Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Feb 2018, 00:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Intro til Solenergi.
InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 15:07 
Avlogget

Ja, hvis man insisterer på å bruke LiPo, så er det en fordel å bruke en sånn ladepose. LiPo kan lages i alle former, og kan dermed lages meget kompakte, og de er vel de letteste av Lithium batteriene.

Tross dette, så ville jeg ikke anbefale LiPo til annet enn RC og liknende som krever masse energi på kortest mulig tid. Det er for mye styr med å lade de og holde øye med temperatur, og mange av cellene kommer ubeskyttet; dvs. de er lette å skade, og dermed ødelegge de.

LiFePO4 baserte 12V pakker derimot, vil jeg absolutt anbefale. :) Jeg har brukt et 36V, 20Ah LiFePO4 batteripakke på el-sykkelen min i flere år nå, og den går som en drøm fra full-ladet til det er tomt for strøm. Jeg har vel en kjørelengde på 50-60km med de batteriene. Jeg har og just kjøpt et 12V, 55Ah LiFePO4 batteri som jeg skal bruke til el-påhengeren jeg har på en kano. Har igrunn bare testet den en halvtimes kjøretur, så jeg vet ikke hvor lenge det holder på én lading, men so far... Og det veier knappe 8kg! :D

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 22:29 
Avlogget

Hvordan vil det funke om man har et eksisterende helt greit sol-anlegg, for å komme seg i gang.
Også, den klassiske shtf.

Så finner man en bil, type el-bil som er OVERALT idag.
Kan man plukke ut batteripakka i f.eks en tesla og kople den til de andre batteri pakka?

Vist El-bilenes batteri-pakker funker greit til sol-celle anlegg, så har man fort lett tilgang til stor kapasitet. (ved scavenging).

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2014, 07:20 
Avlogget

Nå må jeg si at jeg ikke har satt meg inn i helt spesifikt hvilke typer Lithium teknologier de forskjellige el-biler bruker idag, men felles for de alle, er at de bruker batteribanker med høy spenning; typisk 300-450 Volt, som regel bygd opp av enkelt-celler, og hver enkelt-celle styres av et Battery Management System (BMS). Siden Lithium celler ikke tåler å bli overladet eller helt utladet, så er en sånn BMS helt nødvendig.

Og så er det typen Lithium celler; jeg tror de fleste som er brukt i el-biler idag, er av typen LiCoPO4 eller LiMnPO4 (eller varianter av de), og de har en spenning (3,7V nom.) som gjør at de ikke egner seg til å bruke direkte i et eksisterende vanlig solcelle-anlegg. Det eneste unntaket er de som bruker LiFePO4; de har en cellespenning på 3,2-3,3V, og 4 av de cellene kan direkte erstatte et vanlig 12V blybatteri.

Selv om LiFePO4 celler kan brukes direkte, bør man allikevel ha en BMS tilpasset den spenningen og strømbehovet man vil bruke de i, i et eksisterende solcelle-anlegg. (Man kan bruke de uten bms og, men da må man 'baby-sitte' de 24 timer i døgnet... ;) )

Når alt dét er sagt, så har du helt rett. :) En batteribank i en el-bil har ganske så stor kapasitet; selv min lille, gamle Citroen Saxo Electrique med NiCd batterier har en kapasitet på 12-13kW, og Nissan Leaf har vel rundt 43kW, og Tesla har hhv. 60kW og 85kW.

Men man vil nok møte på et lite problem når man skal lade opp en så stor bank (hvis man først har fått rigga det opp til solcelle-anlegget ;) ). Et normalt stort solcelle-anlegg til en hytte f.eks. har gjerne 2x 140W paneler, og med det, så ville man trenge over 214 timer for å lade opp den minste 60kW banken fra en Tesla... (Det er 27 fulle, solrike dager det... :D )
Har man et nymoderne energi-hus, med 4kW med solceller på taket, så tar det jo litt mindre tid. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 09:31 
Avlogget

blir mye å ta høyde for ved avgjørelse om å bygge 12-24v anlegg ser jeg :)
Bygget som er aktuell er ei gammel låve som skal bygges om til delvis aneks
(for overnatting med alle fasiliteter, lager av tre materiale ogevt noe til).

Blir også alternativet for å bo om strøm/vann osv blir fraværende av en grunn.

Er fortsatt skeptisk i forhold til varighet av batteribank, solceller osv.
hva kan jeg forvente?

Også hvordan vedlikehold er det snakk om?

Er det også mulighet for å lage et påkoblingspunkt for generert strømtilførsel?
om f.eks jeg får generert tilleggsstrøm ved alternative muligheter??

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 10:33 
Avlogget

'Hva kan jeg forvente?'
Tja - hva krever du? :)

'Alle fasiliteter', skriver du; hvis det inkluderer en 150 liter VV-bereder, vaskemaskin, oppvaskmaskin osv, så ligger du litt tynt an mhht. lavvolt. :) Alt koker ned til hvor mange kiloWatt-timer man trenger i døgnet kontra hvor mye man kan generere. Oppvask- og vaskemaskiner bruker vel rundt 1 kWt hver, og en full 150l vv-bereder kanskje 5-6 kWt? Da er man oppe i 8 kWt (8000 Watt-time). Med tanke på at man ikke bør lade ut et blybatteri mér enn 50%, så ville dette kreve en 12V batteribank på 1260 Ampére-timer. For å lade den banken etter et døgn med sånt forbruk, så burde man da ha minst 2kW med solceller - og en solrik dag med minst 5 timer med sol på panelene... ;)

Monterer man derimot en solfanger av typen vakuum-rør til oppvarming av vann i en mindre vv-bereder og vasker opp for hånd, og kjører kun vaskemaskinen på dager hvor banken er full fra morgenen av og det er meldt mye sol fremover, så hjelper det betraktelig.

Når det gjelder valg av størrelse på batteribanken, så er vi igjen tilbake til 'hvor mye trenger vi hver dag' - og hvor mange dager ønsker vi å ha i reserve; det er jo dager - og lange vinter-uker uten noe særlig sol.
Man må rett og slett finne ut av hvor mye hver eneste dubbeditt man ønsker å forsyne med strøm bruker pr. døgn; summére det; gange det med antall dager man ønsker i reserve, og så gange dét med 2. :shock:

Hvis du med varighet av banken og solceller mener hvor lang levetid de har, så har jo solcellepaneler normalt en levetid på rundt 20 år (normen er vel at etter 20 år, så skal panelet gi minst 80% av opprinnelig effekt.)
Når det gjelder batterier, så bruker man jo ikke bilbatterier - heller ikke fritidsbatterier. Man bruker såkalte 'Deep Cycle' batterier, som tåler mange, dype utladninger. Levetiden på deep-cycle batterier er ofte 10-15 år - gjerne lengre og, hvis de får bra med stell og ikke mishandles for mye... :)

Vedlikehold av blybatterier er avhengig av om man velger de med flytende syre, eller AGM batterier. Agm batterier er mér eller mindre vedlikeholdsfrie, men man må være litt mér forsiktig med over og underladning. Batterier med flyende syre krever litt mér vedilkehold i form av etterfylling av vann, equalizing osv., men tåler ofte mér mishandling.

Solcellepaneler krever igrunn lite vedlikehold. bare sørg for at panelene er rene, og gå over koblinger en gang eller to i året... Og - sørg for at de er festet skikkelig. ;)

Å koble til en alternativ strømkilde er jo egentlig ganske greit så lenge man aksepterer bruk av et strømaggregat. Man bruker da en vanlig lader som man kobler til aggregatet, og man kan og da sørge for å få vasket litt tøy osv. siden man først har igang aggregatet... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 16:19 
Avlogget

takk for gode svar :)

med alternativ strømkilde tenker jeg på dynamolading
når anledningen byr seg. som vind og ved høy vannføring
i nærliggende bekk.
eller evt. dampmaskin lr tilsvarende.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 17:16 
Avlogget

Ah, sånn ja. :)

Både vind- og vann-energi er jo glimrende kilder - hvis man har tilstrekkelig av det. :) Bor man på et forblåst sted, så er ofte vind en mye bedre energikilde enn solceller; vinden kan tross alt blåse hele døgnet. Har man f.eks. en vindmølle som er oppgitt til 1kW - (en maksverdi som normalt gjelder ved 11-12 m/s), og det blåser jevnt en laber bris på 6-7 m/s hele døgnet, så gir den rundt 3-400 Watt 24 timer i døgnet - og det blir fort 7-9kWt det...

Det samme gjelder for et lite hydrokraftverk; har man tilgang på en liten bekk med mulighet for 6-7m fallhøyde ++, eller en større bekk/mindre elv med god vannføring og mulighet til å demme litt opp, så har man igrunn sikret seg en stødig strøm-kilde.
For en liten bekk med fallhøyde, kan man bruke en Pelton-turbin og drive en dynamo direkte. Har man en større bekk/mindre elv, kan man jo bruke et enkelt Vannhjul og drive en dynamo med omgiring via reimer.

Når det gjelder dampturbiner, så har jeg liten erfaring, men man beveger seg inn på energi med høyt trykk og ekstrem varme - stort potensiale til skader og ødeleggelser mao... :mrgreen: Dessuten so har jeg en mistanke om at det går med ganske mye drivstoff (ved/kull).
Da ville det nok vært bedre å dyrke Raps, og presse oljen ut av de for å bruke på en generator... :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 09:52 
Avlogget

:D masse nyttig svar :D
jobber du med dette?? :D

vi får se hva det blir :)
men mye nyttig info å ta med seg videre her ;)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 10:30 
Avlogget

Nei, jobber ikke med det - annet enn på mine egne prosjekter... Har bare en lett nerdete interesse for sånne ting... :ugeek:
En utdannelse innen elektro/nikk hjelper jo óg, ved siden av interessen... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 11:50 
Avlogget

hva med lovverk og annet i forhold til å legge anlegget selv?

FRUSTRERER meg enda at jeg kan legge opp strømanlegg
i industri men ikke hjemme.
*makes no sense*

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 13:45 
Avlogget

Vel... Lovverket er jo klart som blekk - som vanlig... :D

'Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg' definerer jo Lavspenningsanlegg bare oppad til 1000V AC og 1500V DC, men ikke noen nedre grense. Dog, så nevnes det enkelte unntak - mest ang. rapporteringsplikt o.l. for 12V...

Iflg. Elsikkerhet nr. 69 fra DSB så sies det at "Det viser seg at mange ikke har vært klar over at forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk
(fke) ikke lenger har en spenningsgrense." Dette er da nevnt i forbindelse med 48V batterianlegg i telekommunikasjonsstasjoner...

Kanskje vi snart må ha elektriker til å bytte batterier i røykvarslerne og?!?!... :roll:

Så man kan kanskje få avkorting på forsikring ved brann osv., hvis man selv har koblet 12V hjemme; ikke vet jeg, men så lenge man kobler pent og riktig, og har i bakhodet når det kommer til kabeldimensjoner at Ampére er Ampére - om det så er 12V eller 230V, så tror jeg det går greit...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 17:18 
Avlogget

Cornelius skrev:

Kanskje vi snart må ha elektriker til å bytte batterier i røykvarslerne og?!?!... :roll:

Mener at det har kommet krav til at røykvarslere skal koples til husets 230anlegg i tillegg til batteribackup.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2016, 23:31 
Avlogget

Veldig mye bra info her. Det har vært en del utvikling på solceller, og noen ting kan kanskje oppdateres litt. En av tingene er at skyer ikke nødvendigvis er et like stort problem. Klart, mørke tordenskyer *er* et problem, men lett lyst skydekke er ikke nødvendigvis noe hinder for å få en god del energi ut av panelene.

Som Cornelius har vært inne på, alt handler egentlig om hva du vil. Utrolig stor forskjell om du vil ha "cut the cord"-løsning for et fult hus med all komfort, eller om du vil kunne lade opp mobilen din sakte.

Den absolutt minste (les; billigste) løsningen jeg tenker er verdt å vurdere, er denne:
http://www.clasohlson.com/no/Pr387362000/Pr387362000

(399,- og i skrivende stund på tilbud til 299,-)

Det er ikke en "denne dekker hele behovet ditt"-løsning, men det er en billig måte å sikre at du kan fylle på noe strøm, over noe tid. Kan også brukes med powerbank f.eks, men å gå fra panel til powerbank, og videre til andre ting, sløser også en god del energi. Når man først har energi i "USB-form" derimot, så kan man lade videre til utrolig mye, fra mobiler til AAA, AA og 18650, og dermed også lommelykter og radioer, osv.

Ikke forvent at den skal dekke behovet, men om du har en Nokia med lavt strømforbruk, og alle batterier er tomme, så vil den til slutt kunne gi deg telefonen tilbake (eller lommelykten, eller...).

Cornelius virker å være omtrent like begeistret for LiFePo4 som jeg er, og jeg nevner derfor Aspect Solar, som finnes på aspectsolar.com.

Disse selger fulle kits med godt rykte, som ordner hele veien fra sollys til batteri, og ut igjen (USB, 12V eller 110V, usikker på om det finnes en 230V-variant).

Ulempen er at dette er jo klart oppe i en litt annen prisklasse.

Det ble tidligere nevnt å bruke paneler på f.eks MC-batteri. Cornelius har allerede nevnt at man bør bruke deep cycle etc, men jeg så ikke noe spesielt om MPPT. MPPT - Maximum Power Point Tracking – handler om at smart elektronikk kan styre hvor hardt et panel belastes. Om man sluker så mye strøm som mulig, så vil man trekke ned spenningen, og får for lite energi. Om man er forsiktig med spenningen, så trekker man kanskje ikke så mye strøm som man kunne gjort. Målet med MPPT er å finne den rette balansen – hvor høy strøm kan vi trekke uten å tape på det – slik at man får mest mulig energi ut av panelet, og dermed lader raskest mulig.

Dette er en del av å kunne utnytte panelene, kan være viktig for dårlige forhold, og er gjerne spesielt viktig i land som Norge, hvor vi ikke akkurat har Sahara-sol året rundt.

(jeg simplifiserer litt, men tenker poenget er greit nok).

I praksis betyr dette at selv om panel kan kobles direkte på blybatteri, eller kobles på via noe som bare kutter forbindelsen når batteriene er fulle, så kan det være verdt å legge noen kroner i en bedre løsning. Men igjen, ulike behov, ønsker og budsjett.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2016, 09:24 
Avlogget

Hei Nicweaf, og velkommen! :)

Jeg testet storebroren (et 10W panel) til det 6W panelet du linket til i denne tråden, og er igrunn fornøyd med det panelet - unntaket er at den flappen til å lukke panelet, med en lomme og plugg, burde ikke ha vært der, men plugg og lomme burde ha vært på baksiden; som det lille panelet har... (Har man noe i lommen, så får man ikke lukket flappen, og når man har panelet utslått på bakken, så er den flappen mér i veien enn noe annet...)

LiFePO4 er tingen ja... :mrgreen:
Og det er mér morro å lage ting selv, slik som jeg gjorde her. ;)

Har igrunn ikke nevnt MPPT, fordi jeg ikke har noe erfaring med det enda, og prisnivået på MPPT regulatorer har vært høyere enn dét det ville koste å kompensere for tapt strøm ved å koble til et panel til... :)
Dét sagt, så har prisen kommet seg ned nå, og jeg har spandert på meg en 15A MPPT regulator fra Western i Italia (til kr. 1360,-). 8-) Så - erfaringer fra den vil nok akkumulere seg her etterhvert... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2016, 13:14 
Avlogget

Hei, mange takk. :-)

Lurte litt på storebroren også, men den har flere bevegelige deler. Noen ganger kan det også være mer praktisk med to 6W-panel, enn ett 10W-panel. Andre ganger motsatt.

Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde planlagt handling av panel nå, men når det dukket opp til 299,- fant jeg ut det fikk gå som et sjeldent impulskjøp. Bedre løsning er på tegnebrettet, men ikke ferdigtenkt. Helst ønsker jeg medg en løsning med 2-4 panel som til sammen kan gi 30-60W ett sted, men brukes både samlet og enkeltvis, med mulighet for både "rå", 12V og 5V (USB) ut.

Vil gjøre litt mer for å undersøke behovene også før jeg spikrer "endelig" løsning, blant annet vi jeg ha litt bedre oversikt over hvordan jeg vil lade batterier (AA/AAA Eneloop og 18650) til lommelykter og nikotin.

Ikke umulig at jeg ender med å se på muligheten for å lage en ladekontroller selv, hvis jeg bare finner tid til det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support