Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 03:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Intro til Solenergi.
InnleggSkrevet: 29 Apr 2018, 12:42 
Avlogget

Jeg har spurt mye her før og spør gjerne litt igjen.

Et vanlig behov for en husholdning er ca 25000kwh i året

Jeg har virkelig prøvd å regne litt. Hvis jeg hadde dekket et sørlig vendt tak med 20 m2 solcellepanel som har 20% effektivitet.
Jeg tror jeg kom frem til at et slikt anlegg kan produsere 2000kwh i året.

Kan dette stemme?

Jeg har også tidligere regnet på solceller kunne produsert om de hadde også dekket ytterligere 32m2 og kom frem til at dette var da ca 6000kwh altså ca bare 1/4 av strømbehovet.

Når det er sagt, det blir mye ved til vinteren :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2018, 19:53 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg har spurt mye her før og spør gjerne litt igjen.

Et vanlig behov for en husholdning er ca 25000kwh i året

Jeg har virkelig prøvd å regne litt. Hvis jeg hadde dekket et sørlig vendt tak med 20 m2 solcellepanel som har 20% effektivitet.
Jeg tror jeg kom frem til at et slikt anlegg kan produsere 2000kwh i året.

Kan dette stemme?

Jeg har også tidligere regnet på solceller kunne produsert om de hadde også dekket ytterligere 32m2 og kom frem til at dette var da ca 6000kwh altså ca bare 1/4 av strømbehovet.

Når det er sagt, det blir mye ved til vinteren :)

Nå er det ikke mange år for neste generasjon solceller, så ville ikke brukt 150.000 på ett større anlegg ... ennå .

Og om man skal overleve på ladestrømmer, så ville jeg hatt en form for vindkraft i tillegg. En 800W mølle i god høyde vil hjelpe på. Man vil nok skjeldent få dem 800watterne. Men feks om natta/vintern så vil det nok alltid ligge litt ladestrøm inne.

Dem 25K kw man sku hatt ilp året er nok også bare å glemme. Da må man nok inn med ett vedfyringsannlegg. Som fyller huset med varme, enten via vent/VBgulv eller radiatorer. Som da også fyller VVB´n med varmt vann.

ifg sintef så går 64% til oppvarming og Varmtvann 15% .

Ett vedfyrinsanlegg har jo også litt strømforbruk, men det er ofte kun en ventilator og en sirk pumpe.

Har du 1000 eller enda bedre 3000liter i systemet ditt så holder det å fyre opp daglig på vintern og vær 2 - 3 dag på sommern ( for VVB vann ) .

oooog da du først har ett slikt system, så kan man sette på solfanger ;) ( For solfangere er virkningsgraden 50 - 70 %, for solceller 15 - 20 %. )
Med solfangern så kan du risikere å ikke måtte fyre opp om sommeren, da det er mange KW den kan ta inn ilp en dag.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2018, 20:36 
Avlogget

Her er ei bra nettside for å beregne forventa strømproduksjon fra solcelleanlegg:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php#

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support