Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 08:57

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Jun 2016, 13:42 
Avlogget

Hei alle!

Jeg gjennomførte Marka 24 i helga, og alt gikk bra. For de som ikke kjenner til det, er det et turløp i Nordmarka med poster spredt utover hele marka fra øst til vest, sør til nord. Deltakerne må ta med seg alt de trenger av mat og drikke for 24 timer, så dette var en god test av en lett 24-timers sekk. Vinnerne er gale ultraløpere, laget mitt fikk under halvparten av poengsummen til de beste. I tillegg til selve distansen er det mange høydemeter i et slikt løp, vi kom til at det vi gjorde var som å gå opp Galdhøpiggen to ganger - vi gikk 2800 høydemeter.

Erfaringene fra turen er at det gjelder å holde kroppen jevnt i bevegelse, så kan den fortsette lenge. Den lengste pausen vi hadde var på under én time, ellers var de på 10-20 minutter. Dette døgnet brant jeg rundt 8000 kalorier, så uten tilsvarende påfyll hadde jeg klappet sammen tidlig. Ettersom vi er glad i pakkelister og utstyr her skal jeg skrive ned hva jeg pakka med meg - og jeg hadde bruk for alt i løpet av turen!

Ryggsekk Osprey Exos 58
Billig skumunderlag
Joggesko - Asics Gel Nimbus
Fjellstøvler - Alfa Cumulus
Lett dunjakke
Regndress
Kort løpetights
Teknisk t-skjorte
Turbukse i kunstfiber
2x langermet ulltrøye, én av de i netting
1x lang ull under, ullfrotté
Tynne kunstfibersokker
Tynne ullsokker
Lett caps
Fjell-lue
Tynn buff
Fleece-vanter
Leatherman Squirt PS4
Hodelykt Petzl Tikkina2
Vanntette pakkposer
Kart og kompass

Førstehjelpspose:
Sportstape
Plaster
Ibux og paracet
Imodium
Solkrem
Myggmiddel
Enkeltmannspakke og redningsfolie

Drikke:
En 0,6 liters imsdal-flaske
Vann vi fant i bekker i marka
Hydreringstabletter med salt, jeg brukte tre i løpet av døgnet.

Mat:
Matpakke med 2/3 kjøpebrød, smurt med peanøttsmør og nugatti
Real turmat - en pose
300 gram sjokolade
200g frukt- og nøtteblanding
100g smågodt
5 energibars
En pose sørlandschips

Totalt veide sekken 8,4 kilo før start. Da lå fjellstøvlene og alt regn- og ulltøyet i sekken.

Vi småspiste gjennom hele turen. Starten gikk lørdag klokka 12, og første brødskive gikk rundt klokka ett. Ellers var det jevnt inntak av både mat og drikke. Formiddagen var nydelig, med fin temperatur mellom 17 og 22 grader og passe mye sol og vind. Det store måltidet var real-posen i 01-tida, da fant vi en post med varmtvann. Rundt 01:45 begynte det å regne, så vi skifta til ullundertøy og regndress. Regnet varte til rundt fire, i løpet av den tida gikk vi til Kikut, opp på toppen og ned igjen til hytta. Beina mine holdt seg tørre, men overkroppen ble gjennomvåt av kombinasjonen av regn og svette. Allikevel holdt jeg meg helt greit varm så lenge vi var i bevegelse, og vi kunne ta pause i varmestua på hytta.

Etter at regnværet ga seg fortsatte vi i regntøy til vi var sikre på at siste dråpe var falt, og byttet til tørr ull på overkroppen.

Utover morgenen begynte gnagsårene å komme. Jeg hadde teipet hælene før start, så føttene mine klarte seg, men fuktighet over lang tid gjorde av det begynte å gnage mellom rumpeballene. Udelikat å snakke om, men fryktelig plagsomt. Noen som har gode råd for å unngå det?

Fra seks-tida og utover gikk vi ganske på autopilot, og alle var sårbeinte. Ikke egentlig gnagsår, men at hele fotsålen var skamslått av uhyggelig mange skritt. Variasjon var nydelig, det var godt å veksle mellom grusvei og sti for å bruke litt forskjellige muskler og legge vekten på forskjellige deler av foten. Jeg skiftet fra joggesko til fjellstøvler i 19-tida på lørdag, og beholdt fjellstøvlene resten av turen.

Dette er altså en liste for de som skal bevege seg jevnt i 24 timer, midt på sommeren. Uten regnvær kunne jeg sovet ute med dunjakka og redningsfolien, men det gikk helt fint å gå et døgn uten søvn. Jevn bevegelse og energiinntak gjorde at vi presset kroppen videre, faktisk var jeg oppe i 31 timer uten søvn før jeg kom hjem og la meg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2016, 07:14 
Avlogget

Først av alt: gratulerer med vel gjennomført!

Dette løpet er noe jeg har hatt på lista et par år, men dessverre alltid glemmer før det er for sent. Slik som nå.

Et par tips fra meg:

1. Du spør om råd med gnagsår mellom rompeballene.
Dette, samt gnagsår mellom lårene er et kjent problem.
For gnagsår mellom lærene (usikker på om det vil hjelpe mellom rompeballene) så hjelper det bra med tights slik at man unngår gnisning av hud. Eller en type boxershorts som dekker godt ned over lærene. Gjerne litt stramme slik at ikke de kryper oppover låret når du går. Men nå hadde jo du tights ser jeg.
Ellers er løsningen zink salve. Fås kjøpt på apoteket.

2. Hadde nok ikke tatt med meg to par sko på en slik kort tur.

Generelt så har jeg litt input til en slik type utfordring for de som ikke har forsøkt seg på noe slikt før. De av dere som har vært med litt på forumet her fra før vet nok at jeg kommer fra Forsvaret. For 24 timer, spesielt på denne årstiden, så bør mangel på søvn og det at man er våt være uproblematisk. Egentlig også mat, men naturligvis yter man mye bedre med inntak av kalorier. Det viktigste er drikke. Ellers lærer man fort forskjell på kjekk-og-ha og viktig. Selv for 2 ukers lange oppdrag har jeg hatt mindre klær i sekken enn dette :-)

Dette må jeg bare forsøke å få til neste år. Må få det inn i en kalender så fort jeg ser noen dato igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2016, 18:22 
Avlogget

West skrev:
Ellers er løsningen zink salve. Fås kjøpt på apoteket.

Takk for tips, det skal jeg prøve!
West skrev:
2. Hadde nok ikke tatt med meg to par sko på en slik kort tur.

Egentlig enig, jeg hadde klart meg fint med bare fjellstøvlene. Jeg tenkte at det viktigste var å kunne fullføre, så derfor tok jeg med et par joggesko som ekstra sikkerhet. Dette var også noe arrangøren anbefalte.
West skrev:
Generelt så har jeg litt input til en slik type utfordring for de som ikke har forsøkt seg på noe slikt før. De av dere som har vært med litt på forumet her fra før vet nok at jeg kommer fra Forsvaret. For 24 timer, spesielt på denne årstiden, så bør mangel på søvn og det at man er våt være uproblematisk. Egentlig også mat, men naturligvis yter man mye bedre med inntak av kalorier. Det viktigste er drikke. Ellers lærer man fort forskjell på kjekk-og-ha og viktig. Selv for 2 ukers lange oppdrag har jeg hatt mindre klær i sekken enn dette :-)

I det grunnleggende er jeg enig, denne gangen pakket og spiste jeg for å prestere. Hadde det vært nødvendig kunne jeg klart meg ei uke med den maten jeg hadde med, men da ville prestasjonene vært langt lavere! Angående klær så husk at jeg listet opp absolutt alt jeg hadde med, inkludert det jeg hadde på meg ved start. Jeg kunne klart meg uten turbukse og t-skjorte, men ellers trengte jeg alt for å holde varmen. Etter atten timer i bevegelse merket jeg at jeg hadde vanskeligere for å holde varmen enn ved start, selv om været var omtrent det samme.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2016, 10:36 
Avlogget

Tommel opp!

Som sagt, bra gjennomført. Det er uansett alltid gøy å komme seg gjennom slike utfordringer, og få testet seg selv litt.
Neste år må jeg få kommet meg med.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2016, 13:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott innsats og spennende opplegg! Låter fristende - får se om jeg får deltatt en gang.

Ang problemene så er selvfølgelig forbeygging tingen slik som rådene over. Salver/kremer med sink finnes i utallige varianter, også som pasta forøvrig. Det er noe griseri pga den hvite fargen som smitter over på alt. Men det får man ta på kjøpet. Jeg har bare en ting å tilføye og det er at det mange av oss har brukt på våre små, Natusan zinksalve fra dagligvaren, fungerer godt det også. Fra samme produsent og i dagligvaren den også, kommer Natusan repair cream. Den inneholder ikke sink, men er fin å bruke i etterkant når huden bare er rød og sår, men ikke lenger utsatt for fukt og friksjon. Evt kan man blande de to i overgangsperioden, eller dersom man ikke vil være litt mer moderat med sinken - det er bare å prøve seg fram.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2016, 14:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Lurer på om jeg ikke skal henge med til neste år. Preppergjeng? Tipper at talkum vil minske friksjonen mellom hudflatene når de blir våte.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: