Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 19:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 16:12 
Avlogget

Det regnet i 230v , som man får ut av batteriene ved å bruke en omformer. Sundwind har ett eget skjema i katalogen sin som er veldig grei å bruke:)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2013, 18:59 
Avlogget

33At ved 230V er ca. 7600Wt det; 7,6kWt...

[Forutinntatthet På] Jeg vil berømme din optimisme her - men jeg tror du vil oppleve en ganske stor nedtur med en batteribank på noe over 600At hvis du forventer å suge 7,6kWt ut av den daglig når 7,6kWt ved 12,7V utgjør ca. 600At; den batteribanken vil ikke vare lenge, + at du antagelig ikke ville klare å dra mér enn 400At ut av den banken ved max. belastning, siden c/100 av 600At er 6At, (edit) og 600A/24t er 25At. [/Forutinntatthet Av] (forutinntattheten består i at du tenker på en 12V bank; ved 24V så blir utladningen av din 600At bank på 50%, som er på grensen av hva som er sunt for en batteribank.)

Med det forbruket, så ville jeg anbefale en bank på 2400At ved 12V. - Og som en tommelfinger-regel, så vil jeg óg anbefale like mange watt med solceller som At batteri. :)

Det var derfor jeg prøvde å ymte innpå dette med Konservering i min tidligere post. ;) Å være selvforsynt med 'fri' energi, er ikke billig. :cry:

Husk at Watt er Watt, uansett spenning. med 12V så går det ca. 8A ved 100W; med 230V, så går det ca. 0,44A ved 100W.

Kjøp deg et Wattmeter på Clas Ohlson/biltema, og sjekk forbruket pr. døgn for hver enkelt 230V ting du ønsker å beholde. Summér alle de Watt'ene, og del de på 12, så får du At ved 12V.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2013, 12:01 
Avlogget

Referert av elektrikern; du skal kun belaste batteriene av den oppgitte kapasitet om man skal han batteribanken til å vare. Og mitt strømforbruk er minimalt i dag, når jeg har gjort de endringene jeg skal før jeg går over så vil forbruket være ennå mindre. Jeg bruker ikke strøm til oppvarming i dag, jeg bruker kun strøm til lys en ekstremt sjelden gang. Jeg skal gå over til gasskjøl og frys. Jeg har matbod i kjellern som er ganske kjølig året rundt. Jeg skal ha både vedkomfyr og gasskomfyr. Jeg skal få koblet til en vedfyrt varmtvannsbereder til den vanlige varmtvannsberederen slik at jeg fyrer opp den vedfyrte ved kapasitetsbehov. Det eneste som kun skal være på strøm er vannpumpa mi. I tillegg så har jeg 2strøm aggregater som jeg kommer til å fyre opp ved behov og for å lade opp banken en gang i blandt. Vaskemaskinen er den store x faktoren. Men den kan dras med aggregat. Elektrikkeren sa det var en smal sak å oppgradere batteribanken om det skulle vise seg å bli behov for det.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2013, 15:05 
Avlogget

Ok, så det eneste du igrunn bruker vanlig 230V til, er bittelitt lys, vannpumpa (som antagelig kun går ved tapping av vann + litt til et trykk-reservoar), varmtvann, og vaskemaskin av og til. Da høres ikke 7,6kWt/døgn usannsynlig ut. (Strømregning på 300-400/mnd?) :) Beundringsverdig i seg selv, et slik lavt forbruk. ;)

Varmtvann til daglig bruk er jo godt å ha, men ikke energi-effektivt å varme opp vann med solcelle-energi; det vil stå for en god del av forbruket fra batteriet. Jeg ville ha begrenset meg til en liten vegghengt vv-bereder på 10-15 liter, som vil holde lenge til en oppvask eller en rask dusj med sparehode installert; en liten 10l tank med 1,5kW element ville bruke ca. 1/2time på å varme opp hele volumet fra 5 til 70 grader. (ca. 60At trukket fra en 12V batteribank, + noe mér for å holde vannet varmt.)

Vannpumpa er vel egentlig grei å kjøre fra en batteribank; de er vel sjelden på mér enn 1,5kW, og går jo bare noen minutter av gangen (såfremt man ikke bruker den til å vanne åkeren med... :D )

En Vaskemaskin er egentlig i samme klasse som en vv-bereder; det som bruker mest strøm i en vaskemaskin er jo varme-elementet som varmer opp vannet til 40 eller 60 grader. En nymoderne vaskemaskin med AA+ osv merking burde bruke minst.

Som nevnt; et Watt-Meter er et godt verktøy for å finne ut hva ting bruker. Plugg i wattmeteret i vaskemaskinen f.eks. og kjør en 40 grader vask, og se hvor mange kW timer én vask bruker. :)

Siden du har aggregat, så er det jo en tanke å legge vaskedager til de dagene du føler du trenger å fyre opp aggregatet for å lade batteriene; det ville spare banken for en god del. :)

Hva batterikapasitet angår;
Det er mange faktorer som spiller inn om du kan benytte deg av alle de oppgitte Ampére-timene. Først og fremst er den kontinuerlige belastningen.(Peukert's lov kommer inn i bildet her. :) http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law ) Du har jo plukket deg ut et 610At batteri - som har en kapasitet på 610At ved 100 timer. Det vil si at det kan gi deg 610At hvis du tapper det for maks 6,1At kontinuerlig i 100 timer. Ved 8 timer, så har det en kapasitet på 400At; dvs. hvis du belaster det med 25A kontinuerlig, så vil det bare vare i 8 timer. Belaster du det enda mér, f.eks. med 60A (1,5kW), så vil kapasiteten synke ytterligere.
En annen faktor er temperaturen på batteriene; jo kaldere de er, jo lavere kapasitet har de. Oppgitt kapasitet er som regel ved 25 grader. ved 5 grader, så er kapasiteten redusert med 10-15%. (har ikke spesifikt tall der, men det er merkbart.)

Jeg mener ikke å være skeptisk og negativ her, men jeg har endel erfaring med større batteribanker og solceller, og mener det er bedre at folk får en mér réel oppfatning av hva som bør til. :)
Jeg syntes du har gode planer, og bør gjennomføre de du har så langt. Det er den beste måten å se hva som funker - og ikke... ;) Så stå på! :)

Selv har jeg (som tidligere nevnt et sted her) en Rolls S-4000 series 1060At (ved 100t; 800At ved 20t) batteribank og 800W med solceller. (Ikke ulikt den 2000W kraftpakka til Sunwind, men med 4x solceller og en litt kraftigere regulator.) Jeg har et gjennomsnittlig forbruk på 90At (ca. 1,1kWt) i døgnet. (Dette går til mye led-lys, noe data-utstyr, og sporadisk arbeide i verkstedet.)
Om vinteren så er det ikke sjelden jeg må til med en 'landstrøms-lader' etter 4-5 dager med gråvær og intet lys i enden av tunnellen. :D

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 11:06 
Avlogget

Ikke galt tippet, har strømregning på mellom 150 og 350kr i mnd. Men nettleia den er vesentlig mer. Derfor er det en ekstra stor motivasjon å få kuttet ut eidsiva. Vil spare inn den ktaftpakka på bare nettleia i løpet av 6år.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 12:06 
Avlogget

Hei, lenge siden jeg har skrevet her inne nå. En liten oppdatering; sparingen pågår for fullt, har i denne tiden gjort endel undersøkelser og tester for å kunne være best mulig skikket til det store spranget. Den siste testen jeg skal gjøre er å være strømløs i 2 uker. Dette skal jeg pga at det er litt vindutsatt på berget der jeg bor. Så med tanke på at solcellepanelet kan i verstefall blåse ned og bli ødelagt. Så vil jeg vite hvordan dette går. Er vandt til å være på hytter uten strøm, men noe helt annet blir det når man skal leve og bo uten strøm. En ny anskaffelse, en mobil med dynamo og sveiv fra RugGear. Denne kommer nok godt med:) Jeg oppdaterer jevnt under den store testen, så finner vi ut om jeg har tatt meg vann over hodet eller om dette går smertefritt.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 12:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Lykke til!

Slike oppdateringer har vært svært interessante og nyttige her på forumet tidligere, så jeg ser fram til dine!

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 13:17 
Avlogget

Hvis du vet nøyaktig dimensjon på solcellene du skal anskaffe, så kan du jo forberede deg med å lage stativene allerede nå. Gjør du det, så kan du jo skru fast noen kryssfinérplater i samme dimensjon som panelene på stativet, og sé hvordan de overlever vindene nå for tiden...

Det blir morro å høre hvordan det går fremover. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2013, 20:03 
Avlogget

Den ideen var ikke dum, skal jeg få gjort i morgen. Jeg kommer til å oppdatere hver dag, så det er bare å komme med tilbakemeldinger og ideer på løsninger.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2013, 08:05 
Avlogget

Jeg må innrømme at jeg har just vært oppi heia hvor jeg har solcellepanelene mine, for å sjekke hvordan det står til. Det høljer ned, og vinden akkurat nå er på rundt 11m/s og økende til 19m/s iløpet av formiddagen. Det var oppi 16m/s igår, og jeg var litt smånervøs for panelene da.
Men alt virket stabilt og solid deroppe, så jeg er roligere nå... :? (Famous last words?)

De ca. 800W med paneler jeg har oppe på heia her, utgjør ca. 6kvm, så litt vindfang blir det jo, særlig nå om vinteren når de står nesten helt vertikalt og sørvendt - og vinden kommer jo fra sør... (Så *litt* nervøs er man jo. :roll: )

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2013, 14:45 
Avlogget

Jeg ser bekymringen din absolutt, det er derfor jeg skal ta denne 2ukers testen helt uten strøm. Panelene mine blir montert på sørveggen. Det er den veggen jeg har sola lengst, men det er også den er også mest værutsatt. Tenker det blir ett ekstra panel på gavelveggen på utehuset og, den er østvendt. Da får jeg morgen og formiddags solen der. Den veggen er meget mindre værutsatt. Da vil bidra litt uansett om det skulle bli noe tull med den på sørveggen. Hvor langt unna huset ditt er panelene? Jeg har ett berg på eiendommen min som er rundt 100høyde meter over her hvor huset mitt står. Der har jeg jo og en mulighet for å utvide kapasiteten. Noen erfaringer der?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2013, 15:41 
Avlogget

Jeg har 30m med kabel fra panelene og ned til kontrolleren/batteriet. Jeg la opp en 2x 16kvmm kabel opp til panelene når jeg startet med 2stk 140W paneler, men nå som jeg har 4stk 140W og 2stk 120W, så har jeg lagt opp en 2x 16kvmm til i parallell. Med de kabelene, så har jeg ca. 60W i tap over 30m kabel når sola skinner for fullt, og batteribanken er lavere enn 90% SoC.

100 meter sier du?
Det blir fort for drøyt for de fleste kabler mhht. både tap og ikke minst pris. Tykke kabler er dyrt, og ved så 'lave' spenninger som 12V, så må man opp i en ganske stor dimensjon når effekten er høy. Jeg betalte kr. 50,-/m for den to-leder 16kvmm kabelen jeg bruker, som er godkjent for nedgraving. 100m av den 16kvmm kabelen jeg har, ville gi deg et spenningsfall på noe over 3,5V (over 60W tap) med 2stk 140W paneler, noe som kan gi deg problemer med f.eks. en equalize på kalde vinterdager... For ikke å snakke om de kr. 5000,- kabelen alene ville koste... ;)

Jeg tror panelene dine ville kose seg stort på en sør-vegg. Bare festene er vel-bygde, så vil ikke vind bli noe problem der. Vinden mister mye av energien sin når de treffer en husvegg, og vil foretrekke å gå over huset istedet. Jeg har enda ikke hørt om et solcellepanel som har blitt ødelagt av vind alene; det er enten ting som treffer panelet, eller panelet som ikke har godt nok feste, og dermed røsket løs.

Mine paneler står forøvrig fortsatt uanfektet av den sterke vinden i natt/formiddag. :) De er montert på et stativ med ymse bjelker, boltet fast i fjellet. Her er et bilde med 4 av panelene montert; tilt'et for vintersol:
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2013, 14:18 
Avlogget

Ok, kjekt å vite. Så da er det greit å kun ha de på sørveggen. Jeg får felle noen trør og busker bare slik at de ikke når sørveggen uansett. Takker for gode råd:) vet du hvor man får tak i en grei vindmåler til en grei pris?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2014, 21:42 
Avlogget

Dag1

Startet i dag siste ildprøven før solkraftverket kommer på plass.
Jeg skal være uten strøm i 2uker. Jeg dro ut sikringa og stille ble det (ganske godt faktisk)
Det eneste som er litt mer tungvint er oppvarming av vann. Men på en annen side, dette er ganske koselig.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 00:50 
Avlogget

klaresegselv. skrev:
Dag1

Startet i dag siste ildprøven før solkraftverket kommer på plass.
Jeg skal være uten strøm i 2uker. Jeg dro ut sikringa og stille ble det (ganske godt faktisk)
Det eneste som er litt mer tungvint er oppvarming av vann. Men på en annen side, dette er ganske koselig.

2 uker har vel passert nå, hva ble status?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support