Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 14:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Des 2016, 22:11 
Avlogget

Dette er ikke trolldom og please gi meg nummeret til en elektriker når vifta tygger møkk..

Bedre å faktisk vite hvordan noe skal gjøres enn å tro, synse, mene osv. Gjøres dette på riktig måte er det ufarlig, på feil måte fatalt, men vi forbereder jo faktisk til at samfunnet ikke fungerer og da er riktig fakta det eneste som har verdi.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2016, 12:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen som vet av eldre aggregatmotorer som går på "alt"? Tenker noe i banene av de gamle M-6 lastebilmotorene som du kan helle hva som helst på tanken til. Det hadde vært veldig praktisk til bruk på et aggregat, hvis man går tom for ordinært drivstoff.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2016, 14:07 
Avlogget
Brukerens avatar

(Jeg ser at dette er en gammel tråd, men likevel ...).
For min del har jeg nettopp kjøpt ny nødstrømgenerator, denne gang bensindrevet, da min tidligere Kellen 3 kW dieselgenerator takket for seg.
Dieselgeneratorene er gjennomgående ganske tunge, og ikke så greie å håndtere. Støynivået er høyt, eksosen ganske ubehagelig, og utvalget i markedet er begrenset (i hvertfall for mindre anlegg). De synes også å være tungstartede, og har derfor ofte batteridrevet startmotor. Dette siste er jeg heller ikke så glad i, da man aller helst ikke bør være avhengig av et oppladet startbatteri i påkommende unntaksituasjoner. Jeg må vel også si, at jeg har kjøpt min siste Kina-produserte generator.
Valget mitt denne gang ble en 11 hestekrefter Mitsubishi 4,2 kW (3,6 kW kontinuerlig belastning) bensindrevet generator. Helt som ny, og kjøpt brukt på finn.no for kr 3500. Et kjempekjøp etter min vurdering. Jeg studerte også flere Honda-modeller i denne klassen. De er meget gode, men dessverre ofte svært kostbare. Jeg har selv en Honda EU20i som backup, og som 230Volt strømkilde i bobil. Denne Honda-modellen er virkelig kongen på haugen i 2 kW-klassen. Lett vekt m/bærehåndtak, uhyre lettstartet, svært støysvak, og leverer ren sinusstrøm, som må til for litt ømfindtlig elektrisk utstyr.
Det er helt andre regler for oppbevaring bensin enn diesel. Imidlertid kan man ha en kanne her og der. F.eks. i garasjer og uthus, samt utendørs nedgravd depot. Dessuten kan man jo ha full tank på både en og flere biler, og da begynner det straks å hjelpe. Sørg for å ha en enkel manuell håndpumpe til å tappe biltanken med. Et viktig tips med tanke på lagring og lett start, er å drenere generatortanken, fylle den med alkylatbensin, og kjøre generatoren til du er sikker på at den har brent opp evt. annen type bensin i forgasseren. Det hjelper stort for pakninger, og forhindrer avleiringer og fortettninger.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2018, 10:16 
Avlogget

Vi må vel holde liv i denne tråden?

Hva er det sm gjør at et aggregat uten inverter er skummelt for elektronikk? Alle vannkraftverk benytter jo bare en generator uten inverter.

Jeg svarer selv:

Det har nok en del med størrelse og stabilitet å gjøre. Vannkraftverkene går på helt konstant turtall, og er rikelig dimensjonert i forhold til svingningene i lasten. D.v.s. at på et lite aggregat så skjer det noe hver gang noe blir slått på eller av, og jo større dette er jo værre blir det. Skal man overdimensjonere så går jo det ut over både innkjøpspris, og drivstofforbruk. Hva kan man gjøre for å glatte dette ut?

Man får spenningstabiliserende transformatorer som nærmest virker som et elektrisk svinghjul. Disse koster jo litt! men det virker. Oppfinnelsen er jo eldre enn elektronikk løsninger så det veier jo my også. Et annet alternativ er jo rett og slett en børsteløs motor som svinghjul jo større og tyngere den er jo bedre glatter den ut. Når den først står der og roterer trekker den ikke mye strøm. Det ideielle da er vel ei kappsag, hvor et stort sagblad virker som svinghjul. En slik motor er ofte for stor for et lite aggregat, men ved å gi det en skikkelig start med ei startsnor før man kobler inn bryteren så kan det gå bra.

Dette finner du neppe en vanlig elektrikker som kan, men muligens en som har derevet med prosjekter i u-hjelp etc. God bok: Motrs as generators av Nigel Calder.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2018, 22:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Åssen er det å bruke sånne "strømfilter" som f.eks. brukes til stereoanlegg? Vil det hjelpe, eller er det bare for å fjerne spraking man hører?

Er veldig usikker fortsatt på om jeg skal ta sjansen på å putte mobilladeren på Gebe-aggregatet jeg har. Gebe fikk jo midt på treet på den svenske aggergattesten. Vil helst kjøpe meg en inverter, men har hørt negative ting om Kipor og Honda blir for dyrt enn så lenge. På jobb ble det brukt ganske ymse aggregat (Loncin, et gammelt militæraggregat og et Honda (ikke inverter) bl.a.) til å drive mye forskjellig, alt fra datamaskiner til vannkokere. Hørte aldri noe om at noen fikk ødelagt utstyret. Er fortsatt skeptisk til å prøve privat utstyr, da det helt klart er litt surere å svi av en personlig datamaskin enn jobbens.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 06:17 
Avlogget

I følge produsenter av UPS'er, så skal jo endel av de aktivt filtrere peak'er og variasjoner i spenningen, og sørge for en stabil Hertz - Man kan kanskje bruke en sånn en mellom aggregatet og laptop'en osv.?

Vet ikke om alle UPS'er er like gode på det da... De vanlige 'strømfilter-paddene' vil kanskje fjerne peak'er, men ikke så mye mér, siden de er passive...

/Edit;
Jeg har jo et slitent billigaggregat fra midten av '90, en gammel, billig Trust UPS (i daglig bruk), og et eldre oscilloskop - så man kunne jo rigge opp og teste litt... :geek:
Dog - mye pes å dra rundt på det tunge utstyret, så jeg får se om jeg kjeder meg nok en dag... :mrgreen:

/Edit 2;
Etter litt søking, så viser det seg at såkalte 'online UPS'er, takler generatorer bra, siden de i praksis fungerer som en inverter hele tiden... (De tar den spenningen de får inn, og konverterer den til DC, før det konverteres tilbake til ren sinus AC...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 11:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Hm.... har hørt at UPS'ene må være slik at linja inn og ut er fysisk adskilt for at det skal funke. De fleste kobler jo bare inn når det merker at strømmen går, uten å egentlig "blande seg inn" når det står strøm på.
Grunnen til at jeg vil ha jevn strøm per nå er at jeg vil bruke 12v hyttelader til å lade solcellebanken på hytta når det brukes mer enn sola fyller på i perioder. Men disse er visst ganske ømfintlige og må kjøres på ren sinus. Hvis noen kan tipse om en UPS som faktisk gjør jobben som sinusretter så hadde det vært fantastisk, da slipper jeg å kjøpe inverter :mrgreen:
er det slike "online" UPS'er du mener?
https://www.komplett.no/product/925462/ ... 10-925462#

Denne er linka her før, men:
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... verk-2015/

Jeg ble veldig overrasket over at det Cotech/Cocraft-aggregatet til Clas Ohlson kom så bra ut. Det vurderes sterkt, ikke minst med tanke på hvor mye reservedeler man også kan kjøpe. 3% avvik på sinuskurven er ikke stort!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 12:59 
Avlogget

Strelok skrev:

Ja, akkurat en sånn type - ikke nødvendigvis en som er såpass kraftig som 1800 Watt, bare til en laptop da, men... :)
Som du sér av spec'en, så takler den alt fra 176V til 300V inn, med en frekvens på 40-70 Hz; mao., så kan da strømmen fra et aggregat vingle ganske mye, før den UPS'en protesterer...

Dét som menes med 'on-line' i UPS sammenheng, er at de er alltid i 'UPS-mode' - om de får nettstrøm inn, eller ei... Man kan nesten sammenligne de med en ren-sinus inverter, koblet til et batteri, som igjen har en nett-tilknyttet batterilader permanent på - går strømmen, så har jo inverteren strøm fra batteriet, og når nettstrømmen er på, så leverer laderen nok strøm til både batteri og inverter...

Vet ikke helt hva du mener når du sier '12V hyttelader'?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 13:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Strelok skrev:

Ja, akkurat en sånn type - ikke nødvendigvis en som er såpass kraftig som 1800 Watt, bare til en laptop da, men... :)
Som du sér av spec'en, så takler den alt fra 176V til 300V inn, med en frekvens på 40-70 Hz; mao., så kan da strømmen fra et aggregat vingle ganske mye, før den UPS'en protesterer...

Dét som menes med 'on-line' i UPS sammenheng, er at de er alltid i 'UPS-mode' - om de får nettstrøm inn, eller ei... Man kan nesten sammenligne de med en ren-sinus inverter, koblet til et batteri, som igjen har en nett-tilknyttet batterilader permanent på - går strømmen, så har jo inverteren strøm fra batteriet, og når nettstrømmen er på, så leverer laderen nok strøm til både batteri og inverter...

Vet ikke helt hva du mener når du sier '12V hyttelader'?

Ah, det gir jo mening. Får kanskje gå for en sånn. Trenger jo ikke store styrken, men tenker det kan være greit med opptil 1000 watt.
Det jeg mener er en slik:
https://www.sparelys.no/index.php?page= ... &Itemid=39

Altså en lader som man kan koble på når man bruker mer strøm enn det kommer inn via fornybare kilder. Har opplevd flere ganger at det har blitt dødt etter få dagers bruk selv med lite strømkrevende utstyr. Har ikke noe lyst til å legge opp egen 230v bare for lys og smådingser når jeg allerede har 12v montert. Størrelsen på 12v utkontakten på aggregatet er jo ikke mer enn 8A, så da tenkte jeg en slik 230v lader kunne gjort susen for å fylle etter på batteriene :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 14:08 
Avlogget

Akkurat - en 'vanlig' intelligent batterilader, mao. ;)

Hvis behovet egentlig bare er å få 'hamret inn' masse strøm i batteribanken med aggregatet når den er nesten ut-tappet, så ville jeg heller gått for en litt kraftig 'dum' lader (ikke helelektronisk) - om ikke en så dyr en som Victron sine, så noe lignende til rundt 1-1,5k,-; sånne egner seg fint til aggregat... ;)

/Edit;
Er visst ikke så mange 'dumme' batteriladere på markedet lengre med litt futt i til en rimelig pris, men fant én til litt over 2k,- hos Felleskjøpet

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 14:42 
Avlogget

Strelok skrev:
Har opplevd flere ganger at det har blitt dødt etter få dagers bruk selv med lite strømkrevende utstyr.

Husk at selv 'lite strømkrevende utstyr' bruker endel over tid. F.eks. en led-pære på 5W som står på døgnet rundt, vil tappe batteriet for rundt 10Ah i døgnet... Har man 5-6 av de på, så... :roll:

Man må óg regne med at hvis batteribanken begynner å bli noen år, og det har vært så som så med vedlikehold og topplading, så kan jo banken være noe redusert i kapasitet... :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support