Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 12:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 14:27 
Avlogget

Tørt gress er også meget lett-antennelig. Men tørr, nesten råtten or er også veldig fin til å få fyr på bålet. Hvis du kan smuldre trestykkene mellom fingrene, da har du snart fyr på bålet. Jeg fyrte opp et bål med bare tørrråtten or, og da brukte jeg bare en fyrstikk, og bålet var i full fyr på et minutts tid. Også med storm-ligtheren min fikk jeg raskt fyr, dog det tok litt lenger tid. Men så var det også første gangen. Ildstål trenger mer enn bare dette, men det tok fyr i det tørre gresset jeg brukte. Dog var jeg ikke rask nok med legge på mer brennbart materialet, og jeg brukte mye tid og krefter for ingenting. Det kan ha noe med ildstålet jeg brukte, det var en billig sak fra nordicselfdefense men jeg tror nå fortsatt at jeg holder en knapp på stormfyrstikkene mine, selv om også disse var mistenkelig billige.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2013, 08:02 
Avlogget

Tror nok ikke ildstålet ditt er så mye dårligere enn andre vanlige ferrocerium ildstål. Noen ildstål er imidlertid laget av såkalt "misch- metal", og disse lager varmere gnister enn et ferrocerium ildstål.

Det eneste en skal være obs på med billige ildstål, er at noen av dem ikke tåler å være fuktig over lengre tid. Det fins ildstål på markedet som ikke tåler fukt / saltvann noe særlig godt. Det samme gjelder flinten i enkelte lightere.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2013, 15:48 
Avlogget

Candiru skrev:
Tror nok ikke ildstålet ditt er så mye dårligere enn andre vanlige ferrocerium ildstål. Noen ildstål er imidlertid laget av såkalt "misch- metal", og disse lager varmere gnister enn et ferrocerium ildstål.

Det eneste en skal være obs på med billige ildstål, er at noen av dem ikke tåler å være fuktig over lengre tid. Det fins ildstål på markedet som ikke tåler fukt / saltvann noe særlig godt. Det samme gjelder flinten i enkelte lightere.

Største problemet mitt var egentlig at håndtaket på stålet falt av, men disse forskjellige ståltypene må jeg undersøke mer skjønner jeg. Takk for tips! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: