nyhetspeilet = Tøv og Tull. Sak ferdig diskutert.
Har i flere år vurdert solcelle eller kombinasjon solcelle/vindmølle.
'Men uansett hvordan jeg regner på det så er det ikke økonomisk forsvarlig
(da mener jeg billigere en strømnettet)
Det vil på ingen måte kunne dekke vårt behov.
Vedlikeholdskostnadene pr år (batteribytter, forventet levetid, innkjøp utstyr, defekt utstyr)
vil på ingen måte være forsvarlig ift alternativet som er dagens strømnett.
______
Derfor er dette min mening.
Sol/vind er flott på steder man ikke får strøm fra E-verk. (Hytter ol).
Sol/Vind er fint som backup, og kan fint forsyne foreksempel all belysning + diverse småting...
Sol/Vind vil aldri kunne holde varmtvannbereder varm med forbruk.
Sol/Vind har fort et problem om vinteren når vi kan ha 1 uke uten sol. 1dag så er batteriet tomt. neste 6 dagene 0 strøm.
(=Lade og forsyne med aggregat)
Hadde jeg hatt 30.000kr å avsett for en slik backupløsning hadde jeg gjerne skullet hatt 1000W med solceller, for det er absolutt morro å ha.
Men det er ikke økonomisk forsvarlig...
Har man et 100W panel og har full sol og får 100W ut fra panelet, så skal denne energien gjøres om til 14V og lagres på et batteri...
Så skal man hente energien ut av batteriet igjen og se for seg å kjøre den gjennom en omformer 12 -> 230V og for så å benytte seg av de 100W som man fikk fra Solcellene. Da er det igjen bare 40W av de 100W... Tapet fra produksjon til forbruk er STORT.
Sitat:
Men hvor mye energi kan et norsk hustak gi? Tall fra fornybar.no viser at sola i gjennomsnitt gir mellom 600 og 1000 kWh per kvadratmeter årlig i Norge (DNMI, 1985). Tar vi utgangspunkt i et litt romslig hustak på 90 m2, og et snitt på 800 kWh/m2, får taket en energimengde fra sola på 72000 kWh hvert år. Dessverre er solcellepaneler ikke effektive nok til å utnytte all denne energien. Dagens vanlige solcellepaneler klarer å utnytte ca. 13 % av energien i sollyset, hvilket gir taket en årlig energiproduksjon på 9360 kWh. Prisene på solcellepaneler er stive her til lands, så om man skal dekke taket i eksemplet, vil det komme på omtrent 300 000, om man benytter seg av de vanlige nettbutikkene.
Om strømprisene holder seg like lave i fremtiden som de er nå, vil det ta over 30 år bare å dekke inn investeringsbeløpet. Og så kommer renter i tillegg. Økonomisk støtte fra myndighetene til anskaffelse av solceller kunne gjort investeringen mer attraktiv. Man håper at billigere og bedre solcellepaneler, som kan utnytte opp mot 25 % av solenergien, kommer på markedet i løpet av de neste ti årene. Om strømprisene i tillegg øker, vil regnestykket da gå i solcelletakets favør. Prisen på solcellepaneler er halvert det siste året, så vi er på rett vei.
Mitt hustak er (den halvdelen som kan brukes er ca 45m2, vinkelen mot kveldsolen er ikke optimal.)
Jeg bor mer midt i landet. Min årlige produksjon om jeg dekker hustaket blir på rundt 4000kWh tenker jeg.
Det er det som kommer fra cellene, så skal det lagres og benyttes på kveldstid, sitter igjen med ca 2000kWh...
Da er det billig med nettleie og strømprisen vi har i norge...
(Dette ble mye usamenhengende babbel, hhåper bare folk kan ha et realistisk syn på sol og vind energi.)
Det er en bra ting for all del! Men vi bor i norge, mange av oss bor pr def i arktis.
Om man kjøper en Gass-komfyr, solvarmer varmtvannet + eventuelt gass bereder.
Oppvarming ved vedovnt + gass.
Ja da kan man drive kjøleskap, lys og småting med solcelleanlegg og være Off-Grid.
Å tro man kan drive en Elektrisk Komfyr og en Elektrisk Varmtvannbereder så er ikke det realistisk.