Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Okt 2018, 11:08

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 00:51 
Avlogget

Cornelius skrev:
Jeg har 30m med kabel fra panelene og ned til kontrolleren/batteriet. Jeg la opp en 2x 16kvmm kabel opp til panelene når jeg startet med 2stk 140W paneler, men nå som jeg har 4stk 140W og 2stk 120W, så har jeg lagt opp en 2x 16kvmm til i parallell. Med de kabelene, så har jeg ca. 60W i tap over 30m kabel når sola skinner for fullt, og batteribanken er lavere enn 90% SoC.

100 meter sier du?
Det blir fort for drøyt for de fleste kabler mhht. både tap og ikke minst pris. Tykke kabler er dyrt, og ved så 'lave' spenninger som 12V, så må man opp i en ganske stor dimensjon når effekten er høy. Jeg betalte kr. 50,-/m for den to-leder 16kvmm kabelen jeg bruker, som er godkjent for nedgraving. 100m av den 16kvmm kabelen jeg har, ville gi deg et spenningsfall på noe over 3,5V (over 60W tap) med 2stk 140W paneler, noe som kan gi deg problemer med f.eks. en equalize på kalde vinterdager... For ikke å snakke om de kr. 5000,- kabelen alene ville koste... ;)

Jeg tror panelene dine ville kose seg stort på en sør-vegg. Bare festene er vel-bygde, så vil ikke vind bli noe problem der. Vinden mister mye av energien sin når de treffer en husvegg, og vil foretrekke å gå over huset istedet. Jeg har enda ikke hørt om et solcellepanel som har blitt ødelagt av vind alene; det er enten ting som treffer panelet, eller panelet som ikke har godt nok feste, og dermed røsket løs.

Mine paneler står forøvrig fortsatt uanfektet av den sterke vinden i natt/formiddag. :) De er montert på et stativ med ymse bjelker, boltet fast i fjellet. Her er et bilde med 4 av panelene montert; tilt'et for vintersol:
Bilde

Hva er den lange vertikal? antennen? på bildet?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 07:29 
Avlogget

gray skrev:

1/2-bølge 11m antenne. :)
Mao., gode gamle 27MHz/walkie talkie. :D Det er jo lov med 4W både på FM og AM på alle 40 kanaler nå, pluss at man kan lovlig sende med 12W på SSB, hvilket gjør 27MHz ganske brukbart til kommunikasjon...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 07:39 
Avlogget

Cornelius skrev:
gray skrev:

1/2-bølge 11m antenne. :)
Mao., gode gamle 27MHz/walkie talkie. :D Det er jo lov med 4W både på FM og AM på alle 40 kanaler nå, pluss at man kan lovlig sende med 12W på SSB, hvilket gjør 27MHz ganske brukbart til kommunikasjon...

Stemmer det ja, da kan jeg kanskje skru ned HF senderen min i effekt da og kjøre litt 11 meter? Det er kanaler der og jeg må finne på mitt eget callsign?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 10:23 
Avlogget

Er kanaler der ja; kanal 3 f.eks., som ofte brukes som kallekanal, ligger på 26.985, og det er 10kHz kanalseparasjon. Noen 'hull' i frekvensene/kanalene er det; kanal 4 f.eks. ligger på 27.005... Her er en liste: http://malzev.tripod.com/book/frekvens.htm

Nå er det fritt frem på 27MHz; man finner på et kallenavn, og kan bruke alle kanalene fritt (mao., man kan ignorere de kommentarene i lista i overstående link... ;) ), men vanlig radio-etikette bør jo overholdes. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 12:24 
Avlogget

Cornelius skrev:
Er kanaler der ja; kanal 3 f.eks., som ofte brukes som kallekanal, ligger på 26.985, og det er 10kHz kanalseparasjon. Noen 'hull' i frekvensene/kanalene er det; kanal 4 f.eks. ligger på 27.005... Her er en liste: http://malzev.tripod.com/book/frekvens.htm

Nå er det fritt frem på 27MHz; man finner på et kallenavn, og kan bruke alle kanalene fritt (mao., man kan ignorere de kommentarene i lista i overstående link... ;) ), men vanlig radio-etikette bør jo overholdes. :)

Og primært FM modulert? SSB og AM er vel ikke standarden der?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 13:09 
Avlogget

gray skrev:
Cornelius skrev:

Er som regel FM som brukes lokalt ja; AM var jo tidligere begrenset til 0,5W når FM hadde 4W, så FM er nok mest brukt... Og det er jo først nå det siste året man får (lovlige) PR-radioer med SSB (og 4W på AM).
SSB er jo endel mér brukt ved skip; sør-eu bruker ofte USB, mens USA bruker ofte LSB på kanal 38 (27.385), og mye AM på de andre kanaler...
(Og vil man bevege seg ut på skyggesiden, så er 27.555, usb mye brukt (i sør-eu)... - men det skriver jeg ikke. :mrgreen: )

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 21:49 
Avlogget

Hei, status ble avbrutt prosjekt pga krise som ikke man ikke kan forberede, preppe til eller hva man skal kalle det. Altså familiært. Noe som resulterte i at jeg var nødt til å skru på strømmen igjen slik at ikke alt av rør skulle fryse i filler da jeg var nødt til å være borte fra heimen mesteparten av uka. Men de 4dagene jeg gjorde dette fullt ut var ganske lærerikt. Håndvask av klær.... jeg ville ikke bryti håndbak med ei husmor fra 1800tallet for å si det sånn. Vi har nok alle vasket litt tøy for hånd på div fjellturer etc. Men når det blir mengder... da er det tung jobb altså. He he. Ett tips, ikke la klesvaska hope seg opp, det lærte jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 22:27 
Avlogget

klaresegselv. skrev:
Hei, status ble avbrutt prosjekt pga krise som ikke man ikke kan forberede, preppe til eller hva man skal kalle det. Altså familiært. Noe som resulterte i at jeg var nødt til å skru på strømmen igjen slik at ikke alt av rør skulle fryse i filler da jeg var nødt til å være borte fra heimen mesteparten av uka. Men de 4dagene jeg gjorde dette fullt ut var ganske lærerikt. Håndvask av klær.... jeg ville ikke bryti håndbak med ei husmor fra 1800tallet for å si det sånn. Vi har nok alle vasket litt tøy for hånd på div fjellturer etc. Men når det blir mengder... da er det tung jobb altså. He he. Ett tips, ikke la klesvaska hope seg opp, det lærte jeg.

Ja, greit å være litt tilpassningsdyktig og runde av øvelsen når det er andre pressende behov. Du får vurdere å gjenta forsøket senere.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 22:29 
Avlogget

Cornelius skrev:
gray skrev:
Cornelius skrev:

Er som regel FM som brukes lokalt ja; AM var jo tidligere begrenset til 0,5W når FM hadde 4W, så FM er nok mest brukt... Og det er jo først nå det siste året man får (lovlige) PR-radioer med SSB (og 4W på AM).
SSB er jo endel mér brukt ved skip; sør-eu bruker ofte USB, mens USA bruker ofte LSB på kanal 38 (27.385), og mye AM på de andre kanaler...
(Og vil man bevege seg ut på skyggesiden, så er 27.555, usb mye brukt (i sør-eu)... - men det skriver jeg ikke. :mrgreen: )

Nå fikk jeg justert ned effekten, satt opp riktig frekvens og modulert i FM, men fryktelig stille der. Hørte litt støy nå jeg kjøre i AM, men FM var stille. Er det lite aktivitet? Burde jeg være mer tålmodig enn 3-4 timer?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 22:43 
Avlogget

Helt klart, forsøker igjen når ting tillater det:)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 08:22 
Avlogget

Klaresegselv;
Nei, klesvask for hånd er ikke noe spøk; kanskje en manuell agitator vaskemaskin hadde vært noe? ;) (en sånn som Ruth bruker i 'Wartime Farm'...) Men du hadde vel planer om nok strømkilder til å kunne drive en vanlig vaskemaskin? :)
Hvis du har hatt samme været som vi har på sørlandet de siste ukene, så ville nok en generator fått kjørt seg godt - har ikke sett snurten av sola på minst 3 uker, og batteribanken min har jeg hatt permanent på en 'landstrøms'lader...

Vindgeneratoren min derimot, har fått kjørt seg. ;) Den har jeg dessverre for langt unna huset til å koble på hovedbanken, så den er tilknyttet en bank som forsyner hagen/eiendommen med utelys...

Gray;
Det er nok veldig variabelt hvor mye lokal aktivitet det er på 27MHz. Her omkring (Grimstad området), så er det stort sett ingen. Det er for tiden mest skip på dagtid nå; det endrer seg med årstidene. I høst f.eks var det mest aktivitet på kvelden... Det sagt, så har det vært ganske stille hele døgnet den siste tiden...

Klaresegselv;
Beklager, mener ikke å kapre tråden her; man blir lett sporet av... :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 14:26 
Avlogget

Mitt tenkte scenario var, uvær som hadde ødelagt solcellepanelet, strømbrudd og dårlig tilgang på bensin da pumpene går på strøm. Aggregatet måtte rasjoneres til 1t annenhver dag. Jeg tenkte med andre ord verste tilfelle. Helt i orden med litt kapring så lenge det er relevant informasjon som blir skrevet. Jeg sitter her som en blodtørstig bøddel, klar til å sende noen drit hissige, kvisete tastatur torpedoer etter deg om du ikke skriver noe relevsnt;) he he he.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 16:21 
Avlogget

klaresegselv. skrev:
Mitt tenkte scenario var, uvær som hadde ødelagt solcellepanelet, strømbrudd og dårlig tilgang på bensin da pumpene går på strøm. Aggregatet måtte rasjoneres til 1t annenhver dag. Jeg tenkte med andre ord verste tilfelle.

Det høres ut som et godt scenario. :) Uten tilførsel av energi fra nett eller sol/vind, og begrenset med drivstoff, så bør man da ha en generator kapabel til å kjøre både vaskemaskin, brønnvannspumper, og andre nødvendige ting på en gang, i den lille perioden man har avsatt til generator-tid. Ha dunker klare til å fylle opp vann fra brønn, vaskemaskinen ferdig stappet osv...

Selvfølgelig; går man tom for drivstoff óg, så er erfaringer som f.eks. manuell klesvask gull verd - og kanskje en pådriver til å unngå å gå tom for alle energikilder... :mrgreen:

klaresegselv. skrev:
Helt i orden med litt kapring så lenge det er relevant informasjon som blir skrevet. Jeg sitter her som en blodtørstig bøddel, klar til å sende noen drit hissige, kvisete tastatur torpedoer etter deg om du ikke skriver noe relevsnt;) he he he.

Gjysla bra! Jeg forventer intet mindre! :lol:
Forøvrig, så sér det it til at både Gray og jeg pensla radiopraten litt over i en av CB-Radio trådene - sånn at vi holder tråden din ryddig. :) Det er morro å spore av innimellom, men greit å holde seg nogenlunde OnTopic. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 17:37 
Avlogget

Ja, det er helt sant. Jeg har alltid 60l vann stående som jeg bruker med jevne mellomrom. Pga de erfaringer jeg fikk disse dagene, har jeg nå funnet frem noen tegninger og div for å bygge en sykkel generator som jeg kan lade batteribaken mens jeg trener i kjelleren. grei måte å lade batterier til nødstrøm om behovet er der en gang.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 17:22 
Avlogget

Er det noen som vet hvordan man kan klare å ha strøm utenfor strømnettet på en vanlig enebolig i et byggefelt. Jeg har tatt kontakt med leverandører av solcellepanel,vindmøller men foreløpig er svaret at solcellepaneler kun fungerer i sommerhalvåret og at vindmøller bråker mye og det er vanskelig å få til vindmøller i et byggefelt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support