Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Okt 2018, 19:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Faraday-kasse
InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 18:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har nå mottatt min sveivbare nødradio, og er på jakt etter en "Faraday-kasse" å lagre den i.
Finner en koffert hos Biltema til kr 189. Tror dere den fungerer godt nok som "Faraday-kasse"?
Har dere tips til rimeligere og gode alternativer?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Reise/Teknikk/Aluminiumskoffert-20294/

Topp

Innleggets emne: Re: Faraday-kasse
InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 18:19 
Avlogget

Altså, jeg aner ingenting om slikt. Jeg har sett folk på andre forum snakke om at man kan legge mobilen sin oppi faraday kassa og forsøke og ringe til den. Når ikke signalet inn, er teorien at det er tett og skal stå i mot solstormer. Hvorvidt det faktisk stemmer vet jeg ikke, men jeg håper du får svar. Hadde vært en kjekk investering en slik koffert hvis det virker! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 19:52 
Avlogget

Jeg er også litt usikker på hvor bra det faktisk virker. En bil er i høyeste grad et Faradaybur, men man ringer da både til og fra den rett som et er.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 22:18 
Avlogget

Tulla skrev:
Jeg er også litt usikker på hvor bra det faktisk virker. En bil er i høyeste grad et Faradaybur, men man ringer da både til og fra den rett som et er.

Vel... etter hva jeg vet, så er en bil i høyeste grad IKKE et faradaybur. Kan selvsagt hende at det er feil, men det er i alle fall hva andre med mer kunnskap enn meg har sagt. :?
viewtopic.php?f=4&t=172&p=2497&hilit=faraday#p2497

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 23:46 
Avlogget

Det er flere snutter på YouTube, der har dem prøvd hva som står i mot elektronisk ødeleggelse.

Der kommer det fra alt som er av metall holder, som metallspann med lokk, en bil er ikke faradabur ettersom den ikke har metall rundt det hele.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 09:56 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Tulla skrev:

Vel... etter hva jeg vet, så er en bil i høyeste grad IKKE et faradaybur. Kan selvsagt hende at det er feil, men det er i alle fall hva andre med mer kunnskap enn meg har sagt. :?
viewtopic.php?f=4&t=172&p=2497&hilit=faraday#p2497

Her skrev jeg mye rart, men så spurte jeg min smarte, allmektige storebror og fikk følgende svar:

trikset er at et fradaybur er avhengig av bølgelengden. Hvis hullene i buret er mindre enn halve bølgelengden (tror jeg det er) så fungerer det som faradaybur.

(Bil fungerer som Faradaybur ved lynnedslag, men man kan jo ringe med mobilen. Antar metallfilm i vinduer og små vinduer vil kunne være avgjørende)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 10:40 
Avlogget

Det finnes mange metalltønner i industrien rundt om i landet som kan brukes som faradaybur.
Der jeg jobber er det tønner av metal som tilogmed har en "forseglingsring" av metal.
Det eneste man må huske på er å lade en beskyttende bariere mellom det man skal beskytte og "tønnen".
hvis man ikke gjør det vil det man beskytter være den "del" av tønnen, og dermed ikke beskyttet.
Man kan jo f.eks. bruke bølgepapp, eller isopor som beskyttelsbariære.
Topp, bunn og sidene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 00:21 
Avlogget

En svensk tråd om hvorvidt våpenskap er emp sikkert:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 75-15.html

Kommer frem en del detaljer og info om temaet, blant annet denne linken her:
http://www.faktasamlingcbrn.foi.se/file ... r/6/2.html

Nå har jeg kanskje tungt for det, men er det noen som har svart på hvorvidt aluminiumskofferten duger som faradaybur eller ikke? Kan noen peke meg i riktig retning til ting som fungerer godt til faradaybur, eventuelt noen som har lagd seg en slik en?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2012, 23:09 
Avlogget

En artikkel om EMP fra survival and beyond:
http://www.survivalandbeyond.net/will-a ... -the-grid/

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 00:34 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Nå har jeg kanskje tungt for det, men er det noen som har svart på hvorvidt aluminiumskofferten duger som faradaybur eller ikke? Kan noen peke meg i riktig retning til ting som fungerer godt til faradaybur, eventuelt noen som har lagd seg en slik en?

Må i tilleg sitere fra linken til foregående innlegg.

"By the way, a simple description of a Faraday cage is basically a box or container made of conductive metal or metal grids whereby the EMP current is induced in them rather than the circuits of the electronic devices being protected inside. "

Mao, ja, aluminiumskofferten vil duge som Faraday bur.
MEN husk å fore kofferten slik at man ikke får direkte kontakt mellom det man bil beskytte og kofferten.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 14:32 
Avlogget

I beskrivelsen av kofferten står det at den er laget av plast, men trukket med aluminiumsfolie. Jeg ville heller fått tak i en koffert som var av solid metall og ikke bare dekket av folie, men ettersom aluminium (i følge Wikipedia) er en god leder, så kan det hende at denne kofferten er god nok. At innsiden er laget av plast kan være en fordel ettersom det vil sørge for god isolasjon mot innholdet.

Selv ser jeg ikke helt poenget med å være den eneste i landet som sitter igjen med en radio som funker. Jeg forbereder meg på å kunne leve videre i en verden uten elektronikk. På en annen sider er det jo en veldig fordel å ha en radio dersom mange andre også sørger for å oppbevare sine på en EMP/solstorm-sikker måte.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 18:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
En artikkel om EMP fra survival and beyond:
http://www.survivalandbeyond.net/will-a ... -the-grid/

Den artikkelen er IKKE av de beste fordi forfatteren ikke skiller mellom effekter ved EMP fra atomvåpen og effekter forårsaket av diverse solaktivitet. Alt skjæres over en kam. Men faktum er at det er vesensforskjeller her.

EMP fra kjernefysiske våpen kan deles i tre komponenter. Kun den tredje komponenten finner man igjen i effektene av solstormer. Denne effekten er ikke farlig for elektriske apparater som ikke er koblet til kilometerlange kabler. Så er man redd for solstormer holder det å dra ut støpslene på samme måte som når man venter tordenvær.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 19:32 
Avlogget

Det var veldig interessant Bamse. Hvis det du sier stemmer, vil det påvirke mine forberedelser vesentlig, jeg er nemlig lite bekymret for EMP, men mer opptatt av solaktivitet. Jeg vet jo at under solstormen på slutten av 1800-tallet så var det telegrafkablene som røk. Har du mer informasjon om fysikken bak dette?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Sjanten skrev:
Det var veldig interessant Bamse. Hvis det du sier stemmer, vil det påvirke mine forberedelser vesentlig, jeg er nemlig lite bekymret for EMP, men mer opptatt av solaktivitet. Jeg vet jo at under solstormen på slutten av 1800-tallet så var det telegrafkablene som røk. Har du mer informasjon om fysikken bak dette?

Du kan jo sjekke ut dette til å begynne med:
http://www.survivalistboards.com/showthread.php?p=2394820#post2394820

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 21:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Leste om en kar som tok en ammoboks i stål, fylte den med plastchips og stappet harddisken nedi sammen med en pakke silica-gel. vips, isolert fra fukt og EMP.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: