Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 18:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Aug 2012, 12:57 
Avlogget

Noen platearbeidere evt blikkenslagere, og/eller sveisere som har lyst på litt ekstrajobb, evt byttehandel?

Jeg trenger vedovn som enkelt kan skrues sammen og fra hverandre (så den går fint oppi sekken).
Tenker på 1 mm tykke plater i rustfritt stål, og vinkelprofiler til å skru platene på. Døra hadde gjort seg med ildfast glass så det blir både lys og strålevarme..

Jeg har klart meg med vedovnen fra Helsport i 3 vintre i lavvo, men den begynner å gå i oppløsning pga rust og hull pga sprengfyring. Jeg og kråkene har holdt varmen med den, men noen svakheter er at pipa må feies ofte og topp-plata bulket seg etter første gangs bruk slik at koking av mat og vann tar mye lengre tid. Den veier rundt 15 kilo tror jeg (inkludert pipa), men den går altså ikke oppi sekken, noe som gjør transport i ulendt terreng til en prøvelse.

Videre interessert i en topp-plate som kan legges oppå en murt "ovn", og også dør som kan hektes på innmurte hengsler.

Hadde så gjerne satt igang med dette selv men rekker det bare ikke før vinteren og har heller ikke tilgang på egnet mekkested. Artig om det finnes en prepper her som kunne hjelpe meg ut. Det er bare å si hva du trenger hjelp til så skal jeg se hva jeg får til, eller så får du betalt det det koster.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2012, 18:39 
Avlogget

Så det var en fyr på nettstedet Kammeret.no som anonserte vedovner bygget på forsvarets 12,7 kasser i sommer en gang. Kanksje du kan finne noe der.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2012, 23:03 
Avlogget

Takk for tipset! Fant de ovnene fra forsvaret og de ser bra nok ut til en rimelig penge. Har i mellomtiden bestemt meg for å lappe min gamle ovn og tenke meg om hva jeg skal med dette senere. Mulig jeg starter opp min egen sammenleggbare SHTF-ovnfabrikk :P

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2012, 23:22 
Avlogget

http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=93729&highlight=Juniper+Box+Stove

Ikke helt hva du er på jakt etter, men jeg har kjøpt denne! Fungerer kjempebra!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 04:45 
Avlogget

Artig patent og sikkert god effekt også. Og i rustfritt stål, noe som er forholdsvis dyrt. Kun 1.5 kilo. 30 pund bare? = ca 3 hundrelapper? Røverkjøp hvis den i tillegg kan brettes sammen til liten pakke.
Kan ta kontakt med han karen og høre om han er interessert i noe mer å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2012, 18:08 
Avlogget

Jeg har kjøpt min vedovn av en kar som selger gamle brukte militæreffekter. Det er en rundt type der pipeelementene kan stables inni. Fungerer kjempebra i lavvoen min.
Minns jeg ga bare 7-800 spenn for den.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet