avlogget

Har sett litt på Victorinox produkter i det siste. Vurderte å kjøpe en tinker, men valgte heller å kjøpe en fieldmaster. Dette er samme som huntsman, bare med stjerneskrutrekker istedenfor korketrekker.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 09:57 
Avlogget

Candiru skrev:
Har sett litt på Victorinox produkter i det siste. Vurderte å kjøpe en tinker, men valgte heller å kjøpe en fieldmaster. Dette er samme som huntsman, bare med stjerneskrutrekker istedenfor korketrekker.

Jeg kikket litt på den Victorinox Outrider, som du nevnte i første post, og må innrømme at en stjernetrekker som går langsetter skaftet istedet for på tvers som på Tinker, er fristende; skal man skru noe særlig mér enn et par runder, så blir det fort knotete med Tinker'en... Men Outrider er jo en større kniv da - og jeg ville savne det lille knivbladet på Tinkeren, som jeg bruker overraskende ofte. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2017, 07:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har bestandig en Leatherman Wave i lommen. Har montert på klipset, så den henger i kanten på lomma. Den er med meg overalt, utenom på fly :)
I lommeboka har jeg en Gerber Dime. Liten sak som jeg aldri har hatt problemer med i sikkerhetskontrollen på flyplassene.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2017, 18:52 
Avlogget

Det klipset er sånt jeg legger merke til. Vurderer å kjøpe en mora Eldris for å ha i lommen når jeg har lovlig behov.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2017, 07:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja Eldris er veldig fin ut. Kunne tenkt meg den selv.
Men Eldris blir vel litt stor å ha i lommen?
Den er vel nesten 15cm med slire..

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2017, 10:09 
Avlogget

Er den så stor. Har bare sett Youtube anmeldelser hvor folk snakket om å ha den i lomma.

Mer i tråd med trådens åpningsinnlegg, og svenskprodusert, hva med Fällkniven LTC?
Har siklet litt på den i det siste.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet