Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 13:08

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 00:28 
Avlogget

Hei.
Har ett lite aggregat jeg akkurat har tatt storservice på. Plukka fra hverandre alt og renset det skikkelig. Tydelig at det har fått for mye olje da det lå et tykt lag på stempelet og toppen når jeg splittet sylinderen. Fått ny plugg, filter og noe pakninger.

Nå står det da helt tørt og rent inne, men jeg vil ha det i garasjen og klar til bruk.

Hva gjør jeg med bensin? Skal jeg fylle full tank med 5% og bare sette det ut? Starte det opp og la det bli varmt før jeg stopper det? Stoppe med å kutte bensintilførsel eller knappen?

Snakket med en kollega som mente jeg burde blande en halvliter 5%, stoppe med knappen rett før tanken er tom og så fylle opp med ren bensin. Han mente oljeblandinga blei dårligere ved lagring.

Aner ikke om jeg får bruk for det i morgen eller om to år, så hadde vært greit å lagre det riktig.

Noen som har peiling?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 08:21 
Avlogget

Heisan.
Er du sikker på at den skal ha 5%? Hørtes ut som litt feit blanding, det vanlige er mellom 2,5 og 4%.
At det bygger seg opp et lag med scale i toppen og på stemppeltoppen på en totaktsmotor er helt normalt og mer eller mindre umulig å unngå.
1. Ikke bruk sjølblandet bensin. Kjør med ferdigblandet alkylatbensin. Det vil mangedoble levetiden på motoren, og minimere oppbyggingen av scale i forbrenningsrommet. Men jeg er litt usikker på om du får ferdigblandet med feitere blanding enn 4%.
2. Det gamle "tjuvtrikset" med å kjøre en tank en gang i blant med feitere oljeblanding for å "smøre opp" systemet virker mot sin hensikt.
3. Hvis du vet at motoren skal stå en lengere periode, start agregatet, kjør det varmt og steng bensinkrana. La det gå til det stopper av seg selv. Ved lengre tids stillstand bør det ikke under noen omstendighet stå bensin i forgasseren (dette gjelder også om det bare skal stå noen uker). Tapp også ut evt. bensin som blir liggende i gummislanger. Dersom agregatet er noe tilårskomment, bytt ut eksisterende gummislanger med nye. Det er ikke all gammel gummi som tåler alkylatbensin, og den kan begynne å svelle (det samme gjelder forsåvidt med e85 også) Ikke spar penger på bensinslanger, kjøp slanger beregnet og merket for bensin.
4. Tom tank eller full tank..., vel. Det blir egentlig en smaksak. Men aldri halvfull. Og om du skal lagre den full, så vær sikker på at tanken ikke inneholder spor av vann, og er ren og fri for rust og drit innvendig.
5. Skal du lagre den veldig lenge, hel en liten skvett motorolje i plugghullet og dra motoren rundt noen ganger.
6. Selg agregatet og kjøp deg et med 4-takter.

(Har 6 års utdannelse og 15 års erfaring med drift, driftsovervåking, vedlikehold og reperasjon av maskiner og utstyr. I tillegg til en over snittet interesse for gamle biler, motorsykler og traktorer, så en viss peil har jeg :lol: )

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 15:52 
Avlogget

Fant denne vedlikeholdsmanualen (på engelsk) om 2-takts generatorer.

http://www.champion-fulfillment.com/ima ... Manual.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 00:12 
Avlogget

Tusen takk for svar. Da tar jeg litt olje i sylinderen og drar rundt et par ganger. Leste også et sted at man bør dra til stempelet er i øvre posisjon da sylinderen på den måten blir "lukket".
Tanken og forgasseren gjør jeg ingenting med. Det ble renset med en hel boks med bremserens og luftet i tre dager. Der er det helt tomt og rent.

Og du har selvfølgelig helt rett angående blandingsforholdet. 2,5% står det på det. Det har og fått det når jeg har brukt det. Aner ikke hvor jeg fikk 5% fra.
Vurderte en 4-takt fra honda, men klarte ikke rettferdiggjøre en prisforskjell på 10000 for noe jeg bruker 10-20 timer i året.

Takker.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 00:19 
Avlogget

Fikk i gave til 40års dagen et pent brukt ferax 2200 g agregat.
Det har vel halvfull tank og står i garasjen nå... hva bør jeg gjøre med det?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 13:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Har "Gjallarhorn" noen vurderinger av mindre (ca 4kW) dieseldrevne strømaggregat?
Jeg har lest mye godt om de små italienske Lombardini/Ruggerini dieselmotorene med Sincro-generator, men det blir vel trolig for dyrt å importere.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 23:00 
Avlogget

Filbert skrev:
Fikk i gave til 40års dagen et pent brukt ferax 2200 g agregat.
Det har vel halvfull tank og står i garasjen nå... hva bør jeg gjøre med det?

Jeg ville nok fulgt tips 3,4 og 5 i Gjallarhorns innlegg.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 01:29 
Avlogget

Netbird skrev:
Har "Gjallarhorn" noen vurderinger av mindre (ca 4kW) dieseldrevne strømaggregat?
Jeg har lest mye godt om de små italienske Lombardini/Ruggerini dieselmotorene med Sincro-generator, men det blir vel trolig for dyrt å importere.

Linken jeg fant viser at det ikke er toll på import av agregater under 100 kVa (100 kilowatt).
MEN det må jo betales moms av både varen og frakten.

http://www.toll.no/templates_TAD/Tollta ... anguage=no

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2012, 18:24 
Avlogget

Full tank vs. tom tank. Det har med kondens å gjøre. Lagres agregatet et sted med jevn temperatur og luftfuktighet vil det uansett ikke være noe problem.
Jeg foretrekker å lagre med tom tank, og oppbevare bensinen på en tett kanne ved siden av.
Ellers kommer man et godt stykke med litt sunt vett og regelmessig vedlikehold.
Det som sliter mest på en motor er kaldstarter, og langvarig kjøring på lav last.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: