Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 10:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kart og orientering
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 16:36 
Avlogget

Jeg har fått meg en haug med orienteringskart over nærområdet, dvs kanskje 2 mils omkrets fra der jeg bor. Som tidligere orienteringsløper tenkte jeg å prøve ut noen av kartene og se om jeg kan finne noen spennende BOL steder.

Topp

Innleggets emne: Re: Kart og orientering
InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 17:30 
Avlogget

Det høres fantastisk lurt ut! Ikke bare for å finne ei hule å gjemme seg i, det er mye annet du kan se etter i samme slengen!

- Fiskevann
- Dyretråkk der det kan settes feller eller snarer
- Steder som kan dyrkes opp som "ville" grønnsakshager med geriljaplanting
- Områder som har svært lite trafikk av annet folk, kanskje fordi de er tungt tilgjengelige eller er villmark på usannsynlige steder (for eksempel nær industriområder, inneklemt mellom veier etc).

Dessuten risikerer du jo å komme tilbake i form som o-løper, og det er et fantastisk utgangspunkt for å kunne stikke til skogs for ei ukes tid!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 19:34 
Avlogget

Det er kjempefacinerende. Jeg har sett blant annet 3 ulike ruiner på et orienteringskart som jeg har lyst til å se nærmere på. Jeg vet at en vanlig runde i dette område uten leting er ca på 1 times gange. Så da kan jeg nok regne med noen timer ekstra på å lete etter ruiner i ulent terreng. Kjempespennende.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 20:27 
Avlogget

Når jeg gikk i speideren for mange år siden, så drev vi en del med å gå etter orienteringskart. Patruljeføreren min var aktiv O-løper, så jeg lærte en del.

Å lære seg å lese O-kart raskt, har overføringsverdi til f.eks. 1:50 000 kart når man skal bruke det på fjelltur osv.

Ellers er det jo mye fancy kompasser ute og går. Forstår det sånn at de ivrigste O-løperne bruker sånne raske tommelkompasser.
Ikke at det er så veldig aktuelt for meg.

Har følgende kompasser:

- Silva field
- Recta "fyrstikkeske" kompass, med klinometer.
- Cammenga armbåndskompass

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 20:37 
Avlogget

Jeg har løpt veldig mye orientering men har egentlig aldri brukt kompass. Jeg klarte så og si alltid å orientere meg etter terrenget. Men det er klart at det er praktisk når man skal snu kartet til å stemme med terrenget. Og det er også praktisk når man ønsker at kompasset skal peke vei til neste post. :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 20:53 
Avlogget

Recta kompasset mitt kan finne ut hvilken fjelltopp som er hvilken, på hytta til gamlefar som ligger i heieterreng.
Det går forsåvidt an å sikte med et vanlig Silva field kompass også, men det blir mindre presist.

En ting jeg lærte i speideren, var å finne egen posisjon ut fra tre kjente landemerker. Dette skjedde ved hjelp av å sikte med et vanlig kompass. Jeg har aldri brukt denne ferdigheten på tur.

Norge har som regel terreng som gjør det lett og orientere seg....

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 19:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Finner ikke no annet sted å legge spørsmålet så legger det her.

Hvilke kompass bør en ha? Er det mange forskjellige?

Hvis GPS hvilken anbefales? (stoler ikke helt blindt på GPS for å si det sånn etter å hatt en del tungtrafikk som har kjørt feil gjennom gården og satt seg fast :lol: )

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 20:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Lovise skrev:
Finner ikke no annet sted å legge spørsmålet så legger det her.

Hvilke kompass bør en ha? Er det mange forskjellige?

Hvis GPS hvilken anbefales? (stoler ikke helt blindt på GPS for å si det sånn etter å hatt en del tungtrafikk som har kjørt feil gjennom gården og satt seg fast :lol: )

Jeg synes et helt enkelt Silva-kompass til en hundrelapp holder. Jeg har noen slike, også varianten med 400-graders skive. Men styr like godt unna dem om de fortsatt finnes, med mindre du vet nøyaktig at det er det du trenger. Du kan også få flotte utgaver til mange hundre kroner, men da ville jeg heller kjøpt et par ekstra billige. Men det er nå meg....

GPS skal man ikke stole blindt på nei. Men at tungtrafikken kjører feil kommer vel heller av at de ikke forstår at raskeste/korteste veg for en personbil ikke er det samme som en mulig veg for en svær trailer.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 21:40 
Avlogget

Kart og kompass er veldig enkelt når man kan det. Akkurat som det meste i livet :D

Har Garmin GPS med kart, men tror ikke jeg har noe turutstyr som blir så lite brukt. Kjøpte den for ca 6 år siden og nå er det sikkert 2-3 siden sist jeg gadd å slenge den i sekken.

Bruker helt vanlige Silva kompass. Har flere i diverse størrelser fordi jeg ofte legger de på "lure" plasser så jeg ender opp med å kjøpe nye igjen :-)

Har flere ganger navigert i white-out conditions på vinteren og gått rett på det stedet jeg skulle finne frem til så jeg føler meg veldig trygg på kart og kompass. Og skulle alt gå til helv*** (eller SHTF) som man vel sier her, så har jeg alltid såpass bra utstyr og erfaring at jeg bare kunne lagt meg til for en natt eller to til ting ser bedre ut.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 07:06 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Bruker helt vanlige Silva kompass. Har flere i diverse størrelser fordi jeg ofte legger de på "lure" plasser så jeg ender opp med å kjøpe nye igjen :-)

:D Nettopp, akkurat som meg! Dessuten må jo ungene ha vært sitt. Og siden de er i huset, teller disse også med.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 09:02 
Avlogget

Silva platekompass er vel det billigste, og det holder lenge for folk flest.

Andre typer kompasser:
- Tommelkompass, for de ivrigste O-løperne.
- Armbåndskompass, nesten som tommelkompass bare for folk som trenger å ha armene fri mens de beveger seg raskt ( noen jegere f.eks. )
- Marsjkompasser med siktemulighet fra f. eks. Silva, Suntoo, Brunton, Recta ( Recta er i dag produsert av Suntoo og tilsvarer Suntoo fyrstikkeskekompass ) og Cammenga ( brukes av militæret tror jeg ).
- Geologkompasser ( f.eks. Brunton Pocket Transit )
- Maritime kompasser
- Osv.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 11:57 
Avlogget
Brukerens avatar

siden det eneste kompasset jeg har er en silva-holk jeg har arvet av svigerfar, så er det nok på tide å kjøpe nytt.

har landet på silva ranger/silva huntsman.

Har null erfaring med speilkompass, men de er vel best på fjellet, eller?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 12:21 
Avlogget

Slik jeg har forstått det er poenget med speilkompass at du kan holde kompasset på strak arm med speilet vinklet slik at du ser ned på kompassnålen i speilet. Da kan du peke ut retning med hele armen og sikte mot et punkt i terrenget. Med et vanlig kompass må du se ned på kompasset, og så forsøke å følge linjen fra kompasset mot horisonten med blikket. Speilkompass blir slik sett mer nøyaktig.

I skogen har dette mindre betydning, ettersom du bare tar retning til et tre førti meter borte og så tar ut retning på nytt. Da har det ikke så stor betydning om én av kursene blir noen grader feil, ettersom du så ofte tar ny kurs.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 12:43 
Avlogget

Strengt tatt så trenger du ikke kompass med siktemulighet i den norske fjellheimen. Der jeg har vært har det vært såpass lett å orientere seg, at et vanlig platekompass holder i lange baner.

Det kan jo være morro da, hvis du er usikker på hvilken fjelltopp som er hvilken i horisonten. Men det er vel et problem man har mer i heieterreng som ligger litt lavere.

Silva, Suunto, Brunton, Recta osv. er alle gode kompasser for bruk i Norge. For vanlig friluftsliv innenlands velger man det man har lyst på.....

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 12:57 
Avlogget

Fordelen med siktemulighet er å kunne triangulere for å finne egen posisjon ut fra landemerker som er langt unna. Ta en nøyaktig kurs til to synlige og sikre landemerker som er på omtrent klokka tolv og klokka tre, trekk linjer i kompassretning på kartet, så finner du din egen posisjon. Dette er mye vanskeligere å gjøre nøyaktig uten speilkompass.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: