Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 07:46

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Intro til Solenergi.
InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 23:53 
Avlogget

På byggehytte.no skrives det mye om solceller. Det store nå for tiden er å bruke batterier fra kondemnerte Nissan Leaf:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=1797.0

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 07:27 
Avlogget

kroken skrev:
På byggehytte.no skrives det mye om solceller. Det store nå for tiden er å bruke batterier fra kondemnerte Nissan Leaf:

Prøvde å registrere meg der, men får ingen aktiveringsmail (prøvd flere ganger, men den sier bare 'en feil har inntruffet', når jeg ber om en ny aktiveringsmail... :( )
Har og prøvd å kontakte de via 'kontakt oss' linken - men ingen svar så langt...

Så hvis du, Kroken - eller andre her, er registrert der, kunne det være fint om noen av dere spurte om problemet på det forumet. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2017, 07:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
kroken skrev:

Prøvde å registrere meg der, men får ingen aktiveringsmail (prøvd flere ganger, men den sier bare 'en feil har inntruffet', når jeg ber om en ny aktiveringsmail... :( )
Har og prøvd å kontakte de via 'kontakt oss' linken - men ingen svar så langt...

Så hvis du, Kroken - eller andre her, er registrert der, kunne det være fint om noen av dere spurte om problemet på det forumet. :)

Ja du vet , de ser sine folk an...! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2017, 15:19 
Avlogget

VikingKong skrev:
Ja du vet , de ser sine folk an...! ;)

Ja, du skal se... ;)

Virker ikke som at det er noen admin eller mods som er noe særlig årvåkne der... :(

Ingen her som er reg'a der som kan vekke de litt? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2017, 08:30 
Avlogget

Ser at Tesla vil bygge billige solsceller som ser ut som vanlig takstein. De skal bli billigere en takstein pluss sterkere. Har du i tillegg en tesla powerwall så er du vel godt hjulpet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2018, 16:37 
Avlogget

Hei!

Har et spørsmål om solcellepaneler.
Vil et hus der skråtaket vender mot øst og vest og der sola går ned kl 18 på sommeren ha noe potensialet? Jeg tenker jeg kunne byttet ut taktegl med solcelleblokker om dette kunne driftet huset...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2018, 10:03 
Avlogget

Vel...
Morgen og kveldsola har jo litt mindre futt i seg en sola midt på dagen, og sol-lys som treffer celler på skrå gir mindre effekt enn vinkelrett på. Dét, tatt i betraktning at de fleste solcelle-tegl på markedet idag ikke har en særlig høyere virkningsgrad enn 10-12%, så tror jeg nok man ligger et stykke fra å kunne drifte et helt hus...

Siden huset ligger med skråtakene øst-vest, så ville jeg heller brukt mellomlegget på solcelle-tegl til å kjøpe 20-30kvm med 'vanlige' solceller med en virkningsgrad på 18-21%, montert på stativ på bakken rettet sør. (Hvilket vil gi 5-6kWh i full sol.)

Enda bedre; jeg er sikker på at du trenger en ny bod i hagen med skråtak mot sør... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2018, 18:03 
Avlogget
Brukerens avatar

hvor mange kvm snakker vi om da?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2018, 18:59 
Avlogget

Jeg har et garasjetak som er vent mot sør. Garasjetaket er sikkert 18m2. Drømmen hadde jo vært å kunne bli uavhengig av det vanlige strømnettet.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2018, 20:46 
Avlogget

18 kvm med panel burde gi en peak på ca. 3,5 kW - kanskje rundt 20 kWh iløpet av en solrik dag, sånn +/-...

Men så har man jo vinteren da, hvor sola ofte ikke viser seg på flere uker - og når den er der, så er det en blek sol bare noen få timer midt på dagen...

Den eneste sikre måten å være helt uavhengig av strømnettet her til lands, som jeg sér det, er hydrokraft. Man kan kanskje klare seg med solcellepaneler kombinert med en litt større vindmølle (2-10 kW) hvis man bor på et forblåst sted, men... :)

Det beste, sånn i hverdagen er nok nett-tilknyttet solceller med batteribackup, slik at man har strøm noen timer ved strømbrudd - og muligheten til å kjøre fra batteri under on-peak tider. (on-peak/off-peak prising tror jeg vil komme etterhvert her i Norge...) Sun-Net her i Grimstad har sånt opplegg. (som forøvrig óg har solcelle-takstein... :) )

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2018, 21:51 
Avlogget

Takk for svar. Ser på Sun-Net sine sider ser jeg følgende:

"Ønsker en å legge 50 m2 vil dette gi ca 4000-5000 kWh i året."

En vanlig husstand bruker ca 20.000kwh i året. Det vil da tilsi at man må dekke 200m2 med solcellepanel :D Det høres ut som man nesten måtte hatt en solcellepark.

Alternativ som er vindkraft er vrient å få til i byggefelt pga at naboer trolig ikke liker verken lyden eller at noe rager høyt opp fra tomten.

Hydrokraft på privat tomt aner jeg ikke hvordan fungerer egentlig :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 05:28 
Avlogget

Sitat:
En vanlig husstand bruker ca 20.000kwh i året. Det vil da tilsi at man må dekke 200m2 med solcellepanel :D Det høres ut som man nesten måtte hatt en solcellepark.

Og allikevel ville det være uker iløpet av vinteren man ikke ville ha noe strøm, og overflod om sommeren hvis man utelukket bare har solceller.

Nei, å sette opp en vindmølle i et byggefelt ville nok ikke være så populært - dessuten, så er det mange kommuner som allerede har regelverk på plass som begrenser oppsett av vindmøller. (Ofte vindmøller med maks 1 meter diam. blader, og da bare i hyttefelt.)

Et hydrokraftverk vil jo være avhengig at man har en større bekk eller en elv tilgjengelig med nok fall, hvor man kan lede vann til å drive et skovlehjul eller et turbinhjul e.l. tilkoblet en generator. Dette er den eneste (naturlige) måten å generere en jevn strøm 24/7 jeg kan tenke meg - sålenge det er nok vann i bekken/elva da... ;)

Den aller beste måten å nærme seg målet med å leve uten nett-tilknytning på for de fleste, er å bygge et Passivhus; installere 3-4 kW med solceller på taket, og nok solfangere til å dekke varmtvannsbehovet. Har man så et lite hydrokraftverk, så er man ganske nær muligheten til å koble seg helt fra nettet. (Genererer man mér enn nok energi selv til et passivhus, så kalles det vel et Plusshus.)

Med andre ord, så bør det første man gjør hvis man ønsker å leve 'off-grid', være å redusere behovet for strøm til et minimum. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 12:31 
Avlogget

Først må jeg pent takke for nerdingen her. Det varmer mitt hjerte.
Og så et spørsmål: Hva skjer når det ikke kommer nok sol på et solcellepanel? Jeg regner med at spenningen går ned, under det nivået der det klarer å lade et batteri, sammen med evnen til å levere strøm. Systemene for å få noe ut av disse panelene blir bedre, og det er bra, men jeg regner med at det heller ikke behøver å være så alt for magisk: Ladesystemer som er intelligente nok til å koble elementer, eller blokker av elementer, i serie i stedet for i parallell når spenningen går ned. Du får fortsatt ikke noen veldig jevn spenning på den måten, men det kan i det minste styres.

Jeg angriper dette fra en litt annen vinkel, fordi jeg ser at full frakobling fra el-nettet enda er for dyrt (og fordi vindkraft er det smått av, og fordi vannstrømmen forbi her ikke duger til mer enn å grave brønn). Solcellepanel til turbruk, sammen med USB-batteribank, på ønskelista. Og kanskje etter hvert en større batteribank med utgang for 220 volt, for å i det minste redde inntekten om strømmen skulle gå.
Hva er det viktigste jeg vil redde i tilfelle krise? Hva er strategien? I stedet for å fokusere på oppvarmet svømmebasseng, altså.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 14:37 
Avlogget

Sitat:
Hva skjer når det ikke kommer nok sol på et solcellepanel? Jeg regner med at spenningen går ned, under det nivået der det klarer å lade et batteri, sammen med evnen til å levere strøm.

Det er helt korrekt.
Et vanlig solcellepanel for '12 Volt' som vi snakker om til daglig, har som regel 36 stk. enkelt-solceller; alle, koblet i serie. Hver celle gir ca. 0,55 til 0,60 Volt, og den Ampéren som panelet er oppgitt med, så når man måler spenningen på et panel som ikke er tilkoblet et batteri, så måler man som regel rundt 20-21 Volt (med sol på panelet).
Grunnen til at man bruker såpass mange celler slik at man havner på ca. 20 Volt, er for å ta høyde for spenningstap i kabel, noe tap i regulator og reverseringsdioder, og at blybatterier trenger høyere ladespenninger i kaldere vær, og ved evt. equalizing av celler...

Skygger man helt for bare én av de cellene i et panel, så faller spenningen fra panelet omtrent ned til 0 Volt; derfor har de fleste paneler såkalte Bypass-dioder innebygd, slik at ved serie/parallellkobling av flere paneler (for å få høyere spenning og strøm), unngår man at man mister all spenning fra alle paneler hvis ett av de havner i skyggen.

Endring av serie/parallell konfigurasjon av solceller 'on-the-fly' vil være upraktisk, selv om styringsystemer idag gjør det enkelt å få til, rett og slett pga. de høye strøm og spenninger som kan komme fra hvert enkelt panel...

Tar man f.eks. et '12 Volt', 100 Watt panel og kobler rett til et batteri, og måler strømmen som går fra panelet og inn i batteriet, så vil man som regel se at panelet gir den oppgitte Ampéren - rundt 6 Amp. i dette tilfellet. Måler man spenningen på batteriet til f.eks. 13,6 Volt med panelet tilkoblet, og ganger dette med de 6 Ampérene, så får man jo bare rundt 80 Watt!?

Grunnen til dette, er at alle solceller har en 'sweet-spot' på spenningen sin, hvor den gir maks effekt - ofte rundt 16,5 Volt, mens et panel koblet til et 12 Volt batteri vil holdes nede på spenningen til batteriet. Og det er ved denne 'sweet-spot'-spenningen som fabrikanten oppgir effekten til panelet.

De fleste solcelle-regulatorene på markedet frem til idag, er av typen 'PWM' (Puls-Bredde-Modulert) regulatorer; dvs., at når batteriet begynner å bli full-ladet, så kobles panelene fra og til i lengre eller kortere perioder (i en hastighet på 400 ganger i sekundet, som regel), slik at spenningen holdes konstant, mens ladestrømmen reduseres etterhvert som batteriet blir helt fullt.

Dette er en helt grei teknologi, men det gir oss ikke de resterende 20 Watt'ene vi blir 'snytt' for. I de senere årene, har det blitt mér vanlig å bruke MPPT (MultiPoint Power-Tracking) regulatorer. Kort fortalt, så finner disse regulatorene ut av ved hvilken spenning panelene gi mest effekt, og belaster panelene med den spenningen, uavhengig av batterispenningen; samtidig sørger den for å gi batteriet den spenningen det trenger, sammen med all den strømmen panelene kan gi.

Det er denne teknologien de fleste større solcelle-anlegg bruker idag. Panelene er seriekoblet - gjerne opp i 100-150 Volt, selv om de er tilkoblet en 12 Volt batteribank. (Eller en nett-tilknyttet inverter som gir 230 Volt vekselstrøm direkte.)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 14:49 
Avlogget

Sitat:
Solcellepanel til turbruk, sammen med USB-batteribank, på ønskelista. Og kanskje etter hvert en større batteribank med utgang for 220 volt.

Clas Ohlson, og sikkert andre har jo noen greie småpaneler til turbruk til en grei nok pris. :)

Hvis du ikke har så mange flere tommeltotter enn 2, så kan du jo brette opp skjorte-ermene, og snekre sammen en liten nød-kraftpakke som gir både 5 Volt, 12 Volt og 230 Volt, som jeg har beskrevet i denne tråden. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support