Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jun 2018, 04:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Oppbevaring av ting i bil
InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 07:47 
Avlogget

Denne diskusjonen kom opp i en annen tråd:

Bamse Brakar skrev:
Asparges skrev:
For de av oss med takboks så er dette et lurt sted å ha spade og kanskje litt annet utstyr? Mye gratis plass der oppe til ting som ikke MÅ ligge varmt og tørt... Vurderer om jeg skal montere fester i lokket til spade og litt sånt, når man bare bruker den til ski så er det en god del ubrukt plass i høyden. Noen som har synspunkter på ideen?
Det høres bra ut det, men vær forsiktig så du ikke skader lokket på noen måte.

Disse takboksene er ikke nødvendigvis evigvarende. De utsettes for UV-lys hele tiden og røskes og rives i av vinden hele tiden. 100 km/t er 28 m/s og det er kraftig vind! Hva som var utslagsgivende vet jeg ikke, men for noen år siden gikk en takboks i stykker mens jeg kjørte. Lokket ble heldigvis slengt ut i grøfta og ingen skade skjedde for øvrig. Boksen var også tom. Etter det har jeg tatt av boksen når den ikke har vært i bruk over lengre tid. Nå har jeg bare boks på taket i skisesongen og når vi skal på ferie stort sett.

For å ikke rote for mye og gjøre det enklere å søke seg frem på forumet starter jeg heller en egen tråd her. Temaet er da måter oppbevare ting i bilen. Det være seg for å ha dem lett tilgjengelig, godt gjemt, for å ikke bruke unødig plass eller hva det nå måtte være av smarte løsninger.

Noen tips jeg kommer på i farta:
Rommene bak baklyktene og i reservehjulbrønnen kan være kjekke til ting man sjelden trenger og som ikke trenger være lett tilgjengelig.
Under seter, men ikke førersete, kaffekopp under pedalen er ikke morro!
På en del biler kan hanskerommet taes ut relativt lett, så man kan gjemme verdisaker her. Under askebeger er også mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 07:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi oppbevarer 12v mobil-lader og kabel i askebegeret. Perfekt! :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 10:47 
Avlogget

Jeg kjører kassebil. Ettersom det ikke er noe baksete fullt av folk som skal stikke føtter under forsetene kan jeg utnytte plassen under der. Det er masse plass fordi brønnen går dels inn under gulvet i lasterommet. Ting holder seg på plass også, for setene har en tett vegg foran.

En viktig ting å tenke på er hva du plasserer slik at det er tilgjengelig fra førersetet. Det er ikke alltid et alternativ å gå ut av bilen for å finne noe som ligger i bagasjerommet. En annen ting er at alt som er i kupeen må sikres så det ikke skader noen ved en ulykke. Kaffekopp under bremsepedalen er nevnt, men tenk også på hva som kommer flygende i en kollisjon.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 19:20 
Avlogget

Har delt mitt etter funksjon.

Verktøy, kjettinger, WD40/ekstra olje og kjøle/bremsevæske og mye annet er organisert i oppbevaringsrommene i bagasjerommet (under matten) og i veggene. Dette er fast utstyr med rotasjon mtp det petrokjemiske så det blir brukt innenfor angitt dato.

Nødutstyr/sikkerhetsutstyr er plassert i døra; refleksvest og LED nødlys (ufo type). Greit å hive opp ekstra nødlys på en mørk landevei umiddelbart så en øker egen synlighet. Kjører på en del mørke veg strekninger så for meg er ekstra synlighet i form av ekstra lys viktig.

Lommelykter og div annet som oppladet gps, mobil lader og annet småtteri i hanskerommet.

Er det lengre tur inngår en ferdig pakket sekk med lett personlig utstyr og en pappeske med drikke og enkle fødevarer i baksetet.

Ikke så veldig avansert men organisert etter funksjon og bilen er ryddig og oversiktlig.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 12:06 
Avlogget

Hvordan oppbevarer dere vann i bil? Det fryser jo om vinteren...
Om sommeren har jeg alltid et par colabokser liggende, men om vinteren må dette tas med hver gang...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 20:36 
Avlogget

Har vann i EDC-sekken...
- Vi lever 3 dager uten vann.
- Vi bor i norge, det er vann bokstaveligtalt overalt.

Alt 1 : Ha myke plastflasker med godt rom for ekspansjon, gjerne liggende(større overflateareal)
Oppervar disse i en liten kasse, pakkpose e.l.

Alt 2 : Ha metoder å skaffe vann på. Filter, kokeutstyr, vann-nøkkel.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 20:44 
Avlogget

KidBot skrev:
Har vann i EDC-sekken...
- Vi lever 3 dager uten vann.
- Vi bor i norge, det er vann bokstaveligtalt overalt.

Alt 1 : Ha myke plastflasker med godt rom for ekspansjon, gjerne liggende(større overflateareal)
Oppervar disse i en liten kasse, pakkpose e.l.

Alt 2 : Ha metoder å skaffe vann på. Filter, kokeutstyr, vann-nøkkel.

Takk for tips!
For meg er det ofte sånn at barna maser om noe å drikke. Så å ha det i EDC er egentlig lurt. Pleier ofte å ha med en caprisonne til hver av dem, men det er veldig usunt, med mye sukker. Leter meg ihjel etter noen små drikkeflaser som vi bare kan ha vann på :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: