Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 01:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: «Toveis radio»
InnleggSkrevet: 09 Sep 2016, 15:46 
Avlogget

Jeg ser det skrives en del her og der om radio, alt fra radioamatører til walkietalkie. Men jeg blir ikke helt klok på hva som er til hvilken bruk. Så kanskje noen som har greie på hele spekteret av muligheter kunne oppdatere meg på hva som skal til for forskjellige formål eller situasjoner som kan være aktuelle. Scenario er ikke så nøye, viktigere er hva jeg kan oppnå via radio når telefon ikke er mulig av en eller annen grunn.

1. Jeg er på jobb i Oslogryta og vil ha kontakt med folk hjemme. Det er kanskje lettkupert og 25-30 km i rett linje.
a. Jeg er på gateplan mellom diverse bygg
b. Jeg står på taket av høyeste bygg i området.
2. Jeg er på veg hjem og distansen er 10-15 km. Lettkupert, kanskje lave åser mellom meg og hjemme.
3. Jeg står på et høyt punkt og har fri sikt hjem. Distanse 5-10-20-30 km.
4. Jeg er hjemme, men trenger kontakt med noen som er mer enn 50-100 km unna.

Kanskje disse situasjonene kan være et utgangspunkt for å opplyse en fersking som meg om hva jeg trenger. Eller kanskje de forskjellige radiovariantene kan graderes i stigende rekkefølge i forhold til hva de er kapable til og selvfølgelig hvilke som krever f.eks. lisens eller medlemskap i jaktlag el.l. for å kunne brukes.

Dette hadde forresten vært fint med konkrete eksempler på de forskjellige variantene, type god-bedre-best.

Topp

Innleggets emne: Re: «Toveis radio»
InnleggSkrevet: 09 Sep 2016, 23:41 
Avlogget

Hei,

Synes du stiller gode spørsmål, og har fornuftig fokus.

Jeg har hatt en interesse for både radio, amatørradio og politikk og lovverk rundt dette i godt over 20 år. På den ene siden begynner jeg å kunne deler av regelverket på rams, på den annen side må jeg pinlig nok inntrømme at jeg ikke har fått fungen ut og faktisk blitt radioamatør enda. Likevel, jeg tror jeg bør kunne fylle ut bildet litt, så da kaster jeg meg utpå i håp om at det gir litt nyttig info.

Selv om amatørradio-status vil kunne gi større spillerom, så er det to hindre som kan kraftig redusere nytteverdien. Det ene er at det ikke er tillatt med krypterte amatørradiosamband, det andre er at personen "i andre enden" også måtte vært radioamatør. Derfor er det ikke nødvendigvis så enkelt som å ta "lappen", kjøpe litt utstyr, og så er alt løst. Jeg vil absolutt anbefale å se på muligheten likevel, poenget er vel mest at også for radioamatører vil de "vanlige" sambandene også kunne ha nytteverdi.

De "åpneste" eller "frieste" sambandene er nok PMR446, og 27Mhz, i tillegg finner man spesialsamband som jaktradio og VHF Kystradio.

--> PMR446
Dette er typisk "walkie talkie" fra Clas Ohlson eller Sparkjøp. Det er relativt gode saker, og finnes også i ulike proff-utgaver. Hvis du står på to hustak, 10km fra hverandre, med klar sikt, så burde du kunne føre en samtale helt greit med et par slike av god kvalitet. Ulempen er at signalet er nesten avhengig av enten veldig kort avstand, eller helt klar sikt. Jeg ville ikke regnet med at du kunne føre en samtale dersom man gikk ned fra taket, og prøvde å føre stamtalen fra øverste etasje i de samme byggene.

Rent teknisk kunne man montert gode antenner på taket, og trukket kabel ned, eller brukt repeater. Ulempen er at dette ikke er lov på dette utstyret. De MÅ ha fastmontert antenne.

Vi bruker disse når vi beveger oss som en gruppe, uten store avstander, typisk i skog og mark. Hvis noen går over en åskam, så kan du regne med å miste dekning. De gir likevel muligheten til å gå tilbake til toppen av åskammen, for å nå resten av gruppen, i stedet for å måtte gå helt tilbake til gruppen for å føre en samtale.

Gode PMR446-radioer er helt greie saker, men man må kjenne til og ta høyde for begrensningene, og bruksområdet må være innenfor.

Har også fordel ved at radioene ofte bruker AAA-batterier, som er lett å skaffe, også oppladbare.

Krever ikke lisens.

--> 27Mhz (aka CB)
Ikke bare er 27Mhz bedre egnet når man ikke har klar linje, men man har også færre restriksjoner. Man kan sende på opp til 4W, og bruke bedre antenner. Dette er gjerne tyngre og dyrere utstyr, men vesentlig bedre egnet til de fleste av punktene enn PMR446. Blant de åpne sambandene er dette det beste valget du har, selv om jeg er usikker på om det er godt nok. Det er ikke umulig at du kan få kontakt gjennom lettkupert terreng, 30km, men det er ikke noe jeg ville gamblet på. Likevel, om du oppnår kontakt 15km nærmere enn PMR446, så er det en "win" likevel.

For både PMR446 og 27Mhz, vil det være en klar fordel å bruke litt tid på å bli kjent med utstyret og begrensningene, helst sammen med de andre brukerne. Om du ikke kan nå via jobb og hjem, er det andre punkter i nærheten dere ville fått kontakt om dere gikk til? Hva med nærmeste høy-punkt fra hhv. hjem og jobb? Er det noe tredjepunkt mellom dere, eller høyere, som kunne videreformidlet beskjeder?

Bruker ofte egne batteripakker.

Krever ikke lisens.

--> Jaktradio
Bedre rekkevidde enn PMR446, og gir tilgang til nødkanaler. Det er derimot ikke fritt frem å bruke, det er lisensierte delte samband. Hvis du er lovlig bruker av sambandet, så vil ikke "Jeg er på vei hjem, går det bra med dere?"-type meldinger være noe problem, men ikke frekvensene som egner seg for generelt koseprat.

85 - 130,-/år

--> Sikringsradioen
Hvis du *bare* skal bruke til nødstilfeller og korte konsise meldinger, så har du også et siste alternativ:
sikringsradioen.no

Mye samme som jaktradio, men med et ganske betydelig utbyttet repeaternett.

290,-/år

--> VHF Kystradio
Tiltenkt maritim bruk, med med en profil som ligner jaktradio. Fornuftige beskjeder kan leveres via sambandet, men bruk bør begrenses.

Både jaktradio og kystradio har en løpende kostnad, PMR446 og 27Mhz har ikke.

Husker ikke pris i farten.

--> Amatørradio
Teknisk den beste løsningen. I Oslogryta (og mange andre steder) er det også repeatere, som gjør at du kan oppnå kontakt der du ellers ikke ville hatt mulighet direkte. Det koster kanskje oppunder ti tusen å komme skikkelig i gang (2000,- for registrering, noen tusen pr. radio), men det er ingen løpende kostnader, og det er en god investering. Det kan også gjøres rimeligere, men noe særlig under fem tror jeg ikke du kommer.

Også her kan det være greit å være litt restriktiv med hvordan man bruker den, men det åpnes jo opp også for å f.eks finne hverandre via repeater, og så evt. flytte seg til en frekvens man kan bruke direkte, eller avtale nytt tidspunkt man vil prøve å få kontakt, formidle enkle beskjeder, osv.

Selv om det er en del begrensninger, og dere helst bør være flere med amatørradio-status, så er dette en god løsning å se på, i hvert fall på sikt. Nødrett er jo også et grundig lovfestet prinsipp, og gir en del mulighet til å kunne benytte utstyret i krisetilfelle, også uten lisens. Om du har en kone, samboer eller eldre barn f.eks, så kan du jo komme langt med å gi dem litt opplæring, og evt. lage en sjekkliste de kan gå gjennom før de evt. prøver å nå deg via radioen.

2000,- i engangsavgift, ingen årlig avgift.

Helt ærlig, så tror jeg det er vanskelig å finne "one solution fits all requirements", og det blir fort til at det beste er å kombinere. PMR446 og 27Mhz gir deg mest mulighet til å føre løpende dialog. Sikringsradioen eller amatørradio gir deg bedre rekkevidde, men har hvert sitt sett med begrensninger. Hva som passer best for deg blir en personlig vurdering egentlig. Om du får de relevante personene med på amatørradio, så er det en god løsning. Ellers kan du vurdere om sikringsradio er verdt pengene.

I alle tilfelle tror jeg "beste" løsning kan være en kombinasjon av PMR446 og/eller 27Mhz, sammen med enten amatørradio eller sikringsradio. Da får du mulighet til løpende dialog via PMR446 og/eller 27Mhz, og samtidig mulighet for formidling av enklere meldinger over større avstander. Sikringsradioen har bedre repeaternett og er enklere å komme i gang med, amatørradio gir mer mulighet for kommunikasjon over avstand, uten å måtte begrense seg fult like mye.

Jeg er ikke fult så oppdatert at jeg har lyst til å anbefale konkret utstyr for alle de ulike klassene, men vil gjerne nevne et par PMR446: https://www.europris.no/walkie-talkie-topcom-9500

Disse er nok ikke "best", men det er kanskje det settet som gir best verdi for pengene. De er blant de med best rekkevidde, og har fungert godt for oss. Du finner både bedre og mer vannsikre, men da gjerne i en høyere prisklasse.

Cornelius nevner også noen 27Mhz-radioer i det som nå er bunnen av tråden her:
viewtopic.php?f=42&t=1561

Ble visst en kjapp "braindump". Er på slutten av en lang uke, beklager om jeg husker feil på detaljer i priser eller lignende.

Håper det var noe nyttig info her, gi gjerne lyd om det er noe som var rotete forklart, noe du vil jeg skal utdype eller lignende.

Topp

Innleggets emne: Re: «Toveis radio»
InnleggSkrevet: 18 Sep 2016, 09:16 
Avlogget

Tusen takk for god og oversiktlig innføring!

Da blir det 27Mhz for meg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet