Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Aug 2018, 23:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vedkomfyr tråden
InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 08:36 
Avlogget

Hei,
Har i det siste gått og tenkt mye på vedkomfyr. Nå har det seg slik at det faktisk står en kjelleren min, men den er gammel og ikke brukt på oversiktlig antall år. Men det viktigste er jo nettop det at den står i kjelleren... derimot har jeg lyst til å han en vedkomfyr på kjøkkenet.

Men det er så mange alternativer...
1) Flytte opp den fra kjelleren med fare for liv og lemmer med oppussing og fiksing samt erstate kjellerovnene med en annen.

2) Kjøpe en "gammel" vedkomfyr på internettet (mange på finn i prisklassen 3-5000) spenn. dvs kjøpe en som er ferdig fikset, og ikke må bæres opp det skaberakket av en trapp vi har.

3) Kjøpe en fancy ny til masse penger http://bye.no/detaljer/330780/vedkomfyr-rosa-craquele
Bilde

Sistenvevnte virker fristende med tanke på at komfyren på kjøkkenet også skal bidra til varme i huset sammen med varmepumpe og slik, Men det er jo da en del høyere start kostnader, selv om man mulignes får mye mer varme ut av veden.
(men kanskje man også med en slik løsning rett og slett bruker komfyren mer som komfyr? og sparer litt strøm?)

Noen som har innspill, tanker eller erfaringer?

Topp

Innleggets emne: Re: Vedkomfyr tråden
InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 08:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har en semi-gammel vedkomfyr som jeg bruker mye om vinteren. Det er en av overgangsmodellene fra sortovn til elektrisk, dvs at den har funksjonaliteten til en sortovn men er hvit og ser ut som en femtitallskomfyr. Det er helt fabelaktig å bruke den både til mat og oppvarming, og var jeg litt flinkere til å lage mer småved hadde den vært enda mer i bruk. Så to tommler opp for at du skal ha vedkomfyr!! Platen blir mye gjevnere varm enn på den elektriske komfyren og spesielt når du baker i den påvirker det smaken skikkelig bra.

Ikke undervurder hvor bra en god gammeldags sortovn(komfyr) er. De er (relativt) effektive, tåler hva som helst og kan vedlikeholdes av folk som ikke er fagfolk. Siden den du har ikke har vært brukt på noen år ville jeg anbefalt deg å få noen som kan sortovner til å se på den. Det kan godt være at alt den trenger er ny kitting og sverting; og så er den god som ny :) Det er ingen garanti for at en sortovn du kjøper brukt er noe bedre enn den du allerede har. Og i min erfaring er eldre sortovn komfyrer bedre enn nyere(1950-1980) typer(som min).
Jeg vil aldri være uten en vedkomfyr på kjøkkenet igjen, det er helt sikkert!
Ser absolutt dragningen mot de nyere modellene. De er mer energieffektive, har mer funksjonsalitet og ser rålekre ut. De bruker mindre ved for mer varme og et poeng som faktisk betyr noe når du begynner å lage mat på den: eldre sortovner er nesten alltid lave. En kjip arbeidsstilling for meg, og jeg er 163... Så for deg blir nok det betydelig mer krokbøyd over grytene;-) Endel nyere vedkomfyrer har også innebygd varmtvannstank som varmes opp, og det er jo veldig praktisk.
Å bruke vedkomfyr er bare en vanesak, har venner med gård som fyrer opp den lille sorte vedkomfyren hver morgen og steker frokost og koker tevann på plata. Det er nesten koseligere enn du kan forestille deg.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 09:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er i grunnen vanskelig å gi råd om dette. Men jeg kan jo nevne noen momenter som det er verdt å ta med i vurderingen.

ØKONOMI: Dette har både en kort- og en langsiktig side. Nye ovner kan man få til litt under 9 000, men de kan være flere ganger så dyre også. Så det behøver ikke å være så veldig stor forskjell på å reparere en gammel og å kjøpe en av de rimeligste nye. Det man da får er en ny rentbrennende ovn med langt høyere utnyttelsesgrad av veden. Om man da ikke bygger om innmaten i den gamle da, det er sikkert mulig.

Og en ovn som utnytter brenslet bedre vil på lang sikt være mye billigere enn en gammel ovn. Selv om man hugger veden selv så har den en kostnad i slit og svette. Og om man ender i en situasjon hvor man over lengre tid ikke har elektrisitet, så vil vedskogene bli hardt beskattet i nærheten av folk.

VARME: En ny rentbrennende ovn gir mer varme der du vil ha varmen i stedet for at man fyrer for kråka. De mest avanserte modellene kan til og med kobles til systemer for vannbåren varme.

MEN dersom man må bruke en vedkomfyr utenom fyringssesongen kan varmen bli et problem. Det gjelder for så vidt både gamle og nye ovner. Men nye ovner er nok bedre på «punktvarme» til kokeplater og stekeovn enn gamle ovner, tror jeg.

I gamle dager var kjøkkenet gjerne større enn det er i dag. En ovn som var til å leve med i et stort kjøkken da, kan bli ganske utrivelig å måtte bruke i et mindre kjøkken i et superisolert hus i dag. Da spørs det om det er mulig å lufte ut varmen. DERFOR gjelder det å velge en ovn som har en effekt som passer til det rommet den skal brukes i. Og det er IKKE bare å kjøpe en svær ovn og tenke at man bare kan la vær å fyre så mye, så går det nok bra. Bitte lite ved i en stor ovn gjør den mye mindre effektiv. Det kan for eksempel bli vanskelig å få ønsket temperatur i stekeovnen.

Her er en link til en forhandler med godt utvalg: http://bye.no/produkter/1065/vedkomfyr

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 10:02 
Avlogget

Bye har njeg allerede linket til ;)

Vi, dvs konemor og jeg har nettopp slått ut en vegg for å koble sammen en mikddelsstort kjøkken og spisestue til et stort allrom, så varme er et viktig poeng. varmepumpe er slik at den da i teorien skal bidra til å blåse varmluft igjennom gang kjøkken og stuer.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 15:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
Bye har njeg allerede linket til ;)

:oops: Jeg så ikke det. Det gikk litt for fort mens jeg var på farten med mindre skjerm enn vanlig. :oops: Unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger ....

Den ombygningen høres smart ut!

For øvrig er vel det erkeekte preppermottoet: "One is none, two is one" .... eller noe i den duren. Og da blir vel løsningen å kjøpe en ny og reparere den gamle, eller...?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 21:16 
Avlogget

kjøpe ny og repare den gamle er vel det jeg heller mest mot....

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2013, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

leste et sted at gamle vedkomfyrer ikke bør brukes primært som varmekilde for rommet. grunnen skal visst være at andre deler av komfyren kan ta skade av varmen fra sprengfyring.

ingen anelse om det stemmer.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 06:12 
Avlogget

lurer på om jeg også har lest det der et eller annet sted....
Det er i det minste en god forklaring på hvorfor vår gamle bærumsverk 140V har blitt bært i kjelleren og en jøtul varmeoven er montert på kjøkkenet. I så tilfelle virker jo det som om ny komfyr er bedre...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 10:35 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig synes jeg du skal ta en skikkelig titt på mr. jøtul i kjellern. kanskje den er helt ok. du kan jo ha to ovner også. en for fyring og en for mat. (jeg vet, litt vel lyxigt...)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 12:09 
Avlogget

jøveln i kjelleren har som kjent det store problemet at den er i kjelleren... og det må jo være en ovn der uansett. tipper den er brukt til vasking (koking av vaskevann) før slikt ble mekanisk. Men trappa er stusslig og jeg tviler på den vil tåle en bæring opp...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 12:51 
Avlogget

Filbert skrev:
jøveln i kjelleren har som kjent det store problemet at den er i kjelleren... og det må jo være en ovn der uansett. tipper den er brukt til vasking (koking av vaskevann) før slikt ble mekanisk. Men trappa er stusslig og jeg tviler på den vil tåle en bæring opp...

Alle ovner kan demonteres, og da går vekten ned,.
Pluss at det blir lettere å bære.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 23:02 
Avlogget
Brukerens avatar

har de båret den ned, kan man bære den opp igjen. og med alle de andre tunge tinga du har i kjelleren har jo trappa taklet store ting før.

sleng ut et blide, da. jeg husker ikke hvordan den ser ut.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 06:59 
Avlogget

de andre tungew tinga ble tatt inn gjennom vinduet gitt...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 22:27 
Avlogget

Jeg skal bytte ut ovnen i stua. Den er for dårlig, og eter altfor mye ved.

Nå har jeg hørt at Dovre har tykkere støpe gods (er det det det heter?).... og av den grunn være bedre enn f eks jøtul.

Er det noen som vet om dette stemmer?

Jeg skal ha meg en ovn der det er lettere å lage mat på toppen, enn den som er der idag.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

altså, du må jo plukke fra hverandre ovnen i kjelleren uansett, så da kan du jo bære den opp i deler istedet?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: