Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Nov 2018, 06:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kart og orientering
InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 15:48 
Avlogget

Triangulering forutsetter minst to synlige og lett identifiserbare landemerker. Det er ikke en 100 % pålitelig teknikk, og den er lite brukt til friluftsliv i Norge.

Triangulering er en navigasjonsteknikk som er brukt en del i enkelte områder av USA. Men de sivile som bruker triangulering mye har ofte kompasser som er mer presise enn vanlige marsjkompasser med siktemulighet.

Kompass er i seg selv ikke 100 % pålitelig. Det fins områder i Norge der kompasset ikke virker pga. magnetiske forstyrrelser. Så for å være på den sikre siden, bør en lære seg å ta retningen etter sola også.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 16:37 
Avlogget

Candiru skrev:
Triangulering forutsetter minst to synlige og lett identifiserbare landemerker. Det er ikke en 100 % pålitelig teknikk, og den er lite brukt til friluftsliv i Norge.

Triangulering er en navigasjonsteknikk som er brukt en del i enkelte områder av USA. Men de sivile som bruker triangulering mye har ofte kompasser som er mer presise enn vanlige marsjkompasser med siktemulighet.

Kompass er i seg selv ikke 100 % pålitelig. Det fins områder i Norge der kompasset ikke virker pga. magnetiske forstyrrelser. Så for å være på den sikre siden, bør en lære seg å ta retningen etter sola også.

Det var jo litt merkelige ting å si synes jeg.

Triangulering med to synlige punkter er jo ekstremt pålitelig. Krysningspunktet vil jo være spot-on.

Bruk av triangulering har jo ingenting med hvilket land du bor i. Det er jo like utbredt i Norge som i Sverige, USA, Tyskland etc. Og det fungerer akkurat like bra i alle land.

Og det blir mye brukt. Veldig mye brukt. I Forsvaret tror jeg neste vi brukte det hver dag i felten omtrent. Og når jeg går i fjellet bruker jeg det ofte flere ganger om dagen for å bekrefte nøyaktig posisjon.

Og til slutt dette med sola er jo overhode ikke enklere. Det er jo ikke minst avhengig av at du vet nøyaktig klokkeslett og hvor klokka skal stå akkurat på det tidspunktet. Om du bommer på kl 1130 og 1200 så har den halvtimen mer å si for nøyaktigheten enn magnetisk misvisning (ikke forstyrrelser som du sier).

Må ærlig talt si at du bommer på alle punktene du kommer med her. Og jeg vet hva jeg snakker om :D Jeg har masse opplæring på dette og har brukt det nesten mer enn folk har pissa for å si det på den måten :D

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2014, 01:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk for mange flotte tilbakemeldinger.
Kjenner at jeg må planlegge en liten utflukt snart, og gå meg "vill" og trene litt på kompassbruken.
Er en stund siden for å si det sånn.. ikke siden orienteringsløp i ungdommen
(oh gosh! med den setningen følte jeg at jeg tok enda et skritt over mot det å bli "voksen" :o ) :lol:

Ikke tilfeldigvis noen som vil skrive litt om hvordan man bruker kompass i teorien da?
Eller om man har noen linker?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2014, 03:09 
Avlogget

Silva Navigation School (youtube) dekker det mest grunneleggende. Ut over det er det viktigste for å finne et punkt å gå feil med vilje, slik at du kommer til veien eller bekken trehundre meter til siden for punktet du skal finne - så du vet hvor du skal lete. Bli kjent med kartet og symbolene på kartet - alle symboler er hjelp ved orientering. Det er haugevis med tips på dette, men jeg tror beste er å lese litt om metodene og så ta med kart og kompass ut på tur for å øve!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2018, 22:57 
Avlogget

Jeg har hørt mye rykter om dårlig kvalitet på Silva kompass. Synes det er litt synd, det gikk vel kanskje for å være det beste kompasset i gamle dager. Har riktignok ikke hatt problemer med Silva Field kompasset jeg kjøpte for noen år siden. Men det er ikke det som er mest brukt...

Skal teste ut Bruntons billige modeller, har bestilt to av dem Truarc 3 og Truarc 20. Men angrer på å ikke ha lest på anmeldelser på Amazon først...

Da sitter vi vel igjen med Suunto og dessuten K&R (de modellene som er laget i Tyskland) som produsent av kompasser av ok kvalitet til en fornuftig pris?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2018, 14:45 
Avlogget

Ett lite tips bare:

https://www.kartverket.no/kart/hele-norge-rett-i-lomma/

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2018, 08:15 
Avlogget

Fikk Brunton kompassene. Truarc 20 virket ikke så overbevisende, kom med en luftboble og var vel litt overkomplisert.

Truarc 3 virker som et ok lite kompass. Det brukes dessuten av speiderbevegelsen i en del land.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2018, 20:25 
Avlogget

Candiru skrev:
Da sitter vi vel igjen med Suunto og dessuten K&R (de modellene som er laget i Tyskland) som produsent av kompasser av ok kvalitet til en fornuftig pris?

Har du funnet et sted å bestille K&R kompass hvor frakten ikke er dobbelt så dyr som kompasset?

Jeg er selv ute etter å prøve K&R kompassene og vurderer et par modeller.

- botanist

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2018, 20:31 
Avlogget

Jeg kjøpte Meridian pro gjennom et tilbud på amazon.de. Det var en forhandler som solgte noen rester for 99 euro. Det syntes jeg var en god deal, selv med frakt.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2018, 23:04 
Avlogget

Apropos områder der kompass ikke virker så bra: Jo de finnes.
Jeg var ute i marka en gang og kunne ikke skjønne hvordan kart og kompass stemte så dårlig med terrenget. Inntil jeg løftet hodet opp fra kartet og oppdaget at jeg sto rett under en høyspentledning. :roll:
Hundre meter bortenfor eller så var det langt bedre. Så jeg skal ikke påstå at det er noe alvorlig problem. Men det finnes altså.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: