Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Aug 2018, 23:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vedfyring:
InnleggSkrevet: 06 Sep 2012, 23:04 
Avlogget

Ved, vedfyring, ovner, stabler, alt som er beslektet til peis og ovn. Jeg åpner med noen tips fra Gjør Det Selv nummer 1 d.å.

Slik fyrer du korrekt: (I følge dem da)
Tenn opp med åtte/ti tommelfingertykke pinner og kanskje en opptenningsbrikett. (Personlig foretrekker jeg fliser og avispapir)
Sett trekken på fullt. Åpne for luften både nede og ved døren, slik at gassene brennes av istedet for å ryke opp i pipen der de gir sot. (Og det blir fare for pipebrann) Sekundær luft kommer inn rett over veden via døren og leverer oksygen til forbrenning av gassene som frigis. Med for lite luft, kan det dannes karbonmonoksid som er farlig og mer forurrensende enn gassene som dannes ved riktig fyring.
Legg på vedkubber når opptenningsveden er blitt til sterke glør. (Personlig bruker jeg og legge på veden mens opptenningsveden enda brenner, og det fungerer jo...) Ikke vær for ivrig, for store prosjoner ved kjøler ned flammene og ødelegger den gode forbrenningsprosessen.
Regelen over alle regler er at du bare skal fyre med tørr ved. Fukt senker temperaturen i ovnen, gir dårlig utnyttelse av veden og forurenser. (Skal skrive under på den: Virkelig fuktig ved avgir omtrent null varme, fordi den bruker allt på å brenne) fuktigheten i veden skal maksimalt være 18-20 prosent.
Gi mindre luft slik at veden ikke brenner for raskt, og du kan kontrollere det bedre. Gi fremdeles sekundær luft ved døren til avbrenning av gassene som varmer opp ovnen.
Når gassene er brent, flammene borte og glørne dominerer, fyrer du igjen omtrent en gang i timen - eller la det slukke. Du bør uansett gi nok luft nede til at du sitter igen med en hvit og nesten sandaktig aske. Det er beviset på at fyringen har vært optimal.
Lær hele husstanden og fyre optimalt.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Vedfyring:
InnleggSkrevet: 07 Sep 2012, 06:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, dette var ikke helt riktig!

TENN PÅ FRA TOPPEN er det som gjelder i dag. Legg kubber i bunnen og opptenning på toppen av disse. http://www.norskvarme.org/files/2011/03 ... toppen.pdf og http://www.klikk.no/bonytt/article620129.ece

Slik har jeg alltid tent opp bål også selv om begrunnelsen er litt forskjellig. Bålet blir best om man legger kubber lagvis i bunnen, gjerne flere lag, spesielt dersom man fyrer bål på snø er min erfaring.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2012, 16:30 
Avlogget

Jeg har i alle år fyrt fra bunnen, men du har helt rett Bamse: Sintef har funnet ut at det og fyre fra toppen slik at gassene ikke går opp i ovnen og forurenser, men brenner og avgir varme er lurere. Og jeg må jo si at det høres unektelig lurere ut. Også rentbrennende ovner synes jeg er en smart ide. Særlig i bystrøk, hvor det kan bli mye vedfyring er det en ide og tenke på utslippene opp pipa.

Vedlegg:
stort_hovedtekstbilde_Fig_2_brennverdi-1_.jpg
stort_hovedtekstbilde_Fig_2_brennverdi-1_.jpg [ 195.86 KiB | Vist 3690 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:01 
Avlogget

Jeg tenkte og dele med dere hvordan jeg fyrer i ovnen min:

Jeg tar og kløyver Gråor/osp/gran i mange små vedskier. Tynnere enn to fingrer tykkelse. Jeg legger på en fire, fem slike oppå sammenkrøllet avispapir eller jeg treflis etter jeg har spikket. I det siste har jeg brukt og legge noe papir/flis på toppen også, for bedre forbrenning. Men her kan det hende jeg lurer meg selv... Har på full lufting i begynnelsen, men når det brenner skrur jeg ned.

Etter at disse småskiene har begynt og brenne bruker jeg og legge en større or/osp/gran vedskie inn, gjerne sammen med hegg/bjørk/selje. Når det så brenner skikkelig, bruker jeg og legge innpå en rundkubbe av hegg, eller selje. Rundkubbene brenner sakte, og holder liv i glørne lenger. Slenger av og til også på kløyvde vedskier for fortgang hvis det er påkrevd.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2012, 21:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Bah..! dere legger for mye arbeid i fyringen :) Min gamle jøtul nr 4 sluker alt, uansett hva eller hvordan man legger det inn.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 22:00 
Avlogget

Joda, brenner det meste i ovnen min også. :) Men et spørsmål som såklart melder seg nå er hvordan du fyrer opp... Og hvor mange ganger du må fyre opp før du du får fyr! :lol:

Ved er ikke bare ved, det er en hel masse rundt dette. Osp/gran/or er forresten god kaffe/baksteved. Grunnen til at jeg legger inn kubber av hegg o.l som er runde er fordi de brenner lenge. Er kubben stor nok, og jeg sitter lenge nok opp om kvelden, er det fortsatt massevis av glør igjen som det bare er å blåse liv i.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 17:40 
Avlogget

Gjør det selv nummer 16/2012 har noen tips for dem som vil lagre fyringsved i kjelleren. De er som følger:

Hvis du ikke har andre muligheter, skal du legge veden på paller, slik at det kan komme luft på under-siden. Sørg for at det er minst 30 cm inn mot veggen bak, og legg inn en pall for hver meter du stabler i høyden. Det gir også luft til veden. Til slutt er det viktig at det er god ventilasjon, og helst utsuging i det rommet veden ligger, så du ikke får fuktskader.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 19:45 
Avlogget

Tennbrikketer er gull :)
Legger et par halvastore pinner og en tennbrikett i mellom. Så en halvtynn som stikkes litt inn i flammen.
Ikkeno supersmart eller noe- men funker i ovnen min.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 15:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Fikk nettopp levert 75 sekker tørr bjerkeved i kjelleren min. Det føles godt, selv om jeg ikke har fyrt opp peisen ennå i år! 8-)
(Tror jeg skal bestille 50 i tillegg).

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 17:27 
Avlogget

Så lenge veden står tørt kan den lagres i årevis. Det er ingen dum ide og ha to, tre års vedforbruk klart, så har du plass er det nok en sunn invistering med flere vedsekker Netbird! :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 08:23 
Avlogget

I tilfelle dette kan være til nytte for noen, og ellers i hvertfall en en god historie om vedfyring:
Isbjørnen og jeg var for noen år siden på permakulturkurs i Italia (frikete tyskere kan finne på sånt som å legge kurset fra Berlin til Italia i siste liten) - og bortsett fra at vi sverget oss selv: ALDRI igjen til et så varmt land!!! lærte vi noe meeeget interessant: det er fullt mulig at i et rom fullt av folk som har tent bål i skauen tusen ganger men aldri har fyrt opp en ovn før - at de legger i aaaalt for mye ved!
Vi observerte teknikken til bål-sjefen (som bygde et flott tårn inni en diger vedovn) og sa: hvis du tenner på det der setter du fyr på huset! Alle så tvilende på oss - så jeg tenkte: ok, da får dere lære, da. Vi ba dem om å ihvertfall hente en tang og en bøtte med vann til "etterpå". Da ovnen begynte å brøle, riste og gløde ble det fart i folket ;-D
Ingen skade skjedd siden de fortet seg å dra ut vedkubber igjen og legge dem i en steinkum (ja, italienske bondhus har denslags) og helle vann i ovnen, men ihvertfall lærte alle at en god vedovn er en HELT annen historie enn et bål, og at erfarne utendørs-typer ikke nødvendigvis vet alt om "innendørs survival"...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 08:35 
Avlogget

Sidespørsmål:

Ville det vært lurt å ha extra deler til ovnen? Type rør og kanskje en feiekost. Skorstein brann er skumle greier!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:17, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 09:19 
Avlogget

Gullars skrev:
Sidespørsmål:

Ville det vært lurt å ha extra deler til ovnen? Type rør og kanskje en feiekost. Skorstein brann er skumle greier!

Dette er det jeg ville anbefale av reservedeler til ovnen.
En billig rørstuss for å klippe ut den delen man trenger for å lage en "bot".
Samt ovnskitt i en tett tube. Ovnskittet er et fantatisk lim.
Herder raskt gjør det også. (lærte det da jeg hadde en kort periode hos Jøtulfabrikken)
Dessuten ville jeg ha invistert i reserveglass til luken. Ikke billig, men skal vel ikke store fantasien
til for å forstå verdien av glasset i luken.

Kan dele et tips jeg fikk av farfar.
Da jeg var liten var jeg en som spurte de merkeligste spørsmål (noe jeg anbefaler mine barn å gjøre).
Jeg spurte farfar hvorfor kaster du potetskrellet i ovnen?
Jo, sa han, det er fordi sinken i potetskallet tørker ut pipen, og dermed forhindrer pipebrann.
De jeg glemte å spørre om var oppskriften på hornlimet han lagde.
Stinket noe forferdelig, men for en styrke....

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 09:45 
Avlogget

Feieren viste meg en gang hvordan jeg sjekker støvet i feieluka (før feiing) for å se om jeg har fyrt riktig mtp pipebrann.
Små blanke "dråper" er et dårlig tegn.

Finnes det en tråd for utstyr til vedhogst? Når motorsaga og vedkløyveren har tatt kvelden pga mangel på fossiler tenker jeg på.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 10:12 
Avlogget

caja skrev:
Feieren viste meg en gang hvordan jeg sjekker støvet i feieluka (før feiing) for å se om jeg har fyrt riktig mtp pipebrann.
Små blanke "dråper" er et dårlig tegn.

Finnes det en tråd for utstyr til vedhogst? Når motorsaga og vedkløyveren har tatt kvelden pga mangel på fossiler tenker jeg på.

Når motorsagen ikke lenger har tilgang på "suppe", er det vel bare to løsninger.
Nemmelig øks, og sag.
Og vedklyveren er det minst to løsninger.

http://www.jula.no/manuell-vedkloyver-380018
http://www.rk-smia.no/produkter/vedutst ... ge-ask.tpl

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support