Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 12:38

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Des 2016, 22:11 
Avlogget

Registrert: 14 Nov 2015, 09:43
Innlegg: 32
Dette er ikke trolldom og please gi meg nummeret til en elektriker når vifta tygger møkk..

Bedre å faktisk vite hvordan noe skal gjøres enn å tro, synse, mene osv. Gjøres dette på riktig måte er det ufarlig, på feil måte fatalt, men vi forbereder jo faktisk til at samfunnet ikke fungerer og da er riktig fakta det eneste som har verdi.

_________________
Det er håpløst og vi gir oss ikke!


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Des 2016, 12:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 24 Jul 2012, 23:03
Innlegg: 569
Noen som vet av eldre aggregatmotorer som går på "alt"? Tenker noe i banene av de gamle M-6 lastebilmotorene som du kan helle hva som helst på tanken til. Det hadde vært veldig praktisk til bruk på et aggregat, hvis man går tom for ordinært drivstoff.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Des 2016, 14:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 06 Nov 2012, 19:55
Innlegg: 106
Bosted: Sunnhordland
(Jeg ser at dette er en gammel tråd, men likevel ...).
For min del har jeg nettopp kjøpt ny nødstrømgenerator, denne gang bensindrevet, da min tidligere Kellen 3 kW dieselgenerator takket for seg.
Dieselgeneratorene er gjennomgående ganske tunge, og ikke så greie å håndtere. Støynivået er høyt, eksosen ganske ubehagelig, og utvalget i markedet er begrenset (i hvertfall for mindre anlegg). De synes også å være tungstartede, og har derfor ofte batteridrevet startmotor. Dette siste er jeg heller ikke så glad i, da man aller helst ikke bør være avhengig av et oppladet startbatteri i påkommende unntaksituasjoner. Jeg må vel også si, at jeg har kjøpt min siste Kina-produserte generator.
Valget mitt denne gang ble en 11 hestekrefter Mitsubishi 4,2 kW (3,6 kW kontinuerlig belastning) bensindrevet generator. Helt som ny, og kjøpt brukt på finn.no for kr 3500. Et kjempekjøp etter min vurdering. Jeg studerte også flere Honda-modeller i denne klassen. De er meget gode, men dessverre ofte svært kostbare. Jeg har selv en Honda EU20i som backup, og som 230Volt strømkilde i bobil. Denne Honda-modellen er virkelig kongen på haugen i 2 kW-klassen. Lett vekt m/bærehåndtak, uhyre lettstartet, svært støysvak, og leverer ren sinusstrøm, som må til for litt ømfindtlig elektrisk utstyr.
Det er helt andre regler for oppbevaring bensin enn diesel. Imidlertid kan man ha en kanne her og der. F.eks. i garasjer og uthus, samt utendørs nedgravd depot. Dessuten kan man jo ha full tank på både en og flere biler, og da begynner det straks å hjelpe. Sørg for å ha en enkel manuell håndpumpe til å tappe biltanken med. Et viktig tips med tanke på lagring og lett start, er å drenere generatortanken, fylle den med alkylatbensin, og kjøre generatoren til du er sikker på at den har brent opp evt. annen type bensin i forgasseren. Det hjelper stort for pakninger, og forhindrer avleiringer og fortettninger.

_________________
Make my day!


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 21 Feb 2018, 10:16 
Avlogget

Registrert: 13 Nov 2017, 18:28
Innlegg: 3
Vi må vel holde liv i denne tråden?

Hva er det sm gjør at et aggregat uten inverter er skummelt for elektronikk? Alle vannkraftverk benytter jo bare en generator uten inverter.

Jeg svarer selv:

Det har nok en del med størrelse og stabilitet å gjøre. Vannkraftverkene går på helt konstant turtall, og er rikelig dimensjonert i forhold til svingningene i lasten. D.v.s. at på et lite aggregat så skjer det noe hver gang noe blir slått på eller av, og jo større dette er jo værre blir det. Skal man overdimensjonere så går jo det ut over både innkjøpspris, og drivstofforbruk. Hva kan man gjøre for å glatte dette ut?

Man får spenningstabiliserende transformatorer som nærmest virker som et elektrisk svinghjul. Disse koster jo litt! men det virker. Oppfinnelsen er jo eldre enn elektronikk løsninger så det veier jo my også. Et annet alternativ er jo rett og slett en børsteløs motor som svinghjul jo større og tyngere den er jo bedre glatter den ut. Når den først står der og roterer trekker den ikke mye strøm. Det ideielle da er vel ei kappsag, hvor et stort sagblad virker som svinghjul. En slik motor er ofte for stor for et lite aggregat, men ved å gi det en skikkelig start med ei startsnor før man kobler inn bryteren så kan det gå bra.

Dette finner du neppe en vanlig elektrikker som kan, men muligens en som har derevet med prosjekter i u-hjelp etc. God bok: Motrs as generators av Nigel Calder.


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support