Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jan 2018, 12:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mørke.......
InnleggSkrevet: 07 Jan 2013, 12:58 
Avlogget

OK, det er mørkt rundt huset mitt, og idet klokka nå har passert 17 er det steike mørkt.
Spørsmålet er: hva er det fornuftig å bruke pengene på ?
Lommelykter har jeg i lassevis, utelamper likeså, nattkikkert virker litt for dyrt i forhold til kost / nytte, så hva skal en gjøre ?

Vente til våren kommer?

Topp

Innleggets emne: Re: Mørke.......
InnleggSkrevet: 07 Jan 2013, 13:03 
Avlogget

Er det for arbeid? Utskikk?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:29, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2013, 13:28 
Avlogget

Her er det snakk om noe til arbeid, og noe til utkikk, har egentlig funnet ut at ei god LED hodelykt gjør arbeidslivet lettere.
Begge hendene fri, og noenlunde god batterilevetid.
Litt mer mas når en skal se ut vinduet for å se til buskapen, uansett uaktuelt å rigge til mer halogenlys ute.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2013, 14:00 
Avlogget

Crouse hadde noen gode utelykter når jeg besøkte han. Da var dog disse dreet på elektrisitet. Rene flombelysningen. Kombinert med en lang utendørs skjøteledning.

http://www.jula.no/search-result/?q=ARBEIDSLAMPE

Sjekk ut de forskjellige under kategoriene og se om noe er for deg.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:29, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 21:23 
Avlogget

En sparer jo mye strøm på LED. En del lykter er jo blitt i brukbar størrelse også etterhvert. Ulempen er at de ofte gir et ganske monokront lys med litt merkelig og forvridd fargegjengivelse. "Pærene" er i tillegg veldig robuste.
Personlig har jeg veldig sansen for HID/Xenon. Meget godt lys og rundt 1/2-1/3 stømforbruk pr lumen sammenlignet med halogen. De er dyre i innkjøp og pærene koster en del så spart strøm tar du fort igjen i dyrere innkjøp og pæreskift. Men de er nok enklere å holde i drift ved strømbrudd uten at man trenger sin egen lille atomreaktor i uthuset.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2015, 08:15 
Avlogget

Tråden er gammel men fortsatt meget aktuell.
Mørkt rundt huset er ren invitasjon til tyven, jeg har i tillegg til vanlig ute lys montert led lys med bevegelses sensor fra biltema som virker utmerket http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Belysning-utendors/LED-lyskaster-med-bevegelsesdetektor-2000036588/ 800 vs 1600 lumen (enkel forklaring på hvor mye lys det er får du ved å dele lumen på 10 og tallet du sitter med da tilsvarer ca "de gammle" lyspærene. eks 800lumen lyser omtrent som en gammeldags 80W pære)
Kamera overvåking har jeg flere forskjellige modeller av flere typer fra D-link (selger tre av disse på finn til god pris) Biltema har Hele hjemmet er "linket" opp til Smart hjem (tilbud på Clas http://www.clasohlson.com/no/Startpakke-for-smarte-hjem/Pr365277000 Denne er forenlig med mange merker trådløse enheter (anbefaller Nexa)
Får et kamera utslag på bevegelses sensor gir den beskjed til smart hjem som igjen utfører eks. en syklus med tenning og slukking av lys inne, eller setter på musikk. Utløses flere sensorer og bevegelses detektorer vekkes jeg av nexa sin dørklokke på soverommet. Hele huset er også alarmert hvis noen skulle ville bryte seg inn mens jeg ikke er hjemme.
Huset er merket med skilt om kamera overvåking og alarm.
1. huset skal i utgangspunktet ikke virke fristene med normal belysning og skilt.
2. utrivelig arbeidsforhold for tyven med led lys som lyser opp "arbeidsplassen"
3. kan virke skremmende når ting skjer innendørs med lyd og lys.
4. jeg blir vekket om flere sensorer utøses
5. skulle tyven fortsette sitt arbeid... ja da tror de ikke at det ligger alvor bak skiltet på døra "protekted by 9mm. Trespassers will be shot. Survivors will be shot again.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2015, 18:56 
Avlogget

Interessant tråd. Har selv 3-4 håndholdte og ett par hodelykter og alle med led. Har bestilt en ny håndholdt fra milrab med belteklips, som også kan settes på bremmen til capsen.

Har også x-antall lightsticks som kan benyttes, men de færreste tilgjengelige gir ikke alt for godt lys. Kjøpte et par fra Equipnor.no som ga sterkt lys i 30 min. Bedre enn ingenting.

Chris, vil si at du er sikret. Er overvåknings kameraene godt synlige eller delvis skjult? Godt synlige sikkerhetstiltak virker preventivt på innbruddstyver.
Er litt usikker på om du vil få reaksjon fra politiet rundt det skiltet, kan virke ekstremt for noen og dessuten må du ha godt innøvde rutiner på å få tak i håndvåpen fra låst skap og lade ammunisjon i magasin.
En hagle ville være raskere (og avskrekkende) selv om størrelsen kan bli klønete under en opphetet situasjon. Men dette kan drilling kurere rimelig raskt. Lader du haglen med salt eller gummikuler så vil skaden på herr tyv bli svært redusert, noe som vil være mer ønskelig.
Har du familie i huset må også det taes med i risikovurderingen for bruk av håndvåpen mot herr og fru tyv.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2015, 22:20 
Avlogget

For å holde denne tråden til temaet kan vi ta diskusjon om bruk av våpen i nødverge i tråden om selvforsvar, der har vi diskutert dette før.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: