Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 01:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 12:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Jepp!
Jeg tenker strømbrudd om vinteren er en kjerneting å være forbredt på ettersom de fleste av oss opplever det støtt og stadig. Det største problemet for meg ved varig strømbrudd er vannet. Vi har to vedovner og en vedkomfyr, så varme og matlaging er ikke noe stress(bare tar lengre tid med maten). Lys er også greit, har lommelykter for kortere brudd, stearinlys og oljelamper med et anstendig nok oljelager. For en mer bærekraftig selvbeget løsning skal egenproduksjon av bivokslys igang. Fryseboks er ikke et problem så lenge det er minusgrader, har greie musefrie oppbevaringssteder på låven.
Men vi er avhengig av varmekabler langs vannrørene og pumpe for å få vann i krana. Et par 3-4 hundre meter opp i skogen finnes en brønn med brønnhus og den kan brukes hele vinteren(så lenge man har øks..) så det går fint ann å hente der men det er en tidkrevende og fysisk krevende jobb. Ikke umulig; men litt upraktisk så jeg henter ikke vann der sålangt jeg ikke må. Idag bruker vi oppvarming med strøm kun i to rom og vedfyring ellers . Ved lengre strømbrudd er selfølgelig transport(diseltilgang) og kommunikasjon store problemstillinger. Har batterilader og internettboks med ekstrabatteri men det varer ikke akkurat lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 12:25 
Avlogget
Brukerens avatar

shattenjager78 skrev:

Jeg merker og at en av ulempene med kulde og snø, er at man lett kan bli inaktiv. Man gjemmer seg i sine hus og trening og vedlikehold av styrke og utholdenhet kan falle bort. Dette er viktig å holde ved like. Heldigvis er det noe som heter snøskuffing. Jeg har også treningsutstyr i hjemmet som dekker de fleste formål. Målet er å være i tipp topp shape om en krise skulle oppstå.

Jeg har egentlig bare to ting å si i den forbindelse: www.crossfit.com og www.mobilitywod.com ;-) Tabata knebøy er en godkjent måte å holde varmen på. Med snøskuffing og bæring av vann og ved tenker jeg akkurat det burde gå fint.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 17:19 
Avlogget

Hyggelig å tenke på her man flytter fra en leilighet med kun strømfyring til en annen leilighet med kun strømfyring i blåfrosten. :lol:
Men har da multifuelbrenneren som gir 3000W med bensin + 2 av forsvarets parafinprimuser jeg har "funnet" herreløs og forlatt etter div. øvelser + en "skru-på" brenner til gassbokser og et utrangert trangia stormkjøkken med rødspritbrenner. Blir et ------- å sitte fyringsvakt til krampa tar meg og skure taket for sot når strømmen kommer tilbake. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 21:26 
Avlogget

Reconpack skrev:
Hyggelig å tenke på her man flytter fra en leilighet med kun strømfyring til en annen leilighet med kun strømfyring i blåfrosten. :lol:
Men har da multifuelbrenneren som gir 3000W med bensin + 2 av forsvarets parafinprimuser jeg har "funnet" herreløs og forlatt etter div. øvelser + en "skru-på" brenner til gassbokser og et utrangert trangia stormkjøkken med rødspritbrenner. Blir et ------- å sitte fyringsvakt til krampa tar meg og skure taket for sot når strømmen kommer tilbake. :lol:

Jeg bor også i blokk uten vedfyring. Min backup er å fyre med butangass, som, er mye billigere enn den butan-/propanblandingen som er på vanlige gassbokser. Det koster 20,- kroner for en boks butan, men rundt 50,- for en vanlig gassboks.

Butan: http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv ... stk-17595/

Butan/propan: http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv ... der-17613/

Ulempen er at butan har et kokepunkt på rundt - 0,5 C. Ren propan har et kokepunkt på - 43 C, noe som gjør butan-/propanblanding bedre til vinterbruk. Det betyr at hvis det er frost, må man bare gi opp butan. Men hvis det først er lunk i kåken, kan du holde grei temp gående.

Adapter som gjør at du kan bruke butangass på gassbrennere beregnet på vanlige gassbrennere med skrugjenger: http://dx.com/p/flat-gas-to-butane-gas- ... pter-72511

Masse å spare på å velge butan når man kan. Spesielt til innendørsbruk. Gass på vinteren er generelt ikke å foretrekke, siden den takler kulde dårligere enn flytende brennstoff som parafin og bensin. Men husk: aldri butan til utebruk når det er kaldt. Da blir det kaldmat ...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 21:58 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
Aner du noe om hvor mye gass/propan du trenger for å holde deg varm i 3 mnd ?

Hei igjen!

Nei, det er umulig å si før man har prøvd et døgn eller to hjemme. Gass gir en del kondens.som må luftes ut, og det betyr økt varmetap. Gass fra småbrennere er kun en nødløsning for meg. Men en billig gassovn kan være en løsning hvis du ikke har noe annet sted å dra. Da kan du køpe en stor gasstank, noe som blir rimeligere enn småbokser. For eksempel denne: http://www.jula.no/gassovn-1300-4200-w-430022

Men husk at en 11 kilos-flaske med butan/propan genererer hele 16 liter vann ved forbrenning. Det er en hel del vann. Sjekk ut hvem som har billigst gass der du bor; det kan være store individuelle forskjeller.

Har heldigvis en del alternative steder å stikke, der det er vedfyring. Min far har samlet relevante greier på en gammel gård i mange år, så det blir nok det beste langtidsalternativet. Der er det egen brønn, mulighet for landbruk, jakt, sanking av ville vekster, ubegrenset med fyringsved, og fiske i ferskvann og sjø. Alt kan nås med sykkel fra gården.

Har ellers en hytte med stort vedlager og en liten båt ved havet en halv times kjøring fra der jeg bor. Får la tannlege og optiker gjøre sitt med meg, og vente på stormen ...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 01:20 
Avlogget

Vi brukte gassovn som eneste oppvarming på den totalt ræva leiligheta vi bodde i for en stund siden, uisolert og trekkfull. Gikk en stor tank ca hver 10'ende dag.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: