Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 12:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Diamantbryner
InnleggSkrevet: 14 Feb 2017, 22:01 
Avlogget

Har lyst til å tipse om diamantbryner til kniv.

Har en sånn kina kopi av Eze-lap modell M. Som jeg kjøpte på Chlaes Ohlson. Har ikke brukt dette impulskjøpet noe særlig. Men så hadde det seg slik at jeg ikke var så fornøyd med saksa på min leatherman. Jeg klarte i løpet av et par minutter ved hjelp av kinabrynet å slipe opp saksa slik at den klippet neglene mine uten problemer.

Har nå bestilt original Eze-lap modell M. Denne brynetypen er kompakt og helt suveren å bære med seg. Og burde uten problemer sette opp en brukbar egg på leatherman, sveitserkniv ol.

Topp

Innleggets emne: Re: Diamantbryner
InnleggSkrevet: 16 Aug 2017, 20:42 
Avlogget

Bestilte Eze- Lap "Model M", men så oppdaget jeg at Eze- Lap også har "Model B" som er samme brynet bare med skaft av aluminium istedenfor messing. Det er ikke mange steder på internett som har disse brynene. Og på de som har er det for tiden to måneders ventetid. Ellers er jeg glad i "fiskerbrynet" til Eze- Lap. Det som ser ut som en halv kulepenn sammenslått. Det har de i fiskeavdelingen på XXL. Det er om mulig enda lettere, men kanskje vanskelig å bruke for folk med store hender?

Jeg klarte uten problemer å slipe en brødkniv med "fiskerbrynet" til Eze- Lap. Det var en brødkniv med bølget blad.

Et annet diamantbryne som de har på Claes Ohlson er Dianova diamantbryne. Dette er et tosidig diamantbryne. En tilleggsting med dette brynet er at kanten på det kan brukes som skjerpestål. Det er kokkeutgaven de har på Claes. Men det går an å få tak i andre utgaver også på internett.

Ellers har jeg et sett med to tosidige DMT bryner. Dette er gode bryner, jeg klarte uten problemer å få en egg som kunne barbere hår på en liten lommekniv. DMT går for å være ganske jevn med Eze- Lap. Men, Eze- Lap går for å være hakket bedre. De som har mer peiling på dette enn meg, sier at det særlig kan merkes på de groveste brynene til Eze- Lap.

Både fiskerbrynet til Eze- Lap og model M har en grovhet på 600 grit. Dette er det samme som rødt DMT bryne. Ett diamantbryne med 600 grit skal holde til å slipe opp en egg til de fleste formål, hvis en bare avslutter med lette drag. Helle kniver anbefalte tidligere rødt DMT bryne.

Diamantbryner er selvsagt ikke de eneste brynene jeg har. Og det fins gode naturlige og kjeramiske bryner også. Men for bruk i situasjoner der en skal ha noe som er lett å bære med seg, er nok diamantbryner å foretrekke. Dersom en tenker på situasjoner der en kan ha med seg moderne utstyr, er det også en faktor at diamantbryner sliper kniver raskere enn de andre brynene og med mindre bruk av energi.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: