Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 04:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Okt 2014, 22:46 
Avlogget

Jeg har vel nevnt det før, men ingenting er som å lære av andres feil.
Noen kaller det å være makelig.

Whatever, hvis jeg kan få noen gode tips om smarte forberedelser, er jeg gjerne lat :mrgreen:

Min beste forberedelse må være at jeg har fått flere i min sfære til å begynne å lagre mer mat.
Og ikke minst at de har begynt å dyrke grønnsaker og frukt på jordflekkene sine.
Jeg er rett og slett veldig stolt av de gartnerspirene :D :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 08:51 
Avlogget

Tankegangen min på godt og vondt.

Snillisme og jantelov er slått hardt ned på. Tørre å gjøre ting uten å måtte tenke på andres mening.

Lært og praktisert kunnskap som før var helt "på trynet". Invistert i mye gode bøker fra forumet`s medlemers tips.

Jeg har vel også lært meg å handle inn mer fornuftig utstyr.

Beste forbredelsen må være å få mer tid til meg selv, og studere åndelige/relgiøse ting jeg mener er riktig for mitt moralske kompass. Rett og slett å bli mer lykkelig og tilfreds med mindre ting.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 10:48 
Avlogget

Så langt tror jeg det er nettverket som har blitt forsterket med forumet - og kunnskap jeg har fått. (kanksje spesielt om de jeg ikke kommer til å klare... slik som å leve av jakt osv)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2014, 16:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er nok vesentlig mer på "bærekraftig utvikling og økende grad av selvforsynthet og blomster"-kjøret enn "forbredelse til katastrofe"-kjøret, men av faktiske <b>forberedelser</b> jeg har gjort tror jeg dette er de smarteste:
-Ha ved for hele vinteren klart før den kommer
-Ha nok mat til at jeg ikke kreperer om jeg blir sengeliggende ei uke eller to og ikke får handlet
-Ha et kontaktnett og lært meg å bruke det så noen kommer og hjelper meg hvis jeg blir sengeliggende en uke eller to(eller må sette opp nye gjerder.)
-Ha tenkt gjennom og skaffet utstyr til å tåle en litt lengre strømsstans hjemme. (Som er kjekt; for trær faller på ledningene støtt og stadig.)

Jeg har blitt flink til å ha med ting som avverger hverdagskatastrofer som lommekniv, medisiner jeg bruker, bind/tamponger, ekstra refleks, ekstra mobilbatteri, etc. Jeg vil tro at damer som veldig plutselig mangler bind er en av de mest vanlige katastrofene vi kommer ut for.

Også er det endel ting som ny bileier:
-Ha et passe omfattende førstehjelpsskrin i bilen
-Kunne skifte dekk og ha utstyr til det + ekstra dekk i bilen
-Ha ekstra olje og spylevæske liggende
-Kunne skifte pærer og ha ekstrepærer liggende(nesten i mål med det)
-Ha tepper, regntøy/varme klær/sko, kartbok, noen liter vann og litt mat i bilen

Men jeg kan strengt tatt ikke tenke meg mange forberedelser som er mer fornuftige enn å ha en splid økonomisk buffer; som jeg ikke har enda.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2014, 18:46 
Avlogget

Mat nok til å berge lenge nok til å kunne iverksette egenmatprodukjsjon er jo greit i en kjempekrise. men å ha frø, er nok et sjakktrekk også. Men den beste forberedelsen for slik er nok å lære seg det å faktisk kunne ha nytte av frøene til noe annet en strø på rundstykker...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 19:41 
Avlogget

Jeg tror at den aller viktigste forberedelsen er at man innser at det å være forberedt faktisk er nødvendig.
Og at man begynner å forberede seg!

Det er litt slik at alt (nesten uansett hvor lite det er) er bedre en ingenting. Og bare det faktum at man har begynt å tenke over det gjør at man stiller sterkere en mange av de som ikke har gjort det.

Som en god start: Hver gang jeg kjøper noe med lang holdbarhet, så kjøper jeg to. Og hver gang jeg tar ut av "lageret" så går det rett på handlelista, og blir erstatet av to.
På denne måten så sprer man utgiftene, og lagrer ting man faktisk bruker/spiser.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Kanskje ikke den beste men noe av den enkleste forberedelsen for hverdagen jeg har gjort er en leatherman. Den første kjøpte jeg for 18 år siden. Den er med meg den dag i dag, selv om den ligger "stand by" i EDC veska mi, som igjen ligger i bilen. Har en wave på meg stort sett hele tiden. EDC er også høyt på lista over kjekt å ha ting i hverdagen. Jeg er ikke så opptatt av å lagre eller produsere mat, siden jeg har de mulighetene og ressursjene lett tilgjengelig om jeg måtte trenge de.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Min beste forberedelse er:

En kone jeg er helt i samforståelse med, som også er interessert i prepperrelaterte ting (hagebruk) og som respekterer min vinkling (tømring/snekring, førstehjelp etc.). Vi er ganske likestilte, selv om vi ikke er like (forskjellige interesser), vi synes de samme tingene er viktige (familie, miljø, realisering av potensiale) og uviktige (shopping som hobby, sydenferier, høyt forbruk).

Jeg tror at det å være samstemte i et samliv og at familien fungerer som en enhet er absolutt nødvendig for å hanskes med uforutsette hendelser, kriser og katastrofer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: