Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Des 2018, 14:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Aug 2013, 08:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Ville tipse dere om noe de som er skogvante her sikkert allerede vet; never er et fantastisk opptenningsmiddel. På tur er kan det være en fin start hjelp til bål og om man bruker litt tid på å sanke før snøen kommer kan en se frem til en vinter med "fire and forget"-opptenning i ovn og peis. I nærheten av der jeg bor bedrives det utbygging og bjørkeskogen har blitt hugget og etterlatt langs skogsveien. Ifjor tok jeg med to store IKEA-poser og plukket never, det meste hadde allerede skrelt seg av trærne og lå på bakken. Fordi det var tørt i været trengte jeg ikke tørke dem for lagring, og de to posene holdt til opptenning gjennom hele vinteren. Ikkeno' mer papir eller kartong som jeg har brukt til opptenning før. Det skal sies at en veldig ovn-vandt person med en god ovn ikke trenger så mye opptenningshjelp; men jeg gjør nå det. Og det er fabelaktig luksus å kunne fylle ovnen med kubber og litt never; tenne på og sette luftigen på gløtt; og så bare gå og gjøre det en skal uten å måtte bruke energi på å knote fyren igang.

Det er sikkert kjent for de fleste så jeg håper dere unnskylder gjentakelsen; men alt av stearinlysrester er også gull til opptenning. Jeg har en liten bøtte stående nær den ovnen jeg bruker mest, der hiver jeg oppi egnet materialet etterhvert, i tillegg til ei bøtte med never.

Det er sikkert flere som har tips om opptenningsmaterialer; del dem gjerne!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013, 23:55 
Avlogget

De fleste har bomullsdotter, eller andre bomullsprodukter.
Jeg har alltid også med meg vaselin på tur.
Tar man en bomullsdott og drar lett over vaselinen slik at man får et lite la med vaselin på denne....
Tar bomullsdotten UTROLIG lett fyr, og bålet kan settes i gang.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2013, 08:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Og her er naturens egen bomullsdott med vaselin. Riktignok bare tilgjengelig deler av året.
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2013, 19:48 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Og her er naturens egen bomullsdott med vaselin. Riktignok bare tilgjengelig deler av året.
Bilde

Synes denne passer beskrivelsen bedre. ;)

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2013, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

eventuelt den fabrikkproduserte, vanntette sorten; Bilde

et tips til de som har hengebjerk på tomta (eller i nærheten) er å klippe ned endel lange greiner og henge dem til tørk. Tynne bjørkekvister er nesten bare never, samt en passende mengde lettantennelig bjørkeved.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 15:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Harpiks / Kvae / Kov /osv. funker fantastisk til å tenne opp med. Jeg anbefaler å plukke et par klumper når man er ute i skogen. Jeg lekt med tanken på å varme det opp slik at det blir flytende, evt. dampe av det meste av vannet, og "støpe" det i passende kuber. Vet ikke om det er mulig, men hadde vært kult om det var det!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 17:06 
Avlogget
Brukerens avatar

harpiks får man jo faktisk kjøpt i løsvekt (blokk) om man går til en butikk som selger kunstnerartikler, maling, pensler, sånne ting.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2013, 18:41 
Avlogget

Når jeg er i skogen har jeg ofte ei lita øks med meg, og kommer jeg over noe fin feit tyri , så hogger jeg av ei grein og tar med hjem. Denne hogger jeg opp i så små biter som mulig. Samler også på never. I jaktsekken min om høsten er der derfor alltid en liten pose med tyrifliser og noe tørr never. Dermed har jeg alltid noe å fyre opp ett bål med.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2013, 21:28 
Avlogget

Jeg bruker å samle på disse boksene.
Bilde
I disse samler jeg opptenningmateriale, og har andre bokser hvor jeg har tørt undertøy til turen.
Man kan jo også skaffe seg vantette ZIPLOCK-poser til dette bruket.
Bilde
http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=27806&category_id=122&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1

For egen del samler jeg på tørt lo fra lofiltret for å ha med på tur.
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 07:00 
Avlogget

Prøvde bark fra bjørk, den vet vi jo brenner bra og en go liten stund pga oljen den ineholder, selv våt.
Brukte tennstålet, drev på i lengre tid uten å få til noe som helst. Noen tips ???
Til slutt tok jeg fem boksen med bomull og vaselin, 2 striks så var bålet i full fres.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 08:09 
Avlogget

Kjellz skrev:
Prøvde bark fra bjørk, den vet vi jo brenner bra og en go liten stund pga oljen den ineholder, selv våt.
Brukte tennstålet, drev på i lengre tid uten å få til noe som helst. Noen tips ???

Se fra ca 9 minutter.
http://www.youtube.com/watch?v=sZwCf1v3_iw

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 09:39 
Avlogget

Kjellz skrev:
Til slutt tok jeg fem boksen med bomull og vaselin, 2 striks så var bålet i full fres.. :)

Generelt fungerer skjegglav ganske bra. Også tørre småkvister du finner under grantrær er god opptenningsved. Skjær fliser av slik du ville fyre opp i ovn eller esse. Legg i en liten haug, bruk gjerne bjørkebark også. Ta en stormfyrstikk og forsøk å få fyr midt under. Dette bør nå ta fyr, hvis du har gjort det riktig. Vanskelig å forklare, det er bedre at du finner deg et sted og prøver og prøver og prøver. Gjør dette i forskjellige værforhold, da har du en bedre anelse om hva som skal til. Selv om man får fyr på et bål midt på sommeren, er det ikke like lett om vinteren for å gi et eksempel. Lykke til! :)

Hvis du derimot spurte om tips til hvordan du skulle få fyr med tennstål, så er mitt tips: Glem det. Du har mye større utbytte av fyrstikker, Istedet for å tenke på hva du skal gjøre om fyrstikkene blir våte, konsentrer deg om å holde dem tørre. Fyrstikker er riktignok noe du i så fall må lagre så mange av som du er komfortabel med, men det må du jo i så fall gjøre med hamp (gullhår) eller bomull også. Om du ser for deg så lange opphold i skogen at du er redd for at fyrstikkene vil ta slutt, konsentrer deg i så fall heller om enten å holde liv i bålet eller ta med deg glør fra sted til sted.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 09:58 
Avlogget

Bra vido:) Var omtrent slik i videon jeg forsøkte. Bare med mindre tynne strimler. Fikk det ikke til.
Jeg har forresten både lighter, fyrstikker, forstørrelsesglass og tennstål i BOB. Poenget med gårsdagens forsøk var for å vite hva man går til dersom alt annet skulle blir vått. Det er greit å vite hva man gjør før man faktisk trenger det... Kommer til å gjøre flere fosøk, i ulige forrhold. Inkl pinne spinning. Enn så lenge har jeg utsatt denne :/ Ser for meg at det bli blod, svette å tårer før jeg får et bål ved bare pinner og en tau-stump...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 10:29 
Avlogget

Kjellz skrev:
Bra vido:) Var omtrent slik i videon jeg forsøkte. Bare med mindre tynne strimler. Fikk det ikke til.
Jeg har forresten både lighter, fyrstikker, forstørrelsesglass og tennstål i BOB. Poenget med gårsdagens forsøk var for å vite hva man går til dersom alt annet skulle blir vått. Det er greit å vite hva man gjør før man faktisk trenger det... Kommer til å gjøre flere fosøk, i ulige forrhold. Inkl pinne spinning. Enn så lenge har jeg utsatt denne :/ Ser for meg at det bli blod, svette å tårer før jeg får et bål ved bare pinner og en tau-stump...

Du står selvsagt fritt til å lære deg hva du enn vil, men tatt i betraktning hvor mye arbeid man må legge ned på slike metoder synes jeg tiden er bedre brukt på viktigere ting enn ildstål og buedrill. Men lykke til, jeg håper du lykkes til slutt! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 10:50 
Avlogget

Takker for det. Jeg tror det kan være lurt å få til et bål, det er en livslinje som er helt nødvendig om man skulle bli jaget fra hjem og folk. I første omgang velger vel alle å holde seg hjemme, gro å rense vann. Og det er også min plan. Men om man må rømme, av ulike årsaker, kan det være greit å være forberedt på turen over fjellet også.. Jeg har sittet bløt og kald på fjellet en gang før, og tviler på jeg ville overlevd lenge om det skulle fortsatt en uke...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: