Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2018, 19:16

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvilken GPS?
InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 11:30 
Avlogget

Har tenkt å kjøpe meg GPS når jeg får penger igjen på skatten.

Spørsmålet er bare hvilken jeg skal kjøpe. Tror jeg helst vil ha en som bruker kart på minnekort (ekstra sikkerhet i tilfelle halvdårlig satelittdekning ?).

Har tidligere hatt GPS bare på mobil.

Fins det forresten sivile GPS`er som oppgir UTM?

Hva bør jeg tenke på?

Topp

Innleggets emne: Re: Hvilken GPS?
InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 15:48 
Avlogget

https://company.here.com/consumer/
Gratis.
Her kan du lagre alle karter på tlf slik at du ikke er avhengig av dekning på tlf.
også ypperlig når en er i utlandet og ikke trenger datatilgang.

dette er kartgrunnlaget for flere gps leverandører.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 20:23 
Avlogget

"Alle" tur-GPSer kan brukes i UTM om man ønsker det. Garmin GPSmap 6x-serien er jo en klassiker med veldig godt rykte, og garmin sine med trykkskjerm skal også være bra. Jeg har ikke erfaring med andre merker, men de fleste anerkjente merker skal duge. Jeg anbefaler å søke og lese litt på nett så du finner en som passer din bruk, og spør gjerne i butikker også. På slike GPSer er kart lagret internt, enten på minnekort eller internminne, rett og slett fordi de ikke har noen egen nettilgang. Oppdatering skjer via USB til en PC.

Er det bil-GPS du skal ha ville jeg spart kronene og brukt mobilen, det finnes brukbare gratisløsninger og gode betalløsninger til de fleste smarttelefoner. Selv har jeg en gratis app som lar deg velge om du vil bruke gratiskart eller kjøpe Tomtom kart. Jeg bruker gratiskart og de fungerer greit, en del mindre veier mangler og rutevalgene kan være litt merkelige, men jeg skjekker uansett at ruten stemmer før jeg drar så det plager meg ikke. I min app er kartene lagret på minnekortet i telefonen og det er innstillinger for å begrense nedlasting av oppdateringer til wifi så man slipper å bli blakk av det.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2015, 20:27 
Avlogget

Jeg har ikke peiling, jeg har klart å styre unna en dedikert GPS og kjøpt nyekart i stedet. Beklager avsporingen, diskusjon om kart vs. gps kan vi ta et annet sted.

Folka på Fjellforum har et eget underforum for dette, der finne du masse turfolk som har gode ideer. Det pleier å være en tråd eller to der om hver eneste dings for friluftsliv som selges i Norge. Jeg hang en del der før jeg flyttet hit, og pleier fortsatt å sjekke der om jeg skal handle noe.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 09:57 
Avlogget

Takk for tips.

Grunnen til at jeg spurte om UTM, er at jeg har hatt UTM apper til mobilen som har vært noe ræl.

Kikket litt på fjellforum, blir vel Garmin et eller annet....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2015, 20:11 
Avlogget

Candiru skrev:
Grunnen til at jeg spurte om UTM, er at jeg har hatt UTM apper til mobilen som har vært noe ræl.

På Android synes jeg GPS Status fra MobiWIA fungerer greit. Den gir posisjon og andre data, men den har ikke kart. Når jeg har papirkartet foran meg gir den retning og posisjon. I tillegg forteller den hvor nøyaktig posisjonen er, det er nyttig om du skal merke en cache eller finne igjen et punkt av andre grunner.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2015, 20:34 
Avlogget

Hvordan er den på retning? Jeg synes de fleste slike apper er veldig upresise på retning, men jeg har temmelig gammel smarttelefon så det er mulig de er bedre på moderne telefoner.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2015, 18:57 
Avlogget

Asparges skrev:
Hvordan er den på retning? Jeg synes de fleste slike apper er veldig upresise på retning, men jeg har temmelig gammel smarttelefon så det er mulig de er bedre på moderne telefoner.

Retning er ikke en GPS-funksjon. De dedikerte GPSene som har retning gjør det med et innebygget magnetisk kompass. Jeg tror ikke telefoner har innebygget magnetisk kompass, de baserer seg på siste kjente bevegelse og G-sensoren i telefonen for hvordan den har beveget seg i tiden etter siste måling. Dette blir ikke noe bedre med denne appen enn andre, ettersom det er maskinvaren som setter begrensningen.

Jeg bruker ikke GPS på tur til å finne ut hvor jeg skal gå, til det bruker jeg en kompass-kurs. GPSen er for å finne ut hvor jeg er, om jeg trenger å finne et punkt nøyaktig og ikke har landemerker, eller om værforhold (tåke eller mørke) gjør det vanskelig å orientere etter andre punkter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: