Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 13:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Mai 2013, 22:23 
Avlogget

Takker for tipset. Det var en god ide.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 14:00 
Avlogget

Fant denne, men ikke prisen...

http://www.alibaba.com/product-gs/56732 ... 4000w.html

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2013, 09:17 
Avlogget

Blir jo ikke helt likt, men kjører store deler av huset på ett par online ups så om strømmen skulle gå så vil det fortsatt være strøm på lyskastere, kamera og ladere slik at man raskt kan topplade radioer osv. Det fine med online ups er at jeg kan legge ut strømmen inn til huset i f.eks tordenvær uten å merke det nevneverdig. Og at ups tar spiker og dropp i spenningen og nuller disse, vel, dvs den nuller vel egentlig alt og lager ny sinus. Veit at det er mulig å få DC input modeller på disse UPSene, det er jo kanskje en farbar vei?

Det blir jo i bunn og grunn det samme som batteribank + inverter, men kvaliteten på en del invertere virker for meg lavere enn det som generelt blir brukt på UPSer. Jeg fikk tak på disse brukt, batteriene var ødelagt, men med litt jobb så fikk jeg instalert eksterne batteribanker på dem.

DC input står på listen over hva jeg kunne tenke meg, men jeg kan jo lade batteribanken direkte og bare la UPSen fungere som inverter hvis jeg må.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 23:15 
Avlogget

Det der har jeg null kjennskap til og er nødt til å lese meg opp på før det i det hele tatt kan tas med i vurdering. Men som sagt jeg kommer til å lage en ganske grei batteribank. Så jeg er nokså sikker på at den løsningen jeg har valgt blir stående. Tror det er det som vil funke best. Har jo to aggregater i tillegg som kan lade opp batteribanken ved behov.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 10:10 
Avlogget

Noen her som har vurdert en generatorbryter tilkoblet sikringsskapet?
Tror at prisen på en sånn ligger på en 5-6 lapper, og og med en sånn er det egentlig bare å fyre opp aggregatet dersom strømmen går.
:D
I tillegg gir en slik bryter / vender muligheter for tilkobling av evt. solcelle /invertere /vindmøller seinere..

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 11:50 
Avlogget

Hvordan går det med strøm-kutt planene, Klaresegselv? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 23:41 
Avlogget

ulja skrev:
Noen her som har vurdert en generatorbryter tilkoblet sikringsskapet?
Tror at prisen på en sånn ligger på en 5-6 lapper, og og med en sånn er det egentlig bare å fyre opp aggregatet dersom strømmen går.
:D
I tillegg gir en slik bryter / vender muligheter for tilkobling av evt. solcelle /invertere /vindmøller seinere..

Jeg vurderer det, en kompis som installerte det nå og han er veldig fornøyd. Venter nok igjennom denne vinteren for å se litt på hans erfaringer. Er jo en del penger som for en forsåvidt snedig løsning, men som fint lar seg løse manuelt så jeg prioriterer ett par andre ting først.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 13:40 
Avlogget

Prosjektet skrider fremmover sakte men sikkert. Tar sikte på å få det instalert innen 1/7-14 grunnen til at dette har blitt noe forsinket er at jeg er lat og vil bli ferdig med å renovere hele huset før jeg kutter eidsiva helt. Pluss at i forberedelsen av dette prosjektet har jeg funnet ut endel ting jeg ikke hadde tatt høyde for til å begynne med.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 15:06 
Avlogget

Ja, det er praktisk med 'landstrøm' mens man renoverer; dog, jeg har en 1000w inverter nede i tre-verkstedet mitt, som så langt har holdt for meg. (Kjører jo ikke igang en bordsag på den, men det meste går. :)

Du bør forresten sjekke priser før du kjøper deg solceller/batteri... Alternativ Energi (.no) f.eks. har jo prisgaranti på at de er billigst. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 16:04 
Avlogget

Jeg har en plan om å få installert vendebryter for aggregat i løpet av vinteren.
Solceller i ett omfang som holder mål til mitt bruk, er rett og slett for dyrt.
Men tanken på å skulle være fri ifra kraftselskapet er veeeeldig forlokkende.
Uansett vil en vendebryter gi den ekstra sikkerheten jeg på det nåværende tidpunkt trenger. :lol:

Dere får ha meg unnskyldt min LITT politikeraktige formulering, men det vil egentlig bare si at dersom jeg hadde ræ... full av penger hadde det vært ett 8kW solcelleanlegg på mitt tak.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 18:00 
Avlogget

Takker for tipset, det skal jeg legge på minnet. Ja,det er veldig greit med landstrøm når det blir så omfattende og mye strømbruk.
Her skriver vi og formulerer vi oss slik det passer oss, så det er intet å unnskylde.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2013, 18:33 
Avlogget

Det første man skal tenke på før man skaffer seg et solcelleanlegg, er konservering! Først sette seg ned og gå igjennom hva man virkelig trenger, og finne ut døgnforbruket på hver ting. Så kan man sé på hva av dette man kan erstatte med mér strømgjerrige produkter. Ett eksempel er at man bytter ut alt av glødepærer med led-pærer. Oppvarming er sjelden praktisk med solceller; man kan erstatte noe oppvarming med solfangere, og dumpe overskuddsenergi fra solceller til varmtvann osv.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2013, 09:27 
Avlogget

Det er sant, har regnet ut det forbruket jeg har. Fått hjelp av en elektrikker til dette. Står litt tidligere i dwnne posten.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2013, 10:39 
Avlogget

klaresegselv. skrev:
Det er sant, har regnet ut det forbruket jeg har. Fått hjelp av en elektrikker til dette. Står litt tidligere i dwnne posten.

Det liker jeg å høre...
Har man ikke kunnskapen...
Hent den hvor den er...
Kanskje man også møter en fremtidig preppervenn. :D

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2013, 10:45 
Avlogget

Mister lett tråden her når det skrives så mangt. ;)

Sér du skriver et forbruk på 33At/døgn; er det ved 12V, eller 230V?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support