Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2018, 02:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Aug 2012, 17:44 
Avlogget

http://shop.biolitestove.com/BioLite-CampStove_p_15.html

Genial sak må jeg si! Har sett et par reviwer på youtube. Lade batterier, GPS, mobil etc via usb kabel til denne røveren.

Forvandler da ved til strøm! Vel 750 kr + morro avgifter. Føler ikke behovet helt enda for en slikt, men det er jo veldig spennende at noen har giddet å forske frem et slikt produkt!

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:24, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 13:47 
Avlogget

Nesten for godt til å være sant 8-) Dette åpner jo for et større el. anlegg i hjemmet som drives mens du må fyre i vedovn uansett.
Om enn noe treigt; noen ganger går det faktisk fremover her i verden.
Ville vært interessert i en med betydelig mer effekt enn til kun tlf og ipod.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 14:40 
Avlogget

http://biolitestove.com/homestove/overview/

De selger også en større version. Dog men for den tredje verden, men hvorfor ikke her. Du samtidig kan du koke mat på den som du lader feks en pakke med batterier.

Jeg skal lete litt nærmere etter pris.

EDIT: Homestoven er fremdeles under testing og selges dermed ikke helt enda. Å ha noe slikt under værste delen av vinteren når lyset er svakt må jo være en stor fordel når solcellepanelet ikke gir nok!

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 15:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Det finnes en annen variant også som kanskje er mer anvendelig innomhus:
https://www.thepowerpot.com/power-pot-x?ref=cat_img
Bilde

Mon tro hvor komplisert det vil være å bygge en enhet for å plassere på vedovnen?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2013, 23:37 
Avlogget

Da har jeg som sagt bestilt herligheten. Har sett en del youtube tester av den. Har valgt å bestillte den da jeg pr i dag ikke har mulighet til å sette opp noe noe solpannel.

Bruken blir som sagt å lade mobiltelefon. Skal kjøpe en USB ladestason for vanlige batterier. Eller så tenkte jeg også å kjøpe feks en Eton BoostBloc USB batteri for å viderekoble til feks Garmin gps`n min, batterier for hodelyktene mine etc. Det er en eller to testere som påstår at den ikke lader godt og fort nok. Jeg tror de har misforstått opplegget. Men men, vi får se. Jeg skal teste den godt og gi tilbakemelding.

Slikt jeg leser så starter man grunnleggende ild, deretter starter man viften på level 1. Bålet ditt i kjernen vil nå få en jevn bris med oksygen og vil booste flammen. Når man får grønt lys indikerer dette at man kan koble viften til level 2. Man kan da starte å lade feks mobiltelefonen.

Ellers så produserer den lite røyk og ild. Så man kan holde den low key. Viften kan lage litt støy, men det får heller våge seg.

http://www.youtube.com/watch?v=-anFZdKDrBk

http://www.youtube.com/watch?v=McmYwOIg5VU

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2013, 22:16 
Avlogget

gleder meg til å se reviews...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2013, 23:03 
Avlogget

Jeg gleder meg til å teste den! :mrgreen: Fedex har sendt pakken min på roadtrip i diverse land i Europa. Da de omsider fikk den til Oslo klarte de å sende den til Trondheim i stedet for Vestlandet. Forstå seg den som kan. Kanskje Frøyatro har kapret pakken min! Hehe.

Jeg håper jeg kan få teste den på fredag/lørdag og gi en review om ikke lenge.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:52, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 22:05 
Avlogget

Da har jeg fått min Biolite Stove. Og den fungerer, og min sære Iphone ladet.

Første gang må den lades i 6 timer med USB fra PC/Mac til stoven via usb kabelen som følger med. Dette er for å lade opp det interne batterier i Bioliten.

Deretter:

Du starter med å hive oppe i småkvister og gjerne en brikett så du får et vanlig lite bål. Etter 30 sek med flammer starter du viften på nivå 1. Det blir da pumpet inn luft, og det blir pluttselig mye mer guff i flammene. Deretter bare mater du med ved. Etter en stund vil du få en nytt lys indikasjon. Da kan du skru viften opp til nivå 2 og du får et grønt lys. Du er nå klar for å lade. På nivå 2 krever selvsagt mer brensel.

Jeg har ikke fått anledning til å se hvor lang tid det tar å lade. Blir en tur på Chlas Olson å kjøpe en USB batteripakke eller batterilader.

Men jeg er overraskende positiv over resultatet. Det er nok ikke verdens raskeste måte å lade noe. Men om ikke det er nok dagslys til å lade via solcelle panel så har man et alternativ så lenge man har brensel rundt seg.

Slikt jeg forstår det kan man fyre av det meste av ved, kongler, papir etc. Kull skal også fungere bra.

Legger med 2 bilder.
Vedlegg:
aimg4621f.jpg

NIVÅ 1 , flammene øker ganske heftig på nivå 1.

Vedlegg:
bimg4622et.jpg

NIVÅ 2 , som dere ser så driver jeg nå å lader en enhet.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:49, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 22:11 
Avlogget

Kult
Men åssen er den å koke på?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 22:13 
Avlogget

...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 22:15 
Avlogget

Må inrømme at det ern biten jeg syns er mest spennede, sånn i forhold til hvor mye man får kokt med minst mulig matriale.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 23:11 
Avlogget

Hyggelig at den (fåreløpig) står til forventningene.
Gratulerer Gullars. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013, 07:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
Kult
Men åssen er den å koke på?
Gullars skrev:
Det går helt fint. Det er den tilpasset for. Det føler med en liten metal skinne du også kan sette på toppen for mer stabilitet.

Den er ikke bare tilpasset for koking, den er LAGET for å brukes til koking. Dette med lading av battererier er bare en hyggelig tilleggsfunksjon.

Tilsvarende "vedgass-kokeapparat" uten termoelektrisk enhet har jeg hatt i flere år nå. Den er avhengig av en liten batteripakke for å få strøm til vifta, men fungerer ellers helt ypperlig. Denne slipper man altså å tenke på batterier til, og kan altså i tillegg bruke overskuddsstrøm til lading. Har skrevet om denne i en annen tråd: viewtopic.php?f=4&t=259#p2769

Det ender vel med at jeg kjøper en BioLite jeg også om jeg kjenner meg selv rett. Men da vil jeg nok ha en ting til å tenke på i tillegg til hvor lenge vifta holder, nemlig hvor lenge det innebygde oppladbare batteriet i BioLite-en holder. Men uten at jeg vet det sikkert, så er nok ikke det batteriet helt essensielt. Er man heldig vil defekt batteri i BioLite-en bare føre til masse røyk fram til apparatet blir så varmt at det klarer å produsere strøm til vifta.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013, 08:49 
Avlogget

Njaaaaaaa Bamse. ;) Tror det er nok primært for å kunne lade i den tredje verden. Men den kutter ned mye på røyk også. Det skal sies. Man kan holde en lav profil lys messig med bioliten. Angående flat batteri, det er pointet også Bamse. Om man skulle gå totalt tom for batteri ved et uhell så kan man lade det opp igjen ved å bare fyre med ved inntil man får start på viften igjen.

Det har laget et tilbehør til den nå. En grill. Ser artig ut, tror ikk jeg bestiller den med det første, men det er jo en artig feauture.

http://www.biolitestove.com/campstove/new-portable-grill/grill-features/

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2013, 16:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Njaaaaaaa Bamse. ;) Tror det er nok primært for å kunne lade i den tredje verden. Men den kutter ned mye på røyk også. Det skal sies.

Dette er ingen stor sak, men jeg tror du snur dette på hodet, min godeste Gullars. BioLite er svært lite effektiv til å produsere strøm i forhold til den totale energien den bruker. Kun en liten del av varmen som produseres blir til strøm. Det aller meste blir til nettopp varme. Det er den imidlertid meget effektiv til å produsere. Og den gjør det på en måte som gir lite røyk og forurensing og med lite forbruk av brensel i forhold til alternativene i den tredje verden. Og den er samtidig skikkelig grei på tur i vår del av verden også. Det kan jeg skrive under på siden jeg jo har en lignende variant, dog uten strømproduksjon.

Men kontinuerlig strømproduksjon/output er oppgitt til 5V og 2W. Sammenlign dette med varmeeffekten som er oppgitt til 3400 til 5500 Watt så ser man at strømproduksjon ikke er det den utmerker seg med. Som 3. verdenprodukt blir det en meningsløs sløsing om den primært skulle brukes til ladning. Det er nok heller for å gjøre den uavhengig av tilført strøm, den må jo ha en elektrisk vifte for å fungere, enn for å være en strømkilde. Men i og med at temperaturforskjellen mellom overflate og omgivelser er så stor, blir det overskuddsstrøm som kan brukes til noe nyttig siden den likevel er der. Men det er klart at litt strøm er bedre enn ingen ved langvarige strømbrudd. Og jeg tipper det er derfor DU har skaffet deg den. Og til nødbruk kan den jo fungere på et vis. Noen minutter ladning gir nok strøm til å kontakte omverdenen dersom mobilnettet er oppe.

Men hvor lang tid vil det ta å fulladde et tomt mobilbatteri? 5V/2W tilsvarer 400 mA om jeg ikke tar for mye feil. Omtrent det samme som «low-end»-mobilladere for lysnettet. Det skulle dermed bli omtrent samme ladetid som om man bruker laderen som følger med en vanlig mobil. En reiselader til Galaxy S3 med output 5 V/700mA, tilsvarer 3,5W og ladetid med BioLite ville bli bortimot dobbelt så lang som med en slik.
Laderen til Galaxy Note 10.1 har «output» 5V/2A. Det skulle tilsi 10 W. Om det går an å sammenligne direkte, skulle det tilsi at å lade et tomt batteri til den, ville ta 5 ganger så lang tid som tilkoblet lysnettet. Det er ganske lenge det……
Konklusjonen blir vel at en BioLite er kjempeflott som vedgasskjøkken for turbruk. Grei om man slipper opp for strøm på mobilen mens man er på tur. Men upraktisk til å lade dingser i noe særlig omfang i en bug-in-situasjon. Til det er den for fislete. Men har man den først, kan den jo lade mens man allikevel bruker den til matlaging(på terassen). Og i Norge er det jo heller ingen mangel på kongler, kvist og kvast.

Dersom man vil ha et alternativ til diesel-/bensinaggregat, solceller eller vindturbin, ville jeg heller satset på pedalkraft http://www.pedalpowergenerator.com/buy- ... r.htm#2012 eller kanskje en hjemmesnekret dampgenerator. http://www.stockstorage.com/steam_turbine.html Da kommer man opp i produksjonskapasitet som kan brukes til noe skikkelig.

Alt det jeg har skrevet over er fullstendig oppriktig ment og ganske sikkert riktig. Og grunnen til at jeg har skrevet det er ene og alene for å overbevise meg selv om at jeg ikke trenger å gå til innkjøp av noen BioLite. :oops:

Bamse Brakar, du trenger den virkelig ikke! Du har nok dingser og duppeditter! :D

Gullars skrev:
Angående flat batteri, det er pointet også Bamse. Om man skulle gå totalt tom for batteri ved et uhell så kan man lade det opp igjen ved å bare fyre med ved inntil man får start på viften igjen.

Jeg tror ikke jeg fikk fram poenget mitt tydelig nok. Et oppladdbart batteri tåler bare et visst antall ladesykler før det tar kvelden. Så det jeg lurer på er hva som skjer når det innebygde batteriet i BioLten ikke er brukbart lenger. Kan batteriet skiftes? Vil elektronikken svikte når strømmen prøver å passere batteriet når pizo-elementet er varmt nok til å levere strøm? Eller blir det bare sjaltet ut og strømmen levert direkte til vifta?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: