Veldig mye bra info her. Det har vært en del utvikling på solceller, og noen ting kan kanskje oppdateres litt. En av tingene er at skyer ikke nødvendigvis er et like stort problem. Klart, mørke tordenskyer *er* et problem, men lett lyst skydekke er ikke nødvendigvis noe hinder for å få en god del energi ut av panelene.
Som Cornelius har vært inne på, alt handler egentlig om hva du vil. Utrolig stor forskjell om du vil ha "cut the cord"-løsning for et fult hus med all komfort, eller om du vil kunne lade opp mobilen din sakte.
Den absolutt minste (les; billigste) løsningen jeg tenker er verdt å vurdere, er denne:
http://www.clasohlson.com/no/Pr387362000/Pr387362000(399,- og i skrivende stund på tilbud til 299,-)
Det er ikke en "denne dekker hele behovet ditt"-løsning, men det er en billig måte å sikre at du kan fylle på noe strøm, over noe tid. Kan også brukes med powerbank f.eks, men å gå fra panel til powerbank, og videre til andre ting, sløser også en god del energi. Når man først har energi i "USB-form" derimot, så kan man lade videre til utrolig mye, fra mobiler til AAA, AA og 18650, og dermed også lommelykter og radioer, osv.
Ikke forvent at den skal dekke behovet, men om du har en Nokia med lavt strømforbruk, og alle batterier er tomme, så vil den til slutt kunne gi deg telefonen tilbake (eller lommelykten, eller...).
Cornelius virker å være omtrent like begeistret for LiFePo4 som jeg er, og jeg nevner derfor Aspect Solar, som finnes på aspectsolar.com.
Disse selger fulle kits med godt rykte, som ordner hele veien fra sollys til batteri, og ut igjen (USB, 12V eller 110V, usikker på om det finnes en 230V-variant).
Ulempen er at dette er jo klart oppe i en litt annen prisklasse.
Det ble tidligere nevnt å bruke paneler på f.eks MC-batteri. Cornelius har allerede nevnt at man bør bruke deep cycle etc, men jeg så ikke noe spesielt om MPPT. MPPT - Maximum Power Point Tracking – handler om at smart elektronikk kan styre hvor hardt et panel belastes. Om man sluker så mye strøm som mulig, så vil man trekke ned spenningen, og får for lite energi. Om man er forsiktig med spenningen, så trekker man kanskje ikke så mye strøm som man kunne gjort. Målet med MPPT er å finne den rette balansen – hvor høy strøm kan vi trekke uten å tape på det – slik at man får mest mulig energi ut av panelet, og dermed lader raskest mulig.
Dette er en del av å kunne utnytte panelene, kan være viktig for dårlige forhold, og er gjerne spesielt viktig i land som Norge, hvor vi ikke akkurat har Sahara-sol året rundt.
(jeg simplifiserer litt, men tenker poenget er greit nok).
I praksis betyr dette at selv om panel kan kobles direkte på blybatteri, eller kobles på via noe som bare kutter forbindelsen når batteriene er fulle, så kan det være verdt å legge noen kroner i en bedre løsning. Men igjen, ulike behov, ønsker og budsjett.