Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2018, 18:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Feb 2013, 16:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Har to fliskuttere (en traktormontert og en liten hagekvistkutter), som jeg bruker for å rydde opp rundt gamlehuset, da det har grodd ganske godt igjen.

Sitter hver gang igjen med svære hauger med grov trefils som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med, annet enn å dumpe det til kompostering. Lurte på om det gikk an å tørke det og bruke det til fyring i en vanlig vedovn? Har tenkt på å blande papirmasse fra gamle aviser og treflis og lage blokker av det, men usikker på hvor godt resultat det blir.

Noen som kunne gitt meg noen tips? :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013, 18:17 
Avlogget

I vanlig vedugn är det nog begränsat som du kan använda det . Men bra att ha när du gör eld .

En förugn är betydligt bättre och en liten sån behöver inte vara större än en oljebrännare i storlek .

Men se till att du har ett stört mellan så inte gaserna kan gå bakåt och ge en bakeld i flishögen .

Har två stycken IWABO ugnar och de fungerar med rått material råspån eller flis eller blandat , och det går att hugga och stoppa direkt i ugnen . Det behöver inte torkas alls till den typen av ugn .

Det är den gamla modellen av ugn man ska ha och den tillverkas inte längre men går att få tag i som begagnad och reservdelar och renovering utförs ännu .

I länken så ses en liknande ugn på jöabs annons och i bilden den vänstra ugnen . http://www.novator.se/bioenergy/BE0402/s27-29.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2013, 21:43 
Avlogget

Strelok skrev:
Har to fliskuttere (en traktormontert og en liten hagekvistkutter), som jeg bruker for å rydde opp rundt gamlehuset, da det har grodd ganske godt igjen.

Sitter hver gang igjen med svære hauger med grov trefils som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med, annet enn å dumpe det til kompostering. Lurte på om det gikk an å tørke det og bruke det til fyring i en vanlig vedovn? Har tenkt på å blande papirmasse fra gamle aviser og treflis og lage blokker av det, men usikker på hvor godt resultat det blir.

Noen som kunne gitt meg noen tips? :)

Pakk i "løk" poser, heng opp og tørk, brennes i sin helhet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: