Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jan 2018, 13:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 19:36 
Avlogget

Nei, den er ikke helt grei... :|

Alt kommer jo egentlig på hva du forventer den alternative energien skal dekke... Skal du ha det som en 'reserve-strømkilde' i tilfelle strømbrudd osv., for å dekke behovet til lys, lading av tlf/laptop, og evt., drive radio/tv/modem en kortere periode, så vil det igrunn fungere greit med noen solcellepanel plassert optimalt for vinterbruk (nesten vertikalt); dog, man bør da ha en 'landstrøms-lader' tilkoblet vinterstid allikevel. (Jeg har over 800W med solceller, og her var det ikke snurten av sola i 5 uker sammenhengende i vinter - og jeg bor óg på sørlandet... :? )

Skal du ha alternativ energi som hoved- (eneste)strømleverandør, så kan du klare deg igjennom vinteren hvis du dekker taket ditt med paneler; 3-4kW - helst mér, og bruke f.eks. ved til oppvarming osv... Men det viktigste av alt, er at man bør legge om forbruksvanene totalt - hvilket normalt sett ikke er noen enkel sak i det hele tatt hvis man har kone og barn i hus f.eks... ;)

Problemet med vindmøller i et boligfelt er egentlig ikke dét at de bråker - dét er en myte satt ut av folk som er redd for endringer rundt seg (99,98% av Norges befolkning!). Problemet er at hvis man skal få noe ut av en vindmølle, så bør den opp på en mast som er minst 6-10 meter høyere en hvilken som helst hindring i 100m radius... Og dét - er ikke lett å få tillatelse til i et boligfelt... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 19:51 
Avlogget

Jeg er av den typen som egentlig ikke har behov for spesielt med oppvarming av bolig uansett om det er minus 30 grader på utsiden.
Jeg tipper jeg vanligvis har rundt 10 grader som innetemperatur og jeg kjører kun opp varme når jeg får besøk for da fyrer folk. Dette henger ikke sammen med at jeg er gjerrig eller noe, bare det at jeg er varmblodig og egentlig ikke har så mye behov for varme.

Målet mitt i forhold til hva jeg ønsker å bruke strøm tid på sommer og vintertid:

1. pri - et radioamatørsett
2. pri - ladestasjon for 6stk walkietalkies v behov
3. pri - fryse
4. pri - kjøleskap

varme kan jeg alltids få ved hjelp av vedovn og ved om det er krise. I tillegg har jeg jo godt med klær jeg kan ta på om det blir kaldt.
Foreløpig er jeg kun en person i huset.

Kan man ved hjelp av et solcellepanel klare å drifte radioamatørsett, fryse og kjøleskap ?
Et alternativ er å en dieselgenerator, en del diesel og et nødaggregat, selv om dette bare er midlertidig.

Som tidligere nevnt har jeg en UPS som gir midlertidig strøm til en stikkontakt i stuen og det er veldig praktisk i forbindelse med korte strømbrudd.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2014, 21:40 
Avlogget

Det høres ut som oppsettet ditt trekker langt under 1 kW, spesielt ettersom det ikke er kontinuerlig drift på noen av greiene. Radioamatør-greiene sender vel på maksimalt rundt 100 W, en fryseboks trekker kanskje 200 W når den jobber og et kjøleskap omtrent det samme. En godt isolert fryseboks som står i ro bruker ikke mye strøm i løpet av et døgn, kanskje rundt 1 kWh.

Les tråden om hva paneler leverer, både teoretisk og i praktisk bruk.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 07:47 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg er av den typen som egentlig ikke har behov for spesielt med oppvarming av bolig uansett om det er minus 30 grader på utsiden.
Jeg tipper jeg vanligvis har rundt 10 grader som innetemperatur og jeg kjører kun opp varme når jeg får besøk for da fyrer folk. Dette henger ikke sammen med at jeg er gjerrig eller noe, bare det at jeg er varmblodig og egentlig ikke har så mye behov for varme.

Målet mitt i forhold til hva jeg ønsker å bruke strøm tid på sommer og vintertid:

1. pri - et radioamatørsett
2. pri - ladestasjon for 6stk walkietalkies v behov
3. pri - fryse
4. pri - kjøleskap

Kan man ved hjelp av et solcellepanel klare å drifte radioamatørsett, fryse og kjøleskap ?
Et alternativ er å en dieselgenerator, en del diesel og et nødaggregat, selv om dette bare er midlertidig.

Som tidligere nevnt har jeg en UPS som gir midlertidig strøm til en stikkontakt i stuen og det er veldig praktisk i forbindelse med korte strømbrudd.

Kjøle kan erstattes med en brukbar kjeller, min kjeller innendørs ligger på ca 10grader hele året uansett, litt for varm i forhold til kjøleskap med duger for veldig mye varer. Jordkjeller vil nok være enda kjøligere hele året. Frys løses utendørs på vinter halvåret når det er dårlig med lys til solcellene dine.

Radio så stemmer det at du kjører f.eks 100w på en HF sender, men man regulerer stort sett effekten kraftig ned. Viktig å kommunisere med de du vil nå og ikke informere hele europa om at du ønsker at en nabo noen km unna skal ta med en sag til deg. På UHF/VHF vuk en base/mobil stasjon stort sett ligger på 50-75w og denne kan man også justere kraftig for nabolaget kommunikasjon. Antenner er viktig, antenne kabler er viktig og med riktig antenne og god antennekabel så når jeg f.eks stasjoner som ligger 100km unna på VHF og jeg bor skikkelig ugunstig til i forhold til radio signaler. HF går selvsagt mye lengere, men større antenner og mer rigging og sårbarheter med "radio forhold" gjør at det er vanskligere for ukyndige å benytte slikt utstyr i felten.

Samme gjelder for håndsett. Lytte tiden på mine håndsett er gjerne flere dager på ett batteri, og i krise så kan man jo rasjonere dette til å lytte 15 hver time så får man jo raskt 4 ganger tid. Er det aktivt med sending så regner man f.eks 50/50 (sendig og lytting) og da vil batteriene på mine håndsett vare en 7-8 timer.

Men hvis du setter opp en solcelle bank på litt størrelse og lader det på en enda romsligere batteribank så vil du kunne trekke godt med strøm når du har behov. Dvs så lader du det du trenger av denne batteribanken evnt. kjører inverter for å dekke behovet til noen 220v ting.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2015, 11:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Tesla lanserer batterier beregnet på boliger og solcellelading.
Sitat:
Batteriene er først og fremst tiltenkt forsynt med energi fra solcellepaneler. De nye batteriene gjør det mulig å lage og rasjonere energien mer effektivt enn dagens «elendige batterier», ifølge Tusk.

Det minste «Powerwall»-batteriet, med en kapasitet på 7 kilowattimer, vil koste 3.000 dollar. Det største koster 3.500 dollar og kommer med kapasitet på 10 kilowattimer, ifølge Techcrunch.

Opptil ni batterier kan kobles sammen og gi en stabil strømkilde til boliger.
http://e24.no/digital/tesla/dette-er-ga ... t/23444843

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2015, 13:21 
Avlogget

absolutt greit å handle når kursen er god da. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2015, 17:44 
Avlogget

Én ting er at han heter MUSK (ikke Tusk; var feil i artikkelen), og en annen ting er jo at kursen bør være god, og man må få billig frakt, ellers så lønner det seg å kjøpe tilsvarende LiFePO4 batterier her i Norge - med de fordeler det medfører. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2015, 11:25 
Avlogget

Etter å ha lest flere innlegg, så det eneste grunnen til å gi denne muligheten til alle som vil være selvforsynte eller nesten selvforsynte

Kunnskap er viktig, nå er det på tide å komme på rett kurs :

http://sologvind.no/nyheter/sol-og-vind ... r-fagfolk/

Kurset har en helhetlig tilnærming til emnet, og kombinerer teori og praksis. Det egner seg godt for alle yrker som arbeider med bygg, helt fra planlegging, prosjektering og innkjøp til utførende arbeid, montasje og drift, men også for alle andre som har en interesse for solenergi. Du behøver ikke å være elektriker eller inneha spesielle forkunnskaper. Etter kurset vil du selv være i stand til å montere et solcelleanlegg.

Kursprogram Hva er solceller? Hvordan virker de, hvorfor? Forskjellige typer solceller på markedet. Invertere og hele teknologien bak. Tilkobling til strømnettet. Solceller og brann. Sikkerhetsprosedyrer. Panel- og BIPV-montasje: forskjeller. Ventilasjon av solcellepaneler. Ulike montasjemetoder på ulike tak- og fasadetyper Deltakerene får selv lov til å montere et solcelleanlegg og sette det i drift i praksis. Besøk innlagt til Skandinavias største BIPV-anlegg i Auli. Opplæring i montasje og funksjon av DC-brytere Ledningsdimensjonering på DC-siden, stikkforbindelser, kabeltyper, stikktyper og UV-beskyttelse Hvordan beregne solcelleanlegg, lett innføring. (Komplett beregningskurs tilbys på trinn 2.) Overvåkingssystemer og serviceopsjoner på solcelleanleggene. Feilsøkingsmuligheter ka@sologvind.no 94008978

Lær blant annet rundt

http://www.slideshare.net/karlarneandre ... s-47902963

http://w http://www.slideshare.net/karlarneandre ... 47902963ww.

Kompakt 3-dagerskurs. 18. - 20. mai, 26. - 28. mai, og 1. - 3. juni. Aaraastunet Kurssenter, Nittedal.
8995,- eks mva pr. deltaker. Kursmateriell og enkel bevertning inkludert. Egen PC medbringes.
Ta kontakt for hotellbooking med rabatt.
12 plasser pr. kurs. Vær rask!
:)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 22:15 
Avlogget

Jeg hadde tenkt å gjøre meg uavhengig av strøm på gården. I hvert fall i det ene huset. Men så har jeg sett at det er fri energi på vei snart...hva tenker dere andre om dette? Interessant?

Oppskrift på å lage sin egen frie energi:

http://www.nyhetsspeilet.no/2015/10/lag ... mareaktor/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 05:50 
Avlogget

Én ting som den enheten garantert vil gjøre, er å øke strømforbruket ditt med 672kWh under 'innkjøringsperioden'.

Vær ekstremt skeptisk til 'oppfinnelser' som bryter med de kjente fysiske lover - og skjuler seg bak 'regjeringer og organisasjoner (osv.) prøver å ta rotta på oss' utsagn.

Jeg elsker sci-fi, og har tro på at noe sånt vil komme - men ikke i form av "her har du en evighetsmaskin - men ikke fortell noen myndigheter om dette". Hadde det derimot vært 1000 forskere og vitenskapsfolk som ropte ut i undring, så hadde det vært noe annet. :)

Beklager, Kløverdame; jeg tror nok at én - foreløpig i alle fall, må belage seg på å gjøre seg uavhengig av strømnettet på de kjente og velutprøvde metodene. :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 09:15 
Avlogget

Vi får la det få en sjanse først, se om det faktisk virker. Dersom det viser seg å fungere tror jeg det er verdt å anskaffe seg et eksemplar.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 10:26 
Avlogget

Kløverdame skrev:
Dersom det viser seg å fungere tror jeg det er verdt å anskaffe seg et eksemplar.

Definitivt - men hvis den faktisk fungerer som oppgitt, og alle skaffer den, så går verdensøkonomien rett i dass, siden den er mye basert på olje. Og man kan jo ikke spise så mye strøm... :D Verdensøkonomien er rett og slett ikke klar for en sådan teknologi. (Og det er vel dér konspirasjonsteoriene kommer inn i bildet; myndigheter som undertrykker informasjonen for å unngå kollaps, osv... :? )

Men tilbake til tråden - Når du sier 'uavhengig av strøm på gården', så regner jeg at du mener uavhengig av det vanlige strømnettet?
Hva tenker du at du vil trenge egenprodusert strøm til da - i alle fall i det éne huset? :) Bare til lys, radio osv., eller til mér strømkrevende ting, som vaskemaskin, varmtvann osv.?

En batteribank som lades med solceller og/eller vindgenerator fungerer fint til lys og annet småtteri.

Skal man ha varmtvann, så har man jo solfangere som kan hjelpe godt til, men ikke som eneste energikilde.

Har man en litt større bekk, eller en elv i nærheten, så er et lite hydrokraftverk en mye sikrere kilde til strøm - og egentlig den eneste praktiske kilden hvis man vil drive vaskemaskiner og tilsvarende utstyr; såfremt man ikke vil ha en bensin/dieselgenerator ståendes å brumme. :)

En større batteribank med nok solceller kan igrunn óg fungere bra til litt mér strømkrevende ting hvis man bruker riktig disiplin - har vaskedager på solrike dager, osv. ;) Man vil allikevel slite litt på mørke vinterdager, hvor sola kan være borte i flere uker...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 14:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Case study:

Jeg er den stolte eier av en låve med grunnflate på ca. 20x10 meter. Vi vurderer å få lagt solceller på den ene kortveggen som vender mot syd. Det er skjelden det er skygge på veggen og den er i dag dekket med blikkplater. Veggen er ca 100 kvm. og låven ligger ca. 30 meter fra huset vårt.

Spørsmålene er som følger:
Hvor mange kW kan vi regne med å få årlig?
Hvor mye vil det koste inkl. noe tilskudd fra ENOVA?
Er det mye krøll med solcelleanlegg i den størrelsen?

mvh
D.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 20:33 
Avlogget

Jeg tenkte jeg kunne bruke egenprodusert strøm til en varmtvannsbereder, lys, komfyr, støvsuger, vannkoker, lade mobil og pc osv. Ikke tenkt på oppvaskmaskin eller vaskemaskin.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 23:16 
Avlogget

nyhetspeilet = Tøv og Tull. Sak ferdig diskutert.

Har i flere år vurdert solcelle eller kombinasjon solcelle/vindmølle.
'Men uansett hvordan jeg regner på det så er det ikke økonomisk forsvarlig
(da mener jeg billigere en strømnettet)

Det vil på ingen måte kunne dekke vårt behov.

Vedlikeholdskostnadene pr år (batteribytter, forventet levetid, innkjøp utstyr, defekt utstyr)
vil på ingen måte være forsvarlig ift alternativet som er dagens strømnett.

______

Derfor er dette min mening.
Sol/vind er flott på steder man ikke får strøm fra E-verk. (Hytter ol).
Sol/Vind er fint som backup, og kan fint forsyne foreksempel all belysning + diverse småting...

Sol/Vind vil aldri kunne holde varmtvannbereder varm med forbruk.
Sol/Vind har fort et problem om vinteren når vi kan ha 1 uke uten sol. 1dag så er batteriet tomt. neste 6 dagene 0 strøm.
(=Lade og forsyne med aggregat)

Hadde jeg hatt 30.000kr å avsett for en slik backupløsning hadde jeg gjerne skullet hatt 1000W med solceller, for det er absolutt morro å ha.
Men det er ikke økonomisk forsvarlig...

Har man et 100W panel og har full sol og får 100W ut fra panelet, så skal denne energien gjøres om til 14V og lagres på et batteri...
Så skal man hente energien ut av batteriet igjen og se for seg å kjøre den gjennom en omformer 12 -> 230V og for så å benytte seg av de 100W som man fikk fra Solcellene. Da er det igjen bare 40W av de 100W... Tapet fra produksjon til forbruk er STORT.

Sitat:
Men hvor mye energi kan et norsk hustak gi? Tall fra fornybar.no viser at sola i gjennomsnitt gir mellom 600 og 1000 kWh per kvadratmeter årlig i Norge (DNMI, 1985). Tar vi utgangspunkt i et litt romslig hustak på 90 m2, og et snitt på 800 kWh/m2, får taket en energimengde fra sola på 72000 kWh hvert år. Dessverre er solcellepaneler ikke effektive nok til å utnytte all denne energien. Dagens vanlige solcellepaneler klarer å utnytte ca. 13 % av energien i sollyset, hvilket gir taket en årlig energiproduksjon på 9360 kWh. Prisene på solcellepaneler er stive her til lands, så om man skal dekke taket i eksemplet, vil det komme på omtrent 300 000, om man benytter seg av de vanlige nettbutikkene.

Om strømprisene holder seg like lave i fremtiden som de er nå, vil det ta over 30 år bare å dekke inn investeringsbeløpet. Og så kommer renter i tillegg. Økonomisk støtte fra myndighetene til anskaffelse av solceller kunne gjort investeringen mer attraktiv. Man håper at billigere og bedre solcellepaneler, som kan utnytte opp mot 25 % av solenergien, kommer på markedet i løpet av de neste ti årene. Om strømprisene i tillegg øker, vil regnestykket da gå i solcelletakets favør. Prisen på solcellepaneler er halvert det siste året, så vi er på rett vei.

Mitt hustak er (den halvdelen som kan brukes er ca 45m2, vinkelen mot kveldsolen er ikke optimal.)
Jeg bor mer midt i landet. Min årlige produksjon om jeg dekker hustaket blir på rundt 4000kWh tenker jeg.
Det er det som kommer fra cellene, så skal det lagres og benyttes på kveldstid, sitter igjen med ca 2000kWh...
Da er det billig med nettleie og strømprisen vi har i norge...

(Dette ble mye usamenhengende babbel, hhåper bare folk kan ha et realistisk syn på sol og vind energi.)
Det er en bra ting for all del! Men vi bor i norge, mange av oss bor pr def i arktis.
Om man kjøper en Gass-komfyr, solvarmer varmtvannet + eventuelt gass bereder.
Oppvarming ved vedovnt + gass.
Ja da kan man drive kjøleskap, lys og småting med solcelleanlegg og være Off-Grid.
Å tro man kan drive en Elektrisk Komfyr og en Elektrisk Varmtvannbereder så er ikke det realistisk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 75 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support