Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 17:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mitt solcelleprosjekt
InnleggSkrevet: 18 Mai 2013, 22:13 
Avlogget

Hei Godtfolk!

Her er et lite solcelleprosjekt jeg holder på med sammen med en "prepper" venn.

Gode paneler, kontrollere og batterier er så utrolig dyrt i Norge (iallefall når man skal opp i såpass kapasitet som jeg ønsker), så jeg har rett og slett brukt min jobbekspertise og handlet direkte fra Kina (endel jobb men vel verdt pengene).

For å gjøre en lang historie veldig kort, så har vi har i første omgang satt opp 2 stk. 100W solpaneler som ved hjelp av 2 kontrollere lader opp 4 stk 140Ah batterier. Det gir oss tilsammen 560Ah med strøm når batteriene er fulladet.

Jeg for min del har 4 stk 100W paneler og 8 stk 140Ah batterier med en fulladet kapasitet på 1.120Ah. Disse blir montert når vi er ferdige med pilotprosjektet vårt.

Min plan er å kunne holde seg innendørs i 100 dager i tilfelle SHTF, uten å røpe at vi er her, og strømmen vil kunne drive oppbevaring av mat (kjøleskap/fryser), matlaging (12V vannkoker, mikrobølgeovn sammen med stormkjøkken), alt av belysning, vannpumpe, vaskemaskin (vask uten oppvarmet vann), opplading av walkie-talkier, radioscannere (for overvåkning av militær, sivilforsvar, jaktradioer osv), AA- og AAA-batterier og ikke minst PC hvor jeg har 1000vis av sider med informasjon om selvhjelp (alt fra hvordan bygge, vedlikeholde, fikse, plante og alt for å overleve og bygge opp samfunn). Etter den tid vil strøm for kommunikasjon (skal bli radioamatør), drift av elektrisk verktøy sammen med tidligere nevnte applikasjoner kunne være uvurderlig.

Vi holder på å teste det ut i 12V og 24V konfigurasjon (batteriene er koblet i seriell- og parallellkobling), og vi tester ut 5 forskjellige 12V/24V til 220V invertere (både sinus og modifisert-sinus) for å se hvilke nødvendig utstyr vi kan kjøre på anlegget (og for å ha redundans).

Jeg har brukt mye ressurser på prosjektet (mer tid enn penger, det har faktisk ikke kostet så mye) og har veldig mange tanker og planer, så hvis noen vil vite mer er det bare å spørre. Er også artig å høre fra andre som har lignende prosjekter eller planer om noe tilsvarende. :)

Vedlegg:
IMG_7464.JPG
IMG_7464.JPG [ 97.27 KiB | Vist 2975 ganger ]
IMG_7484.JPG
IMG_7484.JPG [ 107.91 KiB | Vist 2975 ganger ]
IMG_7465.jpg
IMG_7465.jpg [ 112.45 KiB | Vist 2975 ganger ]
Topp

Innleggets emne: Re: Mitt solcelleprosjekt
InnleggSkrevet: 18 Mai 2013, 23:52 
Avlogget

Flott med bilder :)

Hvordan er virker solcellene vinterstid?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 11:03 
Avlogget

Hei Viking!

Godt spørsmål, og det er igrunnen den største utfordringen med solcellepanel.

Solcellepanelene trenger ikke direkte sol for å produsere strøm. De produserer strøm så lenge det er lys (men selvsagt mindre strøm enn om det er direkte sollys), men det er helt klart mindre effekt om vinteren. Det er også grunnen til at jeg har dimensjonert mitt anlegg med tilsammen 400W paneler for å kunne klare meg igjennom den mørkeste tiden av året men det går helt klart utover forbruket. Strøm til kjøleskap og fryser slipper jeg om vinteren, og jeg vil måtte tåle å droppe klesvask i vaskemaskin men det blir produsert mer enn nok strøm til å kunne lade AA, AAA og 9V batterier, og til å lade radioscanner og walkietalkier og holde liv i PCen. Når det gjelder matlaging så må jeg bruke gass og rødsprit istedetfor strøm til mikrobølgeovn, vannkoker og hybelkomfyr. Jeg tror ikke jeg trenger særlig strøm til belysning i og med at det vil være så kaldt at jeg må tenne en hel haug med stearinlys :lol: og jeg vil alltid ha batterier til lommelykt og hodelykt. Men man må helt klart tenke på forbruket, men etter mine beregninger skal det fint la seg gjøre.

Bor man nord for polarsirkelen med mørketid så er det selvsagt ikke mulig, men da bytter man ut panelene med vindgenerator. Selve konfigurasjonen med kontroller, batterier og inverter blir det samme.

Man må selvsagt passe på om vinteren at panelene står skjermet for snø ved å enten ha panelene under møne på kortvegg, eller under utstikk til knevegg på langvegg(se bilde). (IMG_7487) Alternativt gå ut og fjerne snø etterhvert som det kommer.

Siden jeg kjøpte fra Kina måtte jeg bestille minimum 10 stk 100W paneler med kontroller og 20 stk 140 Ah batterier. Planen er som sagt å ha 4 paneler med 8 batterier hjemme, og tenkte jeg da kunne ha de siste 4 panelene på en Bug Out Location (min preppervenn har de siste 2 panelene). Men siden jeg ikke har en BOL ennå, så vurderer jeg å selge de 4 og heller kjøpe en vindgenerator i tillegg. Vil i tilfelle holde dere oppdatert.

Vedlegg:
IMG_7487.JPG
IMG_7487.JPG [ 111.53 KiB | Vist 2964 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 13:02 
Avlogget

Kjempebra prosjekt!

Kan du dele et røft estimat på kostnadene?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 20:00 
Avlogget

Knallbra.

Noen ting, sjekk inverterne med ocilloskop så får du sett hvor "true" sinus de er. Og pass på sensitivt utstyr, f.eks ville jeg kanskje bygd om noe radio utstyr for å lade direkte fra 12v/24v i stedet for å bruke invertert spenning.

Pass på indre motstand i batteriene, dette kan knekke banken din. Vurder å segmentere banken med shuntdioder (kraftig type) så du kan lade hele, men tappe ut del for del av banken. Du kan evnt. vurdere spenningsvakt fra f.eks clas ohlson som også kan gjøre at du kan tappe ett batteri (bank) og la være å tappe det neste. (du lærer mer om batterier og indre motstand i radio amatør teorien).

24v vil kunne gi deg slankere kabler, men 12v er mer utbredt. Kabler du banken din riktig så burde du kunne ta ut begge deler.

Vurder "bikkjehus" for aggregat for regnfulle dager/vinter som er godt lydisolert, med eksosen ned i pukkgrøft ett stykke bortover, med litt prøv å feil på dette så kan du få lav varmesignatur og lav støysignatur, Med litt mekk rundt fuel og med fjernstarter så er det ingen som behøver å se fotspor i snøen heller. Kobler du inn en nødstopp koblet til ett sensor system så kan du stoppe aggregatet lenge før noen kan høre det automatisk.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 20:03 
Avlogget

Mr. Prepper har du skrevet en presentasjon om deg selv? Hadde vært spennende å hørt litt mer om deg og senarioene dine. (Så klart filtrert nok til at du ivaretar din opsec).

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 21:56 
Avlogget

MjaMjo:

For 10 stk 100W paneler, 20 stk 140Ah Gel batterier, 10 stk. kontrollere og braketter/stativ til alle panelene kom det på ca. 55.000,- tilsammen. Produktene i seg selv var ikke så dyre, men med frakt (veier ca. 900 kg fordelt på 2 separate forsendelser), fortolling/deklarering og mva kom det på 55.000,-.

Min preppervenn som jeg kaller han, har 2 panelsystemer (200W tilsammen), så for han kom det på 11.000,-. For min del med 4 panelsystemer på 400W og 1.120Ah batterikapasitet kommer det på 22.000,- tilsammen. Ingen ugrei pris i det hele tatt:) Det var endel jobb å finne frem til riktige produkter, for det er mye rart der ute. Men noen av kravene var at det skulle være mono-krystalinske paneler (gir bedre effekt enn poly-krystalin), kontrollerene skulle være dimensjonert til å håndtere 2 paneler for redundans (evt 1 panel og 1 vindgenerator), og batteriene skulle være såkalte AGM deep cycle batterier.

I tillegg kommer kabler, sikringer og alt utstyret som skal kobles på, men for oss som har tilgang på Biltema, Jula og Clas Ohlson, er det ikke mange kronene det er snakk om ;)

Hvis noen vurderer det samme, så har jeg 4 paneler med tilhørende batterier, kontrollere og stativ/braketter tilsalgs. Men det er umulig å sende i posten for utstyret veier i overkant av 300-350kg og det er ikke så lett å få plass til solcellepanelene i en kovolutt heller :lol:

Gray:

Ja, du har helt rett mhht invertere. Jeg har bare 1 inverter som har ekte sinus dessverre (300W), ellers har jeg 2 stk. 600W (peak 1200W) firkantpuls og 2 stk 1000W (peak 2000W) firkantpuls. Jeg vil bruke ekte sinus på kjøleskap og fryser (det er ofte motorer som går varme med firkantpuls og dermed kan havarere). Det meste annet går greit, men man bør definitivt sikre seg med ekstra sikringer, strømforsyninger osv i tilfelle. Mikrobølgeovner går helt greit på firkantpuls, og vaskemaskiner på kort vaskeprogram og lav sentrifugehastighet går også helt greit (begge deler testet og det var ingen varmgang i vaskemaskinmotoren å snakke om).

Godt poeng å segmentere batteribanken. Det er derfor jeg har valgt kontrollere som kan kjøre 2 paneler i tilfelle en kontroller eller 2 skulle ryke. Jeg vil i utgangspunktet ha 4 batteribanker med 2 batterier i hver, for med en bank med 8 batterier er det fryktelig mye spenning som kan skape mye problemer hvis noe skulle gå galt. Batteriene jeg har valgt er det som er å foretrekke til solceller (se bilde), og hvis SHTF, har jeg en plan om å ta bilbatterier fra biler som en nødløsning (det er faktisk ganske mye strøm å hente fra et vanlig bilbatteri og de lar seg helt fint lade opp av solcellepaneler).

Jeg har kablet banken både serielt og parallelt, så jeg kan ta ut både 12V og 24V. 24V er helt klart å foretrekke hvis det er lange strekk med ledninger, men jeg skal ha alt så nærme batteribanken som mulig så jeg unngår mest mulig tap av strøm. I tillegg har jeg gjort som du skriver og bruker 12V lader på alt som kan lades opp. Alle invertere bruker litt strøm til styring, vifte osv, så ved å lade direkte på 12V sparer jeg den strømmen.

God idè du har der med bikjehus til aggregat. Jeg har selv vært med på å lage en slik løsning, og der brukte vi lyddempingsmatte fra Biltema som vi kledde huset med innvendig (se link:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/). For å unngå overoppheting av aggregat, er den ene veggen på "bikjehuset" løs, så den kan fjernes, og på den måten kan vi "styre" lyden dit vi vil.

Jeg har planer om å lage en presentasjon, men har ikke kommet så langt ennå. Men skal ta meg i nakken og få skrevet litt :roll: Men kort fortalt så vil jeg ri en evt SHTF-situasjon av og stikke hodet fram når det er slutt på anarki og de fleste som ikke har forberedt seg ikke finnes lengre (dessverre) og når det har gått så langt at de som er igjen ser nytten av å samarbeide for å få en viss form for sivilisert hverdag.

Vedlegg:
IMG_7498.JPG
IMG_7498.JPG [ 110.17 KiB | Vist 2945 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2013, 22:31 
Avlogget

Takk for solid info!

Står på listen over ting å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2013, 01:11 
Avlogget

For all del, dette ser jo ut som fryd og gammen.. men kan ikke se hvordan den vanlige Ola Nordmann bortigata skal ha råd til noe slikt uten videre. Savner heller en del vesentlig billigere alternativer evt litt tips om hva man bør kjøpe først, steg 1, steg 2, 3 osv for å evt faktisk komme seg til dette nivået om det faktisk lar seg gjøre for noen med fint lite penger. Og/eller hvordan bygge seg opp fra ett billigere alternativ. Dette er noe ett svært fåtall har råd til å gjøre det på denne måten som Mr Prepper gjør.

I tillegg så er no ikke jeg/sikkert alle der ute så altfor teknisk av seg så halvparten av disse ordene med 140Ah Gel batterier? Sier meg/andre sikkert ikke en fnugg.. kunne like så godt snakka arabisk, da hadde jeg jo hatt mulighet for å sjekke det så noen lunde, og hva vil 100W paneler og 200W paneler si, hvor mye holder/hjelper ett 100W panel? Hvor mange batterier trenger man for å få best mulig effekt ut fra dette, hvordan skal man evt få lys/kjøleskap etc til å fungere på dette? Hvordan lagre det best mulig?!

Jeg sitter er som ett stort spørsmål tegn og en smule oppgitt.. (for å si det svært mildt).

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2013, 11:42 
Avlogget

Itsme:

Se igjennom LDSprepper sine videoer på denne spillelisten.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8D7FC11A803D936D

Denne er om elektrisitet og solcellepanel.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL2cLVMJiux-l5QjFOchjuruMwCvO2R6pV Denne spillelisten er når han lever uten strøm, gass og vann i en uke. Veldig mye av videoenen går på hans bruk av elektrisitet via panelet hans og hvilke instrumenter han bruker. GULL INFORMASJON!

Nå kjenner jeg ikke din økonomi, men 55 000 var nå ikke aller værst pris. Mr Prepper har vel spart penger som alle oss andre. Du får ta noe av feriepengene som kommer nå og sette på sparekonto ;) Vi har en del tråder om å spare penger i hverdagen. Alt fra forsikringer, matkjøp, banklån, strøm etc. Et par hundre der, en tusenlapp der, litt over tid så har du pluttselig en del penger på sparekonto. Om du går igjennom din konto vil du bli skremt over hvor mye penger går på dill dall. Bare ved å kutte den kaffen på cafèn eller pølsen på Statoil pr uke så går det en del penger spart i året.

Om man ikke forstår det tekniske. Da bør du rett og slett sette deg ned og lære. Deretter ordet SELVBERGER. 8-) Youtube, google, eller rett og slett en bok om elektronikk. Jeg har elektronikk bakgrunn så disse begrepene er ikke ukjente for meg. Elektronikk er ikke så vanskelig.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1870997&rom=MP

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3937914&rom=MP

Ting som dette kan uten tvil være overveldende. Men igjen. For å drive og drifte slike ting alene bør du jo vite hva du gjør på. Derav kunnskap.

200 og 1000 watt mener jeg har litt med størrelsen på solcellepanelet. Jo større jo mer effekt gir jo det deg. Min kunnskap er litt forsløvet så jeg må også sette meg inn igjen i læreboken. Man vil også ha en så ren inverter så mulig så ting med elektronikk som latop, noen kjøleskap, fryser ikke får elektronikken ødelagt.

Jeg forstår din fustrasjon. Kjøp en av bøkene og se youtube linkene om dette er faktisk noe du vil satse på.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2013, 12:26 
Avlogget

Ja, det ER dyrt med alternative energikilder og det er vel også grunnen til at det ikke er installert i stor skala hos de fleste. Jeg er også enig i at det er mye å sette seg inn i, men jeg er utrolig glad for den kunnskapen jeg har tillegnet meg, fordi jeg vet den kan komme til god nytte ved senere tidspunkt. I en SHTF situasjon, er jeg personlig overbevist om at kunnskap er av ytterst viktighet, og når jeg først skulle ha en installasjon så vil jeg ikke være avhengig av andre for å få det til å fungere eller for vedlikehold.

En billigere og enklere løsning er selvsagt aggregat, det får man for en relativt rimelig penge og kan brukes til å koble elektriske apparater rett på. Jeg for min del er opptatt av å ikke legge alle eggene i èn kurv, så jeg gir meg ikke før jeg har anskaffet meg vindgenerator i tillegg til solcellepanelene og bensinaggregat (når det er sagt, så har jeg en bekk 30m fra huset, og merker jeg har lekt med tanken på å lage et lite vannkraftanlegg i tillegg :lol: ).

Bare så det er avklart, så betalte jeg 22.000,- for min installasjon med 4 stk 100W paneler batterier og 4 kontrollere (ikke 55.000,- som noen kan ha trodd)

Jeg er også stor tilhenger av KISS (Keep It Simple Stupid), så jeg forsøker å gjøre installasjonen så enkel som mulig for å eliminere så mange potensielle feilkilder som overhodet mulig. Det enkle er ofte det beste for min del iallefall.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2013, 15:06 
Avlogget

Synes du har gjort en kjempejobb Mr Prepper, inspirasjon for oss andre.
Det er dyrt for lite, men det er jo veldig bra at noen går foran.
At det blir en rivende utvikling i sol og vindkraft de neste årene er det ingen tvil om.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: