Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 09:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 12:52 
Avlogget

Notat fra moderator: Dette emnet er splittet fra et eldre emne fordi temaet fortjener en egen tråd og fordi det er litt for mye på siden av det som ble diskutert i den opprinnelige tråden.

Jeg gårmed planer om å koble ut strømmen på småbruket mitt og være helt selvberget med ett lite solkraftverk. Har kikket på ett til 35000 som i følge skjemaet dekker mitt behov. Kjøper jeg ett til 50000ca på sundwind har jegmer enn jeg trenger. Er det noen som aner hvor lett eller vanskelig det er å oppgradere det til 35000 om behovet for økt energi skulle melde seg? Jeg har 2stk basic aggregater som skulle gjøre det mulig å lade opp batteribanken ved behov.er det andre ting jeg bør huske på? Alle råd og tips tas i mot med takk.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 13:48 
Avlogget

Da jeg bygde mitt hus undersøkte jeg hvordan det var med solenergi, det jeg kom til at fra oktober til februar/mars har solenergi nesten ingen virkning. Det endte med at jeg bestemte meg for fjellvarme som nå går på strøm, men som i en krise kan gå på ved.
Fjellvarme er når det er borret ned til fjell rundt 150-200 m ned, der er det gjevn varme året rundt, varmen tas opp i rør som er fyldt med frostvæske som føres opp til huset.
Det er 5 år siden jeg bygde, utviklingen har gått fremover der også, det har sikkert blitt bedre men du må sette deg godt inn i det for det blir dyrt., meningene er også svært forskjellig alt etter hvem du spør. Det var det jeg erfarte. En del vil også si at solenergi virker hele året, tenk deg om hva fagfolk sier og gå etter det. Ta også med vedlikehold og innstallering.

Hadde vært fint om du hadde skrevet mer hva du tenker på rundt dette, kostnader, prosjekt osv.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 21:29 
Avlogget

mimir skrev:
...
Hvis det er noen som har kjennskap til små vann- eller vinddrevne kraftverk er jeg også interessert i det.
...

Jeg kom over noen som forsker på "rør" turbiner som kan brukes i elver med liten vannføring og ha via flere turbiner en grei effekt. De produserer slike enheter og selger primært til utlandet (pga fallrettigheter her i norge), men har en "test" installasjon på norsk jord.

Jeg har bare beskuet enhetene på avstand, men kunne tenke meg å se nærmere på det. I en krise sammenheng så betyr jo "fallrettigheter" mindre og lager man diskre "avledning" fra elv/bekk så vil man jo kunne utnytte effekten på dette litt ellers også.

http://smartkraft.no/ eller google så kommer det noen avis artikler også.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 21:41 
Avlogget

Tyskland dekker store deler av sitt energi behov fra sol og vindkraft.

http://www.tu.no/energi/2013/05/10/sol- ... kraftbehov

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2013, 15:49 
Avlogget

En liten presentasjon av meg selv og hva jeg tenker vedrørende mine planer.
Jeg er en mann på 34år som for noen år siden fulgte drømmen om ett lite småbruk. Huset er knøtt lite, men det er mitt. ( større en enn leil i byen). Tomta er på 45mål( tilsvarer ca 9 store fotballbaner). Der ca 10mål er dyrkbarmark, resten er skog naturtom som egner seg godt til beite og produksjon av ved til egenbruk og litt til. Tanken om å være selvberget har alltid vært der, men skjøt fart etter dagmar. Da så vi alle hvor hjelpesløse vi var når strømmen ble borte. Jeg har egen brønn med vannpumpe som går på strøm, det var her utfordringen min lå. Og derfor skal jeg koble ut strømmen og ha eget solkraftverk. Jeg kommer og til å montere ett lite vindkraftverk. Slik som huset mitt ligger på toppen av berget så er det sjelden helt vindstille i løpet av døgnet. Når det kommer til oppvarming så fyrer jeg kun med ved, ovn i stua og på kjøkkenet. På kjøkkenet skal jeg sette inn en vedkomfyr mens i stua har jeg en jøtul 602. Fordelen med ett lite hus er at det er lett å varme opp. Og når jeg da var over 3døgn uten strøm under dagmar så var det godt og varmt her. Jeg har sett at batteribanken på sånne kraftverk er 7år, så om du avskriver det over 7år kan man i realiteten kjøoe nytt hvert 7år når garantien går ut. Varer det lengerm er det en ren bonus g ennå mer penger spart. Min tanke er å sette inn de pengene man sponser eidsiva med til vanlig på en sparekonto for å dekke fremtidige kostnader til drift og vedlikehold. Tror nok besparelsen på sikt blir ganske stor, hvem vet mulig jeg tar feil. Men uansett jeg koser meg med tanken på å fjerne inntaket på ytterveggen.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2013, 23:54 
Avlogget

Høres langt på vei ut sånn vi holder på.

Vi haddde mindre vindmøller men har tatt dem ned og solgt dem da vi sleit med å få dem til å produsere nok effekt. Vibrasjoner i mastene også hadde ganske stor slitasje på barduner og fester også. Har i stedet utvidet med mer solceller. En større vindmølle ville kanskje ha fungert bedre (større propell enn 1,2m i diameter som vi hadde) og har du tilgang på elv/bekk så hadde jeg vurdert å få litt kraft ut av dette også. RamPump kan være ett alternativ for å vann fra ett bekkefar og opp på eiendommen. Og hvis du er strukturert og bruker LED lys over hele linje samt varmer huset med sentral vedfyr eller vedovn så er du langt på vei i boks. Generelt så velger du veldig energi beviste produkter.

Aggregat av en rimelig størrelse er ett must for å lade opp batteribanker som f.eks på vinterstid ikke får nok strøm fra solceller. Kjipt å få ødelagt batteribanken med for mange "deep cycle" når man kunne med ett aggregat greit ladet dem opp igjen.

Ikke invistert i for mye styringsystemer, og om du gjør så ha god kontroll på dem. IR sensorer for å tenne lys i rom du ikke er er fint det, men man er like godt tjent med å være bevist å skru av strømmen manuelt.

Mat bruker du gass eller enda bedre som du sier vedkomfyr. Har en kollega som bruker dette året rundt og han likte det veldig godt, men husk på at du om sommeren har en grei gjennomlufting da du fortrinnsvis ikke ønsker å ha 35-40 grader i huset når du lager mat. Alternativt så lager du deg ett greit utekjøkken så du kan steke litt ute på f.eks peis/grill.

Andre ting du må vurdere er jordkjeller, gass fryser, gass kjøleskap, kanskje ett lite stabbur for å lagre tørket / saltet mat samt om du vil bruke ett inverter anlegg for å kunne bruke vanlige kabler og utstyr eller om du vil bytte ut store deler av huset til 12v/24v og kun ha en mindre inverter løsning for 230v til ting som ikke lar seg bytte.

Hvis du får montert opp batteribank, solceller/vindmølle og aggregat (av en bra/kjent merke) så er det bare å vippe av hovedbryteren og se hvor lenge du klarer deg. Bor du alene så kan du vurdere å si opp ganske så raskt, har du kone og barn så vil du kanskje se om du klarer deg en vinter før sier opp helt.

Du kan evnt. kikke på stearling generator også som du kan bruke på vedovnen for å få mekanisk generator til å gå. Hakket med videregående, men putt det på minnet.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2013, 01:26 
Avlogget

Takk for mange gode tips.
Det kraftanlegget jeg sikter meg inn på er det omformer på eller inverter som det muligens kalles, slik at jeg kommer til å bruke vanlige elektriske apperater som vaskemaskin, varmtvann og vannpumpe. Kjøl og frys satser jeg på gass.
Målet mitt er å være så selvberget som overhode mulig, jeg har derfor lekt litt med tanken på å få tak i en gammel vedfyrt varmtvannsbereder og få montert den som en slags reserveløsning i perioder om behovet skulle melde seg. Er det noen som har erfaring med slike? Jeg er alene så bare jeg får instalert kraftverket så er det adios til eidsiva. Jeg vet at dette vil gå helt fint så lenge vannpumpa får strøm til å pumpe vann. Jeg manglet kun det etter dagmar. Rett som det er lager jeg meg middag på svart ovnen for kosens skyld. Så dette er ikke helt ukjent. Men det er klart, dette er nok ikke noe for alle, men for meg og sikkert mange her inne er det så er det gleden av av de små tingene og gleden av at det går bra uansett hva som skulle skje. Og det at vi klarer oss selv, den lykken og selvtilfredsheten gjør det verdt om ting skulle være litt mer tungvindt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2013, 00:11 
Avlogget

Er i utgangspunktet enig med GRAY, selv om jeg synes automatisering er en morsom greie.
Hvis maN skal ha gasskomfyr/kjøleskap kan man jo også vurdere punktvarmtvann.
Dvs at man ikke har varmtvanstank, men at vannet blir varmet opp ved behov på det stedet det trengs.
Kalles "hotwater on demand".
Her en nyttig side på norsk som kan gi litt info om div varmekilder.
http://www.boligvarme.no/punktvarme-med ... elt-2.html
Og en engelsk side med hjemmefiksertips.
http://homerepair.about.com/od/plumbing ... ss_hwh.htm

og en engelstalende side slik at mann har sammenlikningsgrunnlag om man skulle sjekke opp norske priser.

http://www.homedepot.ca/catalog/tankless/173002

Ville selvfølgelig ha hatt en vedfyrt varmtvannstanke i backup.

Et lite tips ved beregning av batteristørrelse til solcellene.
Først estimere/beregne forbruket, og ha det dobbelte i størrelse på batteribanken.
Da har du reservekapasitet, og forlenger levetiden på batteribanken.

Det jeg hadde viller gjørt før jeg klippet linjeneer som Gray sier...
Test ut systemet først.
Tenk "Double redundance" (alltid ha et system i reserve).
Jo større variasjon på energikilder.... Jo større frihet.

Skulle du finne ut at du på årsbasis produserer mer energi enn du forbruker....
DA kan du også tjene penger ved å levere oveskuddet til nettet... (bare til ettertanke)

GRAY...
Har du vurdert en vertikal vindgenerator?
Mindre støy også.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2013, 16:56 
Avlogget

Hei, takk for tipset med å dobble batterikapasiteten i forhold til det du trenger.
Har vært og karret til meg produktkatalogen til sundwin.
Etter de beregningene de har der og med det tipset ditt så havner jeg på den minste kraftpakka, 1200watt og 610At batteribank. Mitt beregnede forbruk pr dag er 33At( og da tar jeg faktisk litt i). Dette ganger jeg opp med 4,5 døgn som da blir 148,5. 100timer er utladningstiden man skal bruke når man skal beregne det. Når jeg da dobbler hva jeg egentlig trenger sp runder jeg videre opp til 300At. Når den minste pakka er på 610At så føler jeg meg rimlig trygg på marginene he. Det jeg primært trenger ene rgi til er vannpumpe, varmtvann og noe lys. Vaskemaskin selvføkgelig, men herz

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2013, 17:08 
Avlogget

Men her regner jeg med å måtte fyre opp aggregatet uansett for å hjelpe batteribanken.
Når det kommer til å kjøpe og selge strøm koblett til nettet er det totalt uaktuelt, grunnet da er jeg like sårbar som i dag.( da kunne jeg like gjerne fortsatt og sponset eidsiva og hatt aggregat i back up) Grunnen til dette er at da har man ingen batteribank, men alt går til forbruk og salg. Jeg bor langt til skogs og det blåser rett som det er noen trær over ledningsnettet og da har man driti seg ut. Så lenge jeg går for denne kraftpakka så vil varmtvann primært bli varmet med strøm. Men jeg går for en vedfyrt varmtvannsbereder i backup om behovet skulle melde seg. Prisen på kraftverket er 35000,- vedfyrt varmtvannsbereder får du for 4000,- montering av dette? Aner ikke mn koster neppe mer en 10000,- vil jeg tippe. Da havner dette på 49000,-

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2013, 19:26 
Avlogget

Leste ett innlegg i en av trådene her at det fantes strømløs vaskemaskin. Leste jeg feil eller har det vært en dårlig april soøk. Om det er ingen av disse alternativene, kan noen tipse meg hvordan de funker og eventuelt hvor man får tak i disse. Hadde vært helt sjeft om man hadde fått tak i noe sånt til dette prosjektet mitt.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2013, 22:43 
Avlogget

Fikk en glimrende ide av trikkern som jeg bruker som "konsulent" på prosjektet mitt.
Reis til bilopphuggerier og hent bilbatterier og lastebil batterier der for å gjøre batteribanken større ved og om behov. De må betale for å bli kvitt det. Da kan heller vi hente det gratis eller betale en symbolsk sum. Det blir mye penger spart. For det er batteriene som koster.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2013, 10:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Fin ide!
Men det er viktig å finne ut om batteriene fortsatt lader, så du ikke blir den som må kvitte seg med dem :?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2013, 12:34 
Avlogget

Det er klart. Kjedelig å komme drassende med en haug ubruklig batterier.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2013, 10:22 
Avlogget

Uansett greit med batterier, funker de så har du en grei start. Er de ødelagt så moser du dem (pass på syre, tapp av denne, men pass deg fortstt), støp om blyet i former (nok en gang pass deg, mye fine avgasser) og så har du blyplater til å emp beskytte f.eks elektronikken din på bilen, motorsaga, lade regulatorer osv.

Vi har beskyttet fler biler og kasser til sensitiv elektronikk på denne måten.

Filbert kan sikkert fortelle om flere fordeler med bly, jeg nøyer meg med fiskesøkke og beskyttelse av elektronikk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support