Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Feb 2018, 02:42

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Jun 2015, 10:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg leste VG’s oversikt over sommerens gadgets i dag og kom over denne såkalte nødladeren:
myFC Powertrekk 2.0
Bilde
Det er i korte trekk en lader for slikt som kan lades via USB som produserer strøm via en brenselscelle. Den bruker engangs «pucker» som via en kjemisk reaksjon produserer hydrogengass til brennselcellen. Disse koster 39 kroner for øyeblikket og skal visstnok holde til å lade to typiske mobiler. Skjønt det siste må tas med en stor klype salt, i flg en av forhandlerne gir den 1200 mAh og det innebygde batteriet holder i tillegg 1500 mAh. Selve apparatet koster 840.

Fiffig, og sikkert artig å ha, men så snart du er i beit for nye «pucker», er den verdiløs.

Vi har tidligere diskutert BioLite campstove som er en «woodgas-brenner» som produserer litt ladestrøm i tillegg til strøm til sin egen vifte(som er nødvendig for effektiv forbrenning). Det er ikke så mye strøm man får ut av den i løpet av en typisk brukstid for et kokeapparat i felt:
Sitat:
That power is provided through a standard 5V USB port producing 2W of charging power continuously or peaking at 4W.

Bilde

Noe bedre er derimot en hendig kasserolle vi enda Ikke har diskutert her inne. Så vidt jeg har fått med meg i alle fall. Og det er PowerPot V som er et kokekar på snaue halvannen liter med et termoelektrisk element I bunnen som produserer strøm.
Sitat:
PowerPot V has a USB 5 Watt (5V, 1A) output. It's made of anodized aluminum, has a 1.4-quart capacity, and weighs 12 ounces (18.2 with the lid and the cord). PowerPot is 4.5 inches in diameter by 5.5 inches tall (or 4.5 inches by 8 inches with the lid).
Bilde

Fordelen med dette er at det fungerer på alle typer varmekilder som er aktuelle. Har du en gassbrenner, greit, - en vedkomfyr, greit osv

I følge denne testen slår det BioLite ned I støvlene når det gjelder ladeevne: http://sectionhiker.com/powerpot-review/

Sitat:
The PowerPot blows the Biolite away in terms of power generation efficiency and speed. Not only that, it’s completely stove and fuel independent, so you can generate electricity using a wood stove, isobutane gas canisters, white gas/Coleman fuel, Esbit tablets, denatured alcohol, and propane. You can even use it on your stove at home to generate power in an emergency. This product is a game changer!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015, 19:29 
Avlogget

:mrgreen: PowerPot :mrgreen:
*hirrhirr*
Men ser ut som et fantastisk produkt! :D

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2015, 06:46 
Avlogget

Man bør vel ta med disse Powerbank'ene med integrert solcelle? F.eks. denne på 4000mAh fra Clas Ohlson? Ikke store solcella da; 1,5 watt, så den ville trenge 2-3 dager hengene bakpå sekken i sola, hvis den er helt tom. Men 4000Ah holder vel til et par oppladninger av mobilen? :)
Sér Biltema har en tilsvarende en med 6000Ah...

Alternativt, så sér jeg Clas har fått et sammenleggbart 10W panel med 5V USB uttak med maks 1,5A i full sol. Dette er da uten powerbank, men det kan sikkert lade en? :)

Skal en tur til Clas å kikke på den sistnevnte senere idag, tenker jeg... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2015, 13:07 
Avlogget

Cornelius skrev:
Man bør vel ta med disse Powerbank'ene med integrert solcelle? F.eks. denne på 4000mAh fra Clas Ohlson? Ikke store solcella da; 1,5 watt, så den ville trenge 2-3 dager hengene bakpå sekken i sola, hvis den er helt tom. Men 4000Ah holder vel til et par oppladninger av mobilen? :)
Sér Biltema har en tilsvarende en med 6000Ah...

Alternativt, så sér jeg Clas har fått et sammenleggbart 10W panel med 5V USB uttak med maks 1,5A i full sol. Dette er da uten powerbank, men det kan sikkert lade en? :)

Skal en tur til Clas å kikke på den sistnevnte senere idag, tenker jeg... ;)

Jeg dro, jeg kikket, og jeg kjøpte. :o :lol: (Det er for lite skatt på juni-lønna... :mrgreen: )

Det 10W panelet består av 2 stk 5W 'fleksible' monokrystall-celler, sydd inn i et stoffetui. Panelene er på ca. 6,6V og parallellkoblet. (Det betyr at man kan skygge for det éne panelet, og det andre vil da fortsatt gi strøm.)
Den lille svarte boksen med en led som lyser når det er sol nok, inneholder 1 stk USB port, og en såkalt 'buck-converter', som omdanner de 6,6V fra cellene til stabil 5V; iflg. manual, maks 1600mA ladestrøm, noe som da blir 8W.

Det er flere røde hemper rundt hele etuiet, slik at det kan festes på ryggsekk, henges opp osv. Det er óg en flapp bak man kan felle ut, slik at det står i en passe vinkel på f.eks. bakken.

Hvor bra det yter, gjenstår det jo å sé, men det ligger nå ute i disig sol, flatt på bakken, og har ladet Samsung S4'en min med 2% på 2-3min... :)

Plukket óg med meg den Oyama 4000mAh powerbank'en - fordi den var på tilbud. ;) Lader den nå med usb-kabelen, som er innfelt bak; noe som tar 5-6 timer hvis banken er tom. (Den lader med maks 800mA via usb-kabelen.) Jeg startet med å lade den med solcellepanelet ovenfor, og det så ut til å gå iflg. spec'en. (Den ladet seg ca. 1/3 opp på rundt 2 timer med solcellepanelet tilkoblet.)

Selve enheten er laget i hardplast, så jeg har ikke tro på at den ville tåle en hammer, eller tilsvarende tryning i en steinrøys, men det vil jo evt. vise seg. 3 dioder som viser gjenstående kapasitet, og en liten diode som viser om det er nok sol til at den lader. en liten led-lampe er innebygd i kanten - nok til å finne ting i et bekmørkt telt, men ikke noe særlig mér... ;) Det er 2 stk usb-porter som gir maks 1A ut.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2015, 16:40 
Avlogget

Flott tilbakemelding på solpanelet.. tommel opp.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2015, 08:49 
Avlogget

Glemte å nevne målene; sammenlagt er den 28cm bred og 21cm høy(lang); ca. 3,5cm tykk. Vekt, 612 gram.
Fullt utbrettet så er den 28cm bred og 60cm høy(lang); den øverste flap'en med usb-koblingen kan brettes bakover ved feste på sekk e.l., og da er den 40cm høy(lang) - mér passende til de fleste sekker. :)

Har testet den litt mér idag i godt disig til lett overskyet vær - fra hvor man såvidt sér sola gjennom en disig sky, til hvor man vet ca. hvor sola er, men ikke sér den. :)

Testet med min Samsung S4 igjen, og den ladet 1% på 4 minutter når man såvidt så sola gjennom disen, og den brukte 10-12 minutter på 1% når man ikke så sola.
Dette da testet med panelet liggende flatt på bakken! Solceller yter mest når de er rettet vinkelrett mot sola, og dette panelet er ingen unntak - hvis man støttet den opp slik at den sto rett mot sola, så vil ytelsen være bedre. :)

(Edit;
I full sol, så lader den S4'en som en vanlig lader uten problem - ca. 1% i minuttet.
/Edit)

Testet og den batteribanken litt igår; tappet den for ca. 1,5Ah, og lot den så ligge vinkelrett mot full sol i 6-7 timer, og da var den full-ladet igjen. Så det sér ut til at solcellene der gir sine 250mAh som de skal. :)

Edit;
Og nå - 2 dager etter at jeg kjøpte det solcellepanelet, så har det nå kommet på tilbud til 399,- :roll: (Mot 599,- som jeg ga... :| )

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2015, 00:04 
Avlogget

Jeg har bestilt den solcelle-laderen, så får vi se om den duger. Testen hørtes i det minste lovende ut, det skal bli spennende å se om den holder på tur.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2015, 13:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Da stikker jeg innom Clas i dag og kjøper et 10 W panel. Den laderen med innebygget batteri har fått mange misfornøyde kommentarer rundt om. Folk har nok hatt for høye forventninger, tenker jeg. Selv går jeg for separat powerbank.

For øvrig tror jeg det panelet egner seg best som en nød-nødløsning og da fast stasjonert hjemme, på hytta eller hvor det nå er. Effekten er som en moderat mobillader selv på full effekt. Og det har man vel bare omtrent på disse tider (sommersolverv) og mellom klokken 10 og 14(11 og 15). Vel og merke dersom været er strålende med sol fra skyfri himmel. Men ettersom ordspråket mitt er: "Redundancy is good - Redundancy is good - Redundancy is good", så må jeg ha i alle fall ha en av disse! 8-)

Så inntil videre blir det powerbank, PowerPot og telefonen i ultra strømsparingsmodus på tur, tenker jeg. Og så noen reservebatterier til noen av duppedittene...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2015, 13:36 
Avlogget

Ja, mange har nok litt gale forventninger til de batteriene med en pitteliten solcelle på. Men hvis den ligger i et sør-vindu, eller henger til enhver tid bakpå sekken, så vil den lade seg helt opp tilslutt. ;) For min del, så var batteriet i seg selv hovedhensikten; gir den meg 4000mAh med strøm, så er jeg fornøyd. Det at den lader seg litt opp av seg selv i sola, sér jeg på som en bonus.

Jeg må jo påpeke at det er plenty med energi fra sola både før og etter de 4 timene du nevner rundt kl. 12(13), sålenge man retter panelet mot sola. :) Nå vet jeg ikke hvilke energibehov folk har her omkring uti bush'en - eller hjemme til lading av dubbeditter når strømmen har gått, men et slikt 5V, 10W panel burde da kunne levere 6-8Ah montert på en sekk en solrik sommerdag - eller over 15Ah hvis man er stasjonær og lar panelet følge sola.

Selvfølgelig, man har jo mange dager uten sol - men da har man vel en god powerbank? Og dubbeditene på sparebluss, som du nevner... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2015, 18:34 
Avlogget

For å teste panelet litt mér, så lagde jeg meg en liten USB-BOB. (USB BreakOut-Box) :geek:

Bilde

Denne plugges inn i usb-kilden, og et Ampéremeter kobles til bananpluggene på toppen av boksen. Enheten som man vil sé strømforbruket til, plugges da inn i én av de to usb-kontaktene. :)

Nå hadde jeg ikke enheter som trakk så mye strøm at jeg fikk testet panelet til det ytterste, men i bildet under ser man den 4000mA powerbox'en som er nesten helt ladet, og en av e-røykene mine - begge koblet til panelet samtidig via usb-bob'en. Powerbox'en trakk ca. 530mA, og e-røyken trakk rundt 800mA. (Testet dé hver for seg først.)

Bilde

Den enkleste måten jeg kom på for å teste max ladestrøm fra panelet på, var å skygge helt for det éne panelet (med en eternittplate) som vist under, og da ga det andre panelet 860mA - hvilket tilsvarer en peak ladestrøm på 1720mA fra hele panelet. (Jeg fikk og den samme ladestrømmen på 860mA ved å skygge for det andre panelet istedet. :) )

Bilde

Dette var da i strålende sol fra blå himmel. :) Tilfeldighetene ville det sånn at når jeg hadde testet ferdig, så kom det en passe liten skydott foran sola, slik at nesten all skygge ble visket ut - og da var det ikke så mye futt i panelet, men fortsatt en ladestrøm på 130mA. :)

Bilde

Alt i alt, så er jeg fornøyd med ytelsen til panelet - særlig i forhold til prisen. Jeg sér for meg at dette har jeg hengende bakpå sekken når jeg er ute og går, koblet til powerbanken, slik at den lades opp, sånn at banken brukes for å lade utstyr om kvelden. Er banken ladet, så kan man jo alltids koble til andre enheter som trengs å toppes opp. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2015, 21:03 
Avlogget

Har 13W Solcelle + 6000mAh batteribank..
I dag ville jeg kjøpt en 10.000mAh, men det er noe med vekten også...

Så lenge sola kaster skygge så lader solcellepanelet mobiltelefon, det kan være lett overskyet og likevel lades ting.
Om klokka er 05:00 om morgenen eller 22:00 om kvelden så lader solcellen... Ikke bare mellom 12-13 hvis noen tror det...
Men så har vi hatt 30dager med totalt overskyet og regn nå i juni, da er solcellen ubrukelig og batteribanken tom på dag 2...

Alt til sitt bruk...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2016, 06:08 
Avlogget
Brukerens avatar

En av journalistene i Tek.no har flyttet hjemmekontoret til fjells for å få testet om det er mulig å klare seg uten nettstrøm og likevel få gjort jobben sin. I tillegg til div. powerbanker, tester han mobilt solcellepanel, hydrogengenerator og BioLite vedgassbrenner, eller termoelektrisk turovn som han kaller den - alt ting som er nevnt i denne tråden.

Her er linker til testene av henholdsvis hydrgengenerator og BioLite.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2016, 13:07 
Avlogget

Veldig kult! :-)

Har gått med noen lignende tanker i et par år, men ikke funnet tid til å realisere det enda (eller ikke fått fingen ut, alt etter hvordan man ser på det). Noe planlegging og tenking har det derimot blitt.

En ting jeg har lurt på ang. vanntetthet, er om noe slikt kan være egnet:
http://www.clasohlson.com/no/Koffert-me ... ak/40-9477

Batterier – selv LiFePo4 – veier jo en del, spesielt om man skal ha mye energi. Da er det ikke nødvendigvis så dumt med hjul på heller. Det er en del jeg er usikker på ved en slik løsning også, blant annet vil montering av ting mot siden være ganske annerledes enn f.eks kryssfiner.

Sikringer synes jeg er en veldig god ide, og med blybatteri eller LiFePo4 vil jeg nesten kalle det nødvendig. Begge deler er i stand til å levere veldig, veldig store menger energi på kort tid. I en krisesituasjon er det gjerne ekstra viktig å ikke starte brann, unngå gassing fra blybatt, osv.

I stedet for å tenke på gode gammeldagse bilsikringer, så tenker jeg automatsikringer kan være ganske greit. I tillegg til typen som vi kjenner fra sikringsskapene hjemme, så finnes det jo mange løsnigner som er egnet for panelmontering.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 07:31 
Avlogget

Et lite tilskudd til tråden her, er en Dynamolader med sveiv. Står ingenting om output på det norske nettstedet, men fant en tilsvarende på en kinasite, hvor den var oppgitt til 5V, 600mA.

Absolutt en grei ting å ha når man er helt tom i mørket... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 22:04 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Jeg har bestilt den solcelle-laderen, så får vi se om den duger. Testen hørtes i det minste lovende ut, det skal bli spennende å se om den holder på tur.

Etter en god del turer kan jeg også si at den fungerer finfint, men det må være skikkelig sol. I lett overskyet vær kan den ikke sammenlignes med vegg-lading, men når sola skinner lader den bra. Kombinasjon med powerbank er nyttig, og jeg liker igrunnen at solcellepanelet og batteriet er separate enheter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: