Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2018, 03:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Aggregat og små kraftverk
InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 07:51 
Avlogget

Jeg fant endel meninger om aggregater på forumet, men ingen egen tråd. Er det noen som har kunnskaper/meninger:
- bensin/diesel (annet?)
- tankstørrelse/driftstid
- digitalt eller ikke?
- effekt (er det 230 V AC og 12 V DC som er det aktuelle?)
- driftssikkerhet (reservedeler/kjente merker)

Et raskt søk på nettet gav disse som rimelige varianter:
- http://www.jula.no/aggregat-e-sg-2200-740051
- http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskin ... 100-17312/
- http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskin ... 502-17426/

Kraftigere saker:
- http://www.mekk.no/Kampanje-og-Tilbudsvarer/Strømaggregat/Gebe-Powerman-6500-DC3-230-stroemaggregat.html
- http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=102066430

Dette er et nesten tilfeldig utvalg. Det var mange andre, pluss endel treff på brukte aggregater, men jeg føler meg ikke kompetent til å vurdere slitasje eller restlevetid.

Hvis det er noen som har kjennskap til små vann- eller vinddrevne kraftverk er jeg også interessert i det.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 17:19 
Avlogget

viewtopic.php?f=3&t=107
viewtopic.php?f=4&t=30&hilit=solcelle+panel

Det er vel det som finnes på forumet per nu. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 19:36 
Avlogget

Er ute etter et aggregat, mitt forrige ble stjålet fra hytta. Mitt gamle var ett GEBE aggregat på 2kw, fungerte godt og var relativt rimelig, men vurderer nå et Kipor IG 2000, dette aggregatet har i tillegg uttak for 12v DC som kan være greit ved lading av bilbatteri,mobil etc. Litt dyrere når det er med iverter,men tror det er verdt det, ca 5500 på Mekk.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2012, 08:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Vet ikke om jeg ville satset på et biltema-aggregat om man vil ha noe som holder...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2012, 17:54 
Avlogget

Er det noen som vet hva som regnes som "følsom elektronikk" i aggregatsammenheng? Jeg ser at en del typer ikke skal brukes til sånt, men har lurt lenge på hvor grensa går. Jeg har brukt både laptop, projektor, DVD-spiller og mobillader på et ca. 30 år gammelt honda aggregat uten problem, men det er mulig det er laget for sånt til tross alderen? Tror det var ca. 1500-2000w, (det tåler tre vaffeljern, på fjerde går sikringen).

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2012, 20:37 
Avlogget

Asparges, det Kan være smart å erverve ett støy filter. Har ikke vært så mye borti slike aggregat, men vil tro at et støyfilter gjør susen.

I forhold til generator ville jeg nok personlig ønsket å ha ett på rundt 3 KW. Og i tillegg ett av de som forsvaret selger:

http://www.auksjon.no/ForsvaretVisBilder.aspx?UID=510

Så lenge motoren er godt vedlikeholdt tror jeg ikke det er noe problem med resten av aggregatet.

Hvis noen lurer på noe teknisk om strømproduksjon/elektronikk, er det bare å sende PM :idea:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2012, 23:29 
Avlogget
Brukerens avatar

følsom elektronikk er nok aparater som må ha helt konstant strøm for å fungere, noe som er vanskelig på motordrevne aggregat.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 11:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har knekt et par ladere til jaktradioer med det som kalles "Norgesaggregatet". Hvis man ser på kurven aggregatet produserer i et osciloscop ser man at "pikene", (topper og bunn) ligger langt over det som er innenfor det de fleste apparater er leget for å tåle. Mange ligger heller ikke innenfor 50-60Hz, men kan være helt nede på 25Hz. Sier seg selv at mye elektronikk ikke tåler dette.
Selv har jeg et prosjekt på gang med en motor fra en gressklipper som skal monteres på en stålramme og drive to dynamoer på 130A for lading av 12V fritidsbatterier og generelt forbruk av 12V.
Til produksjon av 230V har jeg et APC upc (http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SMT1000I&total_watts=50) som jeg har plukket ut de små batteriene som sitter inni og koblet UPS`n til batteribanken. Dette gir ca 45-50 timer med 230V ved uttak av rundt 250W.
Jeg vil forøvrig anbefale å satse på 12V som nødstrøm. Skaff deg batterilader som lader AA og AAA batterier som går på 12V så kan du lade de i bilen eller med batteribank inne. Ha også 12V lader til jakt/vhf/hf/sambandsradioer og til mobiltelefonen din. Bilbatterier kan man finne "overalt" ved shtf situasjon, men jeg anbefaler å skaffe seg minimum 2 store frititidsbatterier i prepperøyemed. Fritidsbatterier tåler mye dypere utlading en startbatterier fra biler uten og bli ødelagt. Et vanlig startbatteri fra bil er i praksis ødelagt hvis det kryper under 11 volt ubelastet.
Batteribanken din kan også lades på mange måter som solceller, dynamo fra bil montert i bekk med skovlehjul eller som vindmølle, mange gode løsninger omkring dette på youtube.

Les mer om forskjellen på startbatteri og fritidsbatteri her: http://batteryuniversity.com/learn/article/lead_based_batteries
Mange gode løsninger på denne siden: http://www.solvind.com/solvindButikken/butikken.html

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:01 
Avlogget

Muligens et dustespørsmål... men

Med tanke på drivstoff forbruk, vil man bruke mer drivstoff om man har et tja... 6000Kw aggregat og b are trekker 3000 KW en om man hadde et på 3000 Kw?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 12:14 
Avlogget

Jeg har brukt mye tid og resurser på å finne et aggregat som er driftssikkert og elektronikksikkert.
Etter mye frem og tilbake og samtaler med folk som har god greie på slikt så sto jeg igjen med 2 merker.
Honda og Kipor. Begge merkene koster noe mer en de du typisk finner på salg og i billigbutikker.

For meg som primært skulle bruke den på campingvogna, for å drive PC, TV, mobilladere, kaffemaskin osv, så var det viktig at den leverte riktig type strøm stabilt og trygt uten fare for å ødelegge mine elektriske produkter.

Jeg gikk for et Kipor på 2000w, synes det var/er passe. Hadde jeg valgt på nytt i dag så hadde jeg kanskje lagt i litt til for å få det på 2600w, men det er 4kg tyngre. Så alt skal vurderes nøye.

Mitt aggregat er nå 3år, og det har fungert smertefritt sommer som vinter. Starter på 2 drag om det er +20 eller -15.
Jeg er strålende fornøyd med det :)

Min erfaring er at mitt 2000w aggregat går i ca.4t på 4 liter bensin hvis jeg belaster det tungt.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 21:02 
Avlogget

Når jeg bodde 3 år i ei skøyte, lagde jeg ett 12 volts aggregat. Tok en gressklippermotor og en liten bildynamo, og monterte dette på en ramme. Alt i båten var laget for å drives av 12 volt. På denne måten fikk jeg hurtig ladet opp batteribanken og for en billig penge. Bruk en inverter og du trenger ikke å være redd for å ødelegge følsomt utstyr på 220 volt.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2014, 14:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser på aggregat for bruk på hytta til bruk for radio, ladere osv, samt diverse elektriske verktøy under oppussingen. Dere med peiling på aggregater, ser dette OK ut?

http://www.xn--verkty-fya.no/aggregat-s ... er-stanley

Vil helst ha et inverter-aggregat med lav støysignatur og som ikke dreper ladere.. Størrelse er irrelevant, men bør ha minimum 1500W nominell effekt (helst 2000W).

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2014, 11:46 
Avlogget

For de som har en gammel traktor stående er det mulig å få aggregat som kobles på kraftuttaket på traktoren. Da sparer du en motor, og et slikt aggregat kan levere usaklige mengder kraft. 40 hester i en gammel traktor er gode greier, det kan gi godt over 20 kilowatt!

Disse koster 30-40 tusen om du skal kjøpe nytt, men kan være noe å vurdere dersom du uansett har traktor.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Aug 2014, 16:27 
Avlogget

Ser at mange av disse trådene her er fra 2012. Lurer derfor på om det her noen her med erfaring fra nye billig merker vdr strømaggregater

ser at på biltema så har de et aggregat som koster 3999 og har samme spec som de dyre til 12000 kr mer.

Er det noen erfaringer på dette område?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Aug 2014, 19:42 
Avlogget

Jeg har det aggregatet som kom dårligst ut i enn elelr anen svensk test... er noe herk å starte men går da når det har begynt... men nå har trekksnora røket (må fikse før vintern...) Men det var billig da...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: