Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 01:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Des 2016, 07:22 
Avlogget

Sitat:
Jeg har bestilt den solcelle-laderen, så får vi se om den duger. Testen hørtes i det minste lovende ut, det skal bli spennende å se om den holder på tur.

Etter en god del turer kan jeg også si at den fungerer finfint, men det må være skikkelig sol. I lett overskyet vær kan den ikke sammenlignes med vegg-lading, men når sola skinner lader den bra. Kombinasjon med powerbank er nyttig, og jeg liker igrunnen at solcellepanelet og batteriet er separate enheter.

Jeg kjøpte og den 6W varianten, og det er den jeg har bakpå den lille tursekken jeg har, med en 7800mA powerbank i lomma bak panelet. Den sekken bruker jeg ofte når jeg går til butikken, og småturer ut i skog og mark, selvfølgelig - og batteriet er stort sett toppladet når jeg trenger strøm. :)

10W panelet ble litt for stort for den lille sekken min, så det bruker jeg nå stort sett når jeg sitter ute i sola og koser meg - hjemme, eller i vogna, og lader telefon eller e-røyk direkte... ;)

Bestilte en sånn sveivegenerator - men jeg har mistanke om at det er en ting man fort 'sveiver istykker'... :?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2017, 09:56 
Avlogget

Cornelius skrev:
Bestilte en sånn sveivegenerator - men jeg har mistanke om at det er en ting man fort 'sveiver istykker'... :?

Har fått testa den sveivegeneratoren nå - og den er omtrent som jeg mistenkte... :P

Den er på størrelse med en fyrstikk-eske; bare noe tykkere (ca. 6x5x3 cm), og ekte plastikk-følelse. Den er skrudd sammen med 2 skruer, så de måtte man jo skru ut og kikke... ;) Inni finner man 5 tannhjul i plastikk, med metall-aksler, en liten dc-motor på ca. 1,7cm diam., og et lite kretskort som usb-pluggen og noe enkel lade-elektronikk sitter. Tannhjulene var satt inn med en rosa-farget grease, som er veldig seig i kaldt vær... :roll: Sveivehåndtaket er og av plastikk.
Tannhjulet som var festet til sveiva - og det som var festet på motor-akselen, var ikke tredd helt på, så tennene bommet nesten. (disse presset jeg helt på) Motoren er festet bare ved at dekslet klemmer den fast, og der var det slerk, så jeg fóret motoren med en liten stripe gaffa-teip, slik at den satt trangere. Med disse 'fix'ene', så forsvant 'tannknase' lydene... 8-)

Så var det funksjonen da... :|
Det er en rød led ved usb-porten som begynner å lyse ved en hastighet på ca.1 Runde Pr. Sekund på sveiva, men man må opp i nær 4 rps for å oppnå en effektiv ladestrøm.

Ved den mest komfortable sveivehastigheten på ca. 4 rps, så gir laderen ca. 4,3V, og rundt 120mA ladestrøm. Ikke alle enheter lar seg lade ved så lav spenning, så man må da opp i 5-6 rps, og det er en sveivehastighet som grenser til å røske istykker hele skjiten... :shock:

Kort sagt; god idé, men for liten og alt for dårlig kvalitet.

Skulle en sånn sveivegenerator være noe, så måtte den være minst dobbelt så stor, sveiv og tannhjul i metall, og ikke minst; en dynamo laget for å generere strøm - ikke en dc-motor brukt i revers... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 00:17 
Avlogget

Jeg har en sånn hydrogensak. Problemer med disse er at de er dyre og veier mye i forhold til AA/AAA batterier. Her er lenke til den jeg har:
http://www.horizonfuelcell.com/minipak

Det som er bra med de går på ren hydrogen slik at du kan "lade" de med vann og strøm. Så er du "off grid" kan du i prinsippet lage "grønn" energi og ha med deg på tur men laderen koster en del (nederst på siden ovenfor)

Men "off grid" kan du jo også lade vanlige USB power banks og andre batterier vha solcellene så du sparer ingenting på det. Snarere tvert i mot. Det er dyrt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 21:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det ikke enklere å bare lade opp batterier direkte, og ikke gå veien om hydrogen?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 22:23 
Avlogget

nofuzz skrev:
Er det ikke enklere å bare lade opp batterier direkte, og ikke gå veien om hydrogen?

Vi snakker om ladeløsninger på tur og da har du generelt ikke tilgang på 230V. Hjemme er det jo bare å plugge laderen i stikkontakten.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 22:53 
Avlogget
Brukerens avatar

kroken skrev:
nofuzz skrev:

Vi snakker om ladeløsninger på tur og da har du generelt ikke tilgang på 230V. Hjemme er det jo bare å plugge laderen i stikkontakten.

Hvilke energikilder bruker du for å utvinne hydrogen fra, som du ikke like gjerne kunne brukt til å lade batterier?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2017, 23:08 
Avlogget

nofuzz skrev:
kroken skrev:
nofuzz skrev:

Hvilke energikilder bruker du for å utvinne hydrogen fra, som du ikke like gjerne kunne brukt til å lade batterier?

Jeg skriver jo det i innlegget, at en like gjerne kan bruke ladbare batterier. Slike hydrogen-ladere er for de som vil ha helt "grønn" energi. Men du sparer ikke vekt eller penger på å bruke de. På telttur har jeg stort sett med meg en USB power bank.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: