Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Aug 2018, 23:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: EMP og bil
InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 14:21 
Avlogget

Vurderer å kjøpe meg en veteranbil mtp. solstormer og emp.
Hvor gammel bør bilen være for å være sikker? Er det et gyldent årstall hvor de fleste produsentene oppgraderte tenningen?
Eller må jeg gå inn og se på hver modell?

Topp

Innleggets emne: Re: EMP og bil
InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 17:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjenner en skrue som samler amerikanere og han sier at det egentlig ikke har blitt produsert biler etter 1973, men tror ikke han har EMP i tankene ved denne uttalelsen. Uansett, jeg har tenkt litt på dette selv, og innbiller meg at eldre toyota hiluxer må være det kjøretøyet man bør eie i en verden der det meste har stoppet opp. Hadde ikke forsvarets gamle volvofelt vært så grisk på drivstoffet hadde jeg vurdert denne også.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 20:22 
Avlogget

Bruker veltvogna så mye mer enn liter+ med B20 motor? Tror ikke en gammel hilux bruker så mye mindre.. om du i det hele tatt finner en brukbar fra før 1980.. som jeg mener å ha lest et eller annet sted er en slags "generell emp grense".
Hadde følt meg mye tryggere med ei feltvogn fra 60-tallet. Med hardtop er den låsbar og perfekt som evakueringskjøretøy også. Sleng på en skaphenger og du får med deg mye!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 20:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Nesten som en rullende BOL på en måte :)Hardtop er et must, selv om de er dyrere.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012, 23:43 
Avlogget

Nettopp! BOL on wheels! :D Hardtop er et absolutt must ja.. kalesje blir meningsløst...

Hvor konge hadde det ikke vært og sveist til en spansk tilhengerkrok til å hurtigkoble bakpå den ene hengeren, og kjøre med to tilhengere? :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2012, 23:04 
Avlogget

Når det gjelder bensin så er vel regelen at forgasser er trygt, insprøytning er ikke på grunn av elektronikken. Men det finnes unntak, flere av de tyske merkene brukte noen få år mekanisk styrt insprøytning, og det finnes biler med elektronisk styrt forgasser. Diesel er det enklere med, der kom ikke elektronikken før på 90-tallet. "D" og "TD" betegnelser er stort sett uten, nyere 3- og 4-bokstavsforkortelser er med.

Personlig har jeg ikke noen stor tro på at det har noe å si, karrosseriet på bilen fingerer som et faraday bur og vil ta seg av det meste, og EMP er ikke av de mest sannsynlige scenrioene (min personlige mening). Når det er sagt så kan eldre bilere og teknologi ha andre fordeler, bland annet at de er mye enklere å reparer når noe går galt, dog krever de litt mer vedlikehold.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2012, 00:41 
Avlogget

Heisann! (ny her, min første post.. yay)

Dersom ein storkrig bryt laust er eg rimeleg sikker på at ein EMP kjem til å ramme Norge og sidan ein EMP blast går laaangt.

Er ikkje ekspert på området, men trur at dersom bilen er godt jorda i det blasten passerar, så vil den fungere som ein faraday cage, og fungere fint uansett. Innhaldet vil og fungere trur eg.

Dersom den ikkje er jorda vil ein slite med å få start, sjølv med gamle bilar trur eg.

Har planar om å finne ut meir om dette og om nødvendig jorde bilen når den står parkert i garasjen :)

(kan nokon forresten hjelpe meg å finne info om kvar ein kan kjøpe store lufttette "food grade" plastbøtter o.l for oppbevaring av ris, heilkorn ++?)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2012, 22:31 
Avlogget

fnord skrev:
Heisann! (ny her, min første post.. yay)

Dersom ein storkrig bryt laust er eg rimeleg sikker på at ein EMP kjem til å ramme Norge og sidan ein EMP blast går laaangt.

Er ikkje ekspert på området, men trur at dersom bilen er godt jorda i det blasten passerar, så vil den fungere som ein faraday cage, og fungere fint uansett. Innhaldet vil og fungere trur eg.

Dersom den ikkje er jorda vil ein slite med å få start, sjølv med gamle bilar trur eg.

Har planar om å finne ut meir om dette og om nødvendig jorde bilen når den står parkert i garasjen :)

(kan nokon forresten hjelpe meg å finne info om kvar ein kan kjøpe store lufttette "food grade" plastbøtter o.l for oppbevaring av ris, heilkorn ++?)

Ingen ekspert på bil og slikt selv, men jeg tror ikke det holder og jorde bilen. Såvidt jeg har forstått, for at noe skal fungere som en faraday cage må det være en metalloverflate uten noen former for åpning. Jeg tar her noe forbehold for at jeg har misforstått rådet ditt, da nynorsk definitivt ikke er min sterke side. Men, det er en gang det jeg tror.

Bøtter og slikt ville jeg spurt meg for på europris og andre slike, og dessuten sjekke ut mat og vann seksjonen Velkommen forresten! Om du vil, spanderer jeg bokmålskurs på deg! ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 11:22 
Avlogget

En bil fungerer IKKE som et faraday bur. Alt etter frekvensen på impulsen er det snakk om max åpninger på mm, ikke engang cm. Det diskuteres også blandt de lærde hvorvidt jording av faraday bur heller leder impulsen inn enn forbi...

EMP fra en nuke går ikke langt med mindre den detoneres oppe i atmosfæren, mao. målretta angrep. Forhåpentligvis opplever vi ikke det i Norge..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 18:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Og om du får et problem med EMP, så tror jeg manglende start på bilen er det minste av problemene dine...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 19:37 
Avlogget

Det kommer jo -helt- an på situasjonen.. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 21:22 
Avlogget

Med relativt lang vei til BOLet, nix hest, og mye man vil ha med seg, så er det nok ikke dumt med et kjøretøy nei. Siden jeg ikke kan kjøre bil, tror at hanskerommet er tredje skuff i garderoben og at vifteremma er ho lærfrøkena jeg traff i Paris i unge dager, så tror jeg egentlig at jeg har diskvalifisert meg fra videre deltagende i denne debatten :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2012, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Fant denne: http://ibloga.blogspot.no/2010/02/how-t ... -from.html

Kan ikke uttale meg om det han skriver stemmer, men det virker som han har peiling.

Anbefaler å lese artikkelen, men for oss ekstra late:
Sitat:
Now, IF you had an old fashioned car that was made of metal, that had its tires removed, that was also attached to an Iron or copper pole and that was ALSO on dirt—not gravel—then yes, you may have a car that doubles as a Faraday cage. (Kind of like the old clunker my dad has out in his “back forty.”
Oppsummert: bilen må ha HELT metall karosseri og være godt jordet.

Det jeg ikke forstår, er at biler har jo større åpninger i form av vindu osv. Samtidig snakkes det om åpninger som nettingen på en mikrobølgeovn.

En ting er sikkert; det er mye tro/gjetting ute å går.

Kanskje jordet metallgarsje er bedre? :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 17:41 
Avlogget

En bil med forgasser og gammeldags tenning med fordeler, rotor og stift ville nok klart en EMP ganske godt. Du ville nok fått motorstopp der og da, hvis du tilfeldigvis var ute og kjørte, men den ville startet ganske greit igjen etterpå.
Muligens ville du fått litt problemer med dyanmoen etterpå dersom du har en moderne vekselstrømdynamo med innebygget spenningsregulator, mne er langt fra sikker nok til si noe sikkert.
En likestrømsdynamo med ektern vippe ville nok klart seg forholdsvis bra.
Har en Amazon stående i garasjen, delvis nedplukket for øyeblikket, men stor mer solid blir det ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 18:36 
Avlogget
Brukerens avatar

eventuelt setter du bilen på trebukker i garasjen og bygger et faraday-bur rundt. litt omstendelig når du skal ut av garasjen og litt tin foil-hat warning der, men du er sikra, da.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: