Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2020, 00:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: valg av bil
InnleggSkrevet: 18 Nov 2017, 22:18 
Avlogget

Eg har ein Mitsubishi L200 på tunet. I tillegg til ein gammal traktor til snørydding og annet forefallende.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2019, 10:28 
Avlogget

Har enkelt og greit en helt vanlig Ford fiesta.. :lol: .
men har også noen motorsykler-også en med terrengegenskaper..
passer dog på å ha et greit lager med konservert bensin-både for bruk i kjøretøy og aggregat/motorsag.

hvis det blir problemer midtvinters og jeg er hjemme, da vil jeg nok holde meg her hvis det ikke er ekstreme grunner til å stikke.. og da får jeg se hva som er mest brukbart.

hvis jeg er "på vintertur" har jeg med meg "nødboksen" som innehar litt nødvendig utstyr_litt verktøy-kjetting-spade-noe å fjærne trær/busker opp til middels størrelse-bensin-og litt førstehjelpsutstyr.
På sommeren har jeg samme boksen i bilen men også noe mer turutstyr da det ofte blir lengre turer.
På MC har jeg med litt verktøy/lappesaker/førstehjelputstyr.
Tlf er alltid med og lademuligheter er i/på alle kjøretøy.

Ser egentlig ikke for meg at jeg som bor greit sentralt har de store behovene for "spesialbil"-hvis det ikke går helt til ------- med hele samfunnet. Og da skal jeg alltids fikse meg en traktor i nabolaget.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2019, 01:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Ny (for meg) bil: Subaru Forester 2010 2.0l . Diesel med grei bakkeklaring. Premium modellen, heldig nok.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2019, 09:50 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Ny (for meg) bil: Subaru Forester 2010 2.0l . Diesel med grei bakkeklaring. Premium modellen, heldig nok.

Det er en bil med god fremkommelighet som jeg óg kunne tenkt meg. :) Litt tørste, de boxer-motorene da, men gode motorer...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2019, 10:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, litt tørst, men vi kjører under 10.000 i året, så det blir uansett ikke så dyrt.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2019, 14:48 
Avlogget

Strelok skrev:
Hva med vegetabilsk olje eller etanoldrevne biler? Det er jo et alternativ til "hjemmelagd drivstoff", men kan se for meg at det kreves ganske mye hjemmebrent til for å drive en bil...

Vet ikke helt autentisiteten på dette, men Top Gear hadde jo en reportasje om frityrolje på gamle dieselbiler.
https://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps

Dette fungerer jeg har en gang gammelt Opel Astra med 1.6 diesel motor og brukte jeg filtrert frityrolje i sommer uten problemer i vinter det går rett og slett ikke

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2020, 02:36 
Avlogget

Puster litt liv i denne tråden jeg. Jeg tenker at det holder ikke med en bil. Alle biler har så forskjellige egenskaper, vanskelig å finne en som passer til alt. Til vanlig vil jeg ha en som bruker lite drivstoff, er pålitelig og god å kjøre på vanlig vei og i normal fart. Så derfor kjører jeg en helt standard stasjonsvogn, som bruker rundt 0,6 liter diesel på mila og har god bagasjeplass til å få med meg ting til vanlig. Men denne stasjonsvogna kan potensielt sett være ubrukelig, alt ettersom hvor jeg skal og hva som eventuelt skulle skje. Derfor har jeg en pickup i tillegg, en hevet hilux på mudd hjul med høy og lavserie. Ikke noe god å kjøre langt på motorvei, men en suveren vinner utenfor allfarvei. Har testa den i skog, utmark, fjell og faktisk også vann under en flom. Den er vel like hard å knekke som ryktet tilsier.

Men så er det sånn at pickupen også har sine begrensninger. Den har begrenset plass inni, og planet bakpå er ikke akkurat best egnet for lagring av ting, folk etc i alt slags vær og føre. Så derfor har jeg også en patrol, som skal få seg en modifisering nå og muligens avlaste pickupen, ihvertfall bli en god nummer to. Patrolen har mye av de samme egenskapene, i tillegg til at den har bedre plass inni. Kjørekomfor er jo smak og behag, men tror de fleste ville foretrukket patrolen framfor pickupen.

Men så er det sånn at ingen av disse er noen racerbiler. Hverken stasjonsvogna, pickupen eller patrolen kan hamle opp med høye hastigheter og lange strekninger med motorvei, for eksempel, ihvertfall ikke hvis målet utelukkende blir å komme seg raskest fra A til B på fine veier og lange strekninger. Derfor står det også noen muskelbiler i garasjen, som er helt ubrukelige til alt annet enn nettopp høy hastighet og suverent veigrep og styring i høy fart. Hvis det er "førstemann fram" så er det disse jeg satser på. Men ellers er de absolutt de mest ubrukelige til alt annet enn for moro.

Ved en eventuell dommedag, hvor samfunnet kollapser og veinettet gradvis forfaller, ville jeg ikke satset på noe annet enn en MB Unimog. Der har du både traktor og bil i ett, og er overhode ikke avhengig av hverken veier eller fremkommelighet. I tillegg er det mange som bygger campingenhet til å sette på planet, og da har du både bolig og framkomstmiddel i ett. Hvis jeg skulle velge én bil, ett kjøretøy for dommedag, så måtte det bli en Unimog. Har foreløpig ikke en sånn en i samlinga, men merker at det ikke er lenge før den er på plass. Føler nesten at jeg ikke kan greie meg uten en Unimog. Blir nødt til å skaffe meg en, helt nødt. Noen her som har en Unimog selv, som evt kan fortelle om erfaringer og si hva de syns?

Så for å oppsummere, så har jeg ikke satsa på en type bil, men litt forskjellige kjøretøy til forskjellige formål. Det er litt andre kjøretøy enn biler i samlinga og, da. Hovedsaklig er det dieselmotorer, og tror det vil bli mulig å få tak i diesel i lang tid framover. Dieselmotorer er vel ikke så veldig kresne heller, så regner med at dette med drivstoff går greit uansett.
Vedlegg:
IMG_20201120_014024.jpg
IMG_20201120_014024.jpg [ 178.93 KiB | Vist 117 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2020, 19:14 
Avlogget

Har Unimog, U424 U1000 1984-modell.
Og det er ikke noe jeg ville satsa livet mitt på.
Til det er det for sært å fikse i bushen, de som konstruerte Unimog har ikke "standard" i ordlista si.
Klart det kan fikses, mesteparten er o-ringer og mekanikk på de eldre,
men da fordrer det at man setter seg ned og sorterer ut typer o-ring lisser man trenger for å være selvforsynt.
Men der er mye sære simmringer også som er litt verre å standarisere og kranglete luftsystem kan være årsak til hårtap.
Nyere har jeg lite erfaring med (2000+), men kan tippe de har samme bedritne elektronikk som nyere Mercedes lastebiler som jeg har desto mere erfaring med.
Tjener ikke penger på å lage perfekte biler, selge deler og service derimot...

Har også en rundt 2000-modell Suzuki Baleno, det derimot er noe jeg ville satsa livet mitt på.
Noe mere driftsikkert og fornøyelig å skru på har jeg sjeldent møtt på.
Har rulla 250.000 med gamle Suzukier siste 6 åra og utenom vanlige slitedeler som bremser har jeg bare fyllt tanken.

En annen bil jeg har som mange nok tenker på som zombie-apocalypse-truck er Dodge RAM. 3. generasjon.
Hadde jeg ikke hatt et elsk/hat-forhold til den bilen og hadde den ikke vært en enhjørning i Norge så hadde jeg kvitta meg med den for leeeenge siden.

Om jeg skulle valgt èn bil å kjøre resten av mitt liv om verden gikk under i morgen hadde det vært Mercedes Geländewagen,
av den gamle typen med mekanisk diesel, gjerne forsvarets feltvogn.

Eller kanskje femte generasjons Toyota Corolla med diesel eller til nøds en Nissan Prairie.

Det er ikke det jeg ikke forstår elektronikk eller ikke ser fordelene av det, de er et veldig fint hjelpemiddel, men delene der er bare utbyttbare ikke reparerbare.
Med mindre du har et skrin av ICer og andre biter og produsent bruker standardkomponenter.

Noe annet som kan være verdt å vurdere er traktor.
Multifunksjonelt og det er ikke sikkert du trenger noe som går fort i morgendagen, er vel lite møter du skal rekke og barnehager du skal hente i da.
Bedre å dra med seg henger og være selvforsynt.
Har gråtass, litt for gammeldags, og forutnevnte Unimog, litt for sært.
Ville vurdert MF 135.

Har også gravemaskin om jeg skulle føle behov for å grave meg ned...

Mvh. anleggsmekaniker, for tiden tunnelslusk, betongkusk og hobbybonde.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2020, 19:09 
Avlogget

BBM skrev:
Har Unimog, U424 U1000 1984-modell.
Og det er ikke noe jeg ville satsa livet mitt på.
Til det er det for sært å fikse i bushen, de som konstruerte Unimog har ikke "standard" i ordlista si.
Klart det kan fikses, mesteparten er o-ringer og mekanikk på de eldre,
men da fordrer det at man setter seg ned og sorterer ut typer o-ring lisser man trenger for å være selvforsynt.
Men der er mye sære simmringer også som er litt verre å standarisere og kranglete luftsystem kan være årsak til hårtap.
Nyere har jeg lite erfaring med (2000+), men kan tippe de har samme bedritne elektronikk som nyere Mercedes lastebiler som jeg har desto mere erfaring med.
Tjener ikke penger på å lage perfekte biler, selge deler og service derimot...

Har også en rundt 2000-modell Suzuki Baleno, det derimot er noe jeg ville satsa livet mitt på.
Noe mere driftsikkert og fornøyelig å skru på har jeg sjeldent møtt på.
Har rulla 250.000 med gamle Suzukier siste 6 åra og utenom vanlige slitedeler som bremser har jeg bare fyllt tanken.

En annen bil jeg har som mange nok tenker på som zombie-apocalypse-truck er Dodge RAM. 3. generasjon.
Hadde jeg ikke hatt et elsk/hat-forhold til den bilen og hadde den ikke vært en enhjørning i Norge så hadde jeg kvitta meg med den for leeeenge siden.

Om jeg skulle valgt èn bil å kjøre resten av mitt liv om verden gikk under i morgen hadde det vært Mercedes Geländewagen,
av den gamle typen med mekanisk diesel, gjerne forsvarets feltvogn.

Eller kanskje femte generasjons Toyota Corolla med diesel eller til nøds en Nissan Prairie.

Det er ikke det jeg ikke forstår elektronikk eller ikke ser fordelene av det, de er et veldig fint hjelpemiddel, men delene der er bare utbyttbare ikke reparerbare.
Med mindre du har et skrin av ICer og andre biter og produsent bruker standardkomponenter.

Noe annet som kan være verdt å vurdere er traktor.
Multifunksjonelt og det er ikke sikkert du trenger noe som går fort i morgendagen, er vel lite møter du skal rekke og barnehager du skal hente i da.
Bedre å dra med seg henger og være selvforsynt.
Har gråtass, litt for gammeldags, og forutnevnte Unimog, litt for sært.
Ville vurdert MF 135.

Har også gravemaskin om jeg skulle føle behov for å grave meg ned...

Mvh. anleggsmekaniker, for tiden tunnelslusk, betongkusk og hobbybonde.

Artig at du svarte og deler din erfaring i forhold til unimog. Det høres ut som jeg må ha med meg både deler og mekaniker, da. Heldigvis har jeg en mekaniker, samboeren som blir med på lasset hvis shtf. Og så får jeg lære meg helt grunnleggende oringbytte selv også, høres det ut som. Men det blir sikkert noen timers skruing på en sånn en, og sjelden jeg bare får stå og se på, så tenker at det går. Men hvem vet, kanskje det blir mer frustrasjon enn glede. Har uansett planer om å skaffe en, så får vi se hva jeg sier etterpå. Det er vel ypperlig fremkommelighet? Har planer om å kjøre litt i fjellterreng uten vei, bratt og enkelte bekker. Blir artig å teste etterhvert. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2020, 09:40 
Avlogget

Eneste som setter begrensninger på fremkommelighet utenom dekk er deg selv.

Hele saken er bygd for å ta seg frem. Alt er designet for mest mulig flex sånn hjula beholder bakkekontakten.
Ramma står for 30% av fjæringen, alt er opphengt i 3 punkter for mest mulig bevegelighet; motor, aksler
(mellomaksler er en del av hjulopphenget, google Torque tube Unimog),
planet er opphengt i 3 punkt, girkassa er separat fra motor og omtrent eneste som er bolta i ramma, sentralt for mest mulig bevegelighet.
Du har 3 luftbetjente sperrer hvor du først låser senter, så bak og foran.
Litt avhengig av spec, men på min semi-agri så har jeg vendegir med 4 trinns kasse med høy og lav og splitt, dobbel H som på gammel lastebil,
så har jeg i tilllegg 3 utvekslinger på transferkassa, høy, lav og krabbegir, totalt blir vel det 48 gir hver vei.

Om jeg skulle handla en til noe annet enn primært skog og hobbylandbruk ville jeg kjøpt en med lang akselavstand, eller en ex-militær med ekstra lang akselavstand.
Eneste minuset med de ex-militære er gjerne mangel på hydraulikk, ikke tipp, mindre girvalg og gjerne godt brukt.

Min med kort akselavstand og relativt høyt tyngdepunkt kan fort gi baconstriper i underbuksa.
Men jeg har ikke velta enda, føreren svikter lenge før maskineriet. :lol:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 100 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support