Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 09 Mar 2021, 08:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Intro til Solenergi.
InnleggSkrevet: 09 Apr 2020, 00:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg sett litt på de Victron Quattro-kombiapparatene. Ser at man må virkelig gå høyt i pris hvis det skal matche inntaksstrømmen til eiendommen, da vi har 63A 3-fas inn, hvorav 32A 3-fas går rett til driftsbygningen mens resten går til huset.
Jeg trenger jo aldri i livet så mye strøm fra en batteribank hvis strømmen først går, men vil gjerne ha kapasiteten på linja til å drive større maskineri ute i driftsbygningen, evt. billader når den tid kommer. Det blir vel vesentlig dyrere å legge(grave) ny strøm med eget skap til driftsbygningen for å skille ut den strømmen for seg selv? 230V 32A er jo i og for seg "lite" i disse dager for et bolighus.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2020, 06:06 
Avlogget

Det er ikke noe problem å 'matche' den 63 A inntaksikringen din, da f.eks. en helt vanlig Multiplus 5000 VA takler opptil 100 A strøm på AC siden (Inverteren leverer ca. 20 A, mens selve enheten takler da opptil 100 A totalt gjennom boksen), og de fleste kan parallellkobles med inntil 6 enheter.

Sitat:
Det blir vel vesentlig dyrere å legge(grave) ny strøm med eget skap til driftsbygningen for å skille ut den strømmen for seg selv?

Nei, disse inverterene setter du jo bare inn på den eksisterende hovedkabelen til driftsbygningen, slik at all strøm går som normalt gjennom de, uten å bruke batteristrøm. Faller strømmen bort, tar inverterene over. Eller - man kan f.eks. konfigurere de til å bare trekke f.eks. maks 12 A fra strømnettet, og la inverterene supplere resten fra batteriet (Power-Assist).

Rigger du opp f.eks. 3 stk Multiplus 5000 VA i 3-fas til driftsbygningen, så har du jo ca. 20 A (peak 43 A) 3-fas tilgjengelig der fra batteriet, noe som holder i en knipe? :)

Men ja, nei billig blir det ikke - og strengt tatt så er det *litt* utopi å legge *alt* over til solstrøm; særlig i vinterhalvåret. :roll:

Men å sette opp et opplegg hvor man har ekstra strøm til kjøleskap/frysere, lys osv. i en krise, og hvor man har mulighet til å bruke endel av overskuddet i sommehalvåret, er jo ganske så oppnåelig.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2020, 16:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Sant, det gjør jo ting litt enklere. (ikke billgere da :lol: )
Skal lese litt mer om det.

Drømmen hadde vært å ordne en liten fyrkjele til vannbåren varme i kjelleren eller peis med vannkappe for å varme varmtvann og gulvvarme/radiatorer der det trengs i huset. Da kunne jeg spart litt kapasitet på batteribank. Har særdeles mye gjenngrodd skog som må ryddes, så kan brenne konstant i årevis før jeg i det hele tatt får utsikt igjen :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2020, 16:21 
Avlogget

bygde om til solstrøm for ett år siden, anlegget mitt er på 10,4 kilowatt og kjøpte 3 batterier fra nissan leaf (2 til huset på 24 kilowatt hver og 1 like stort til hytta ) totalpris huset 300000 . merket på vinteren att det ble for lite strøm så kjøpte 2 stk vertikale bilige kinamøller på 5000watt til 3000 stykke 1 til hus og 1 til hytte. mener nå att huset er selvforsynt med strøm hele året + selger litt til det lokale kraftlaget. i flge mine utregninger vill det være nedbetalt på 15 år og har 25 års garanti, men anbefales og bytte inverteren etter ca 12 år grunnet ny og berdre teknologi

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2020, 02:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Har lest meg litt mer opp på Victron-inverterne og sammensetningen av de ulike typene. Det ser ut som at 3x Multiplus II ville vært optimalt for trefase, MEN....
Siden vi så klart bor i Norge, et av få land der IT-nett fortsatt er en greie, så funker det ikke. Det står såvidt jeg har lest meg opp på, eksplisitt at Victron-materiell i trefasekonfigurasjon IKKE fungerer i delta/trekantkobling, altså uten en fjerde kabel, nøytralleder. Nå kan jeg ikke så fryktelig mye om elektrisitet, men såvidt jeg har sett både på kabelen som kommer inn og på sikringen så er det bare tre ledere... (sett bort fra jord).

Så det virker som at hele prosjektet går litt i dass. Nå er ikke noe inne i huset trefase, men jeg vil tro at de fordelte sikringene ut over alle tre faser sånn at det ikke er mulig å installere noe før sikringsskapet.
Usikker på hvordan disse "rett på nett"-pakkene er installert og fungerer, men vil tro de ikke driftes av Victron i trefase.

Hvis noen har tips til andre løsninger så kom gjerne med det. Hvis ikke får jeg knuse ambisjonen om å ha en "powerbank" og solceller som kan både dra trefase og levere strøm til nettet. :(
Alternativet må være å bruke en halv formue på å få gravd ned 400V.

https://www.victronenergy.no/upload/documents/Datasheet-MultiPlus-II-GX-inverter-charger-EN.pdf
"Grid in-line topology with PV inverter" er det jeg ønsker.

https://docs.victronenergy.com/manual-multiplus-ii-gx-24Vand48V-3000and5000-230V.html#appendix-d-three-phase-connections
Koblingsskjema.

https://www.victronenergy.no/upload/documents/Manual-MultiPlus-II-GX-EN-NL-FR-DE-ES-SE-IT.pdf
Punkt 9.5.7. side 13.

https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:manual_parallel_and_three_phase_systems
Sitat:
For units in 3 phase configuration: Our products have been designed for a star (Y) type three phase configuration. In a star configuration all neutrals are connected, a so called: “distributed neutral”. We do not support a delta (Δ) configuration. A delta configuration does not have a distributed neutral and will lead to certain inverter features not operating as expected.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2020, 08:03 
Avlogget

Det lages 230/400V transformatorer. Vanlige i industribygg med 230V 3 fase hvor man har utstyr for 400V med nulleder. Transformatorer virker begge veier.
Det første som dukket opp når jeg søkte var denne: https://www.satema.no/produkt/byggestro ... 230400v-2/
Det finnes mindre også :-)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2020, 12:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Du tenker at inverteren bumper 12/24/42V opp til 400V og så en trafo som setter det ned til 230V igjen?
Virker interessant, men det eneste jeg tenker på er hvordan den skal kunne kutte strømmen ut på nettet uten å kunne alt til huset også, siden resten av huset også er 230V.

Ser Solaredge har en løsning som ligner på den Victron har, men har ikke klart å finne ut om det funker på IT-nett. I kjent stil er det en flott tegning og bare "kontakt oss" for å få mer info. :roll:
https://www.solaredge.com/StorEdge-solu ... -solutions

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support