Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 23:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vedfyring:
InnleggSkrevet: 23 Okt 2014, 16:26 
Avlogget

Varmepumper har kompressorer, kompressorer har en "vanvittig" startstrøm.
Det er pga denne strartstrømmen at det heter at "varmepumpen skal ha en egen 16A kurs".

Jeg finner ikke info om startstrøm på luftluft akkurat nå, men si det er 40A startstrøm.
Og kanskje 1200watt kontinuerlig drift..

Om man da kjører på med en 2kW DC-AC omformer så vil denne kutte/blacke ut i det kompressoren skal starte.

2kW omformer = 8,7 Amper maks strømleveranse, når varmepumpen ber om 40Ampere i 1sekund så har ikke en inverter noen reserver å dytte på med, så den vil bare kutte strømtilførselen.

Det ble mye om lite.
Poenget er da, teoretisk sett vil et 2kW Bensinaggregat kunne klare å levere strømtrekket som behøves for å starte kompressoren (moment, spenningsfall)..

For å drifte kjøleskap, fryser, varmepumpe (alle ting som har kompressor/inverter kjøleteknikk) så er et aggregat med ren sinuskurve å foretrekke... Helst overdimensjonert selvfølgelig.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2014, 18:51 
Avlogget
Brukerens avatar

men sirkulasjonspumpa på en solfanger da? samme der?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2014, 18:59 
Avlogget

Kun en sirk pumpe vil gå helt flotters ja, de surrer vel å går på 1~ rundt 1,5Amp, alt etter størrelse 0,75 til 3amp...

Si 2A 230V = 460 Watt
460/12= 38 Ampere i 12V + tap i omformeren ~45Ampere...
Altså 100Ah 12V batteribank vil vare i ~2 timer med den lille sirk pumpen...

Med andre ord, skal man drive noe som er 230V AC, så er aggregat min mening... ;)
Alt til sitt bruk..

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2014, 05:38 
Avlogget

Kommer jo an på hvor hardt og hvor lenge du vil fyre med varmepumpa det. :) De fleste varmepumper idag er vel såkalte 'inverter'pumper som gir rundt 4-5kW med varme, og de bruker vel 250W-1300W; alt etter hvor hardt du ber de om å jobbe.

Hvis vi sier at de bruker gjennomsnitt 750Wt, så er det jo bare å regne... 750W / 12V = 62,5A. Så for hver time varmepumpa går, trekkes ca. 62,5At ut av en 12V batteribank. Med tanke på at en blybatteri ikke bør tappes lengre ned enn 50% før den lades opp igjen, så bør man da ha et batteri med 125At for hver time man fyrer. Fyrer man i 4 timer én dag f.eks., så bør man jo da ha en bank på 500At - som da bør lades opp igjen innen neste dag... :|
Og skal man klare å lade opp den banken med solceller på én vinterdag, så bør man da ha rundt 1000W med solceller - og en solrik dag... 8-)

Bor man et sted med mye vind, ville en vindgenerator være et godt alternativ - eller en liten elv med en generator i... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2014, 06:07 
Avlogget

Åh, leste visst ikke hele tråden før jeg svarte jeg... :oops:

Det var da noen sultne sirkulasjonspumper du har, KidBot? :D
Jeg har selv luft til vann varmepumpe, med 2 sirkulasjonspumper; en som sirkulerer vann mellom varmepumpa og magasintanken, og en som sirkulerer vann fra magasintanken og ut i sløyfene i gulvet. Begge bruker rundt 45W hver på det meste, og kan reguleres i hastighet i 3 trinn. De er av denne typen. :)

Leter man litt, så finner man sikkert sirkulasjonspumper som er beregnet på 12V eller 24V direkte, og da slipper man jo inverter. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2014, 16:16 
Avlogget

hehe, nå er vi litt off topic her men.

Ja jeg ser jeg tok i rimelig mye med mine watt'er, vant med litt større anlegg. :lol:

50W er selvfølgelig et riktigere tall å regne med på de små sirkulasjonspumpene.
Da vil selvfølgelig batteribanken holde vesentlig lengre, til og med trolig klare å lade seg opp igjen ila dagen.

Er fortsatt i Aggregat-land jeg. ;)
Mer robust, mer energi, kan drive større del av de daglige duppedingsene.
Men sluker selvfølgelig ikke-fornybar energi som man går tom for etterhvert.

Ja takk alt sammen; som ole brum ikke sa.
Vedfyring, Solcelle, Aggregat, Gass, Vind, Vann...
Alt fungerer strålende til sitt bruk, men alt er også avhengig av elektronikk og mekanikk som før eller siden garantert bryter sammen.

(Foruten ved, som er trådens tema, ved og skogsdrift er viktigere en "norge" tror, vent å se... ;) )

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support