Heisan.
Er du sikker på at den skal ha 5%? Hørtes ut som litt feit blanding, det vanlige er mellom 2,5 og 4%.
At det bygger seg opp et lag med scale i toppen og på stemppeltoppen på en totaktsmotor er helt normalt og mer eller mindre umulig å unngå.
1. Ikke bruk sjølblandet bensin. Kjør med ferdigblandet alkylatbensin. Det vil mangedoble levetiden på motoren, og minimere oppbyggingen av scale i forbrenningsrommet. Men jeg er litt usikker på om du får ferdigblandet med feitere blanding enn 4%.
2. Det gamle "tjuvtrikset" med å kjøre en tank en gang i blant med feitere oljeblanding for å "smøre opp" systemet virker mot sin hensikt.
3. Hvis du vet at motoren skal stå en lengere periode, start agregatet, kjør det varmt og steng bensinkrana. La det gå til det stopper av seg selv. Ved lengre tids stillstand bør det ikke under noen omstendighet stå bensin i forgasseren (dette gjelder også om det bare skal stå noen uker). Tapp også ut evt. bensin som blir liggende i gummislanger. Dersom agregatet er noe tilårskomment, bytt ut eksisterende gummislanger med nye. Det er ikke all gammel gummi som tåler alkylatbensin, og den kan begynne å svelle (det samme gjelder forsåvidt med e85 også) Ikke spar penger på bensinslanger, kjøp slanger beregnet og merket for bensin.
4. Tom tank eller full tank..., vel. Det blir egentlig en smaksak. Men aldri halvfull. Og om du skal lagre den full, så vær sikker på at tanken ikke inneholder spor av vann, og er ren og fri for rust og drit innvendig.
5. Skal du lagre den veldig lenge, hel en liten skvett motorolje i plugghullet og dra motoren rundt noen ganger.
6. Selg agregatet og kjøp deg et med 4-takter.
(Har 6 års utdannelse og 15 års erfaring med drift, driftsovervåking, vedlikehold og reperasjon av maskiner og utstyr. I tillegg til en over snittet interesse for gamle biler, motorsykler og traktorer, så en viss peil har jeg

)