Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 07:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Des 2016, 22:42 
Avlogget

Fint og se at det er flere her i verden som har en form for sykdom for lys fra aliminiumsrør. Har en stor maglite i vær bil kan jo brukes som våpen om ikke annet men i min edc har jeg en biteliten ledlenser og en Støre LEDlenser i belte ellers har jeg ikke talet på lommelykter og merker men min kone sier at jeg kjøper lomelykter som damer kjøper klær he he :lol: . PS jeg har dysleksi så unnskyld for skrivefeil.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 03:04 
Avlogget

Kan skrive under på maglighten som bil-lykt, har en 4D konvertert til LED, som jeg måtte avlive en grevling med. Grevlingen gjorde mer skade på bilen enn lykta... en annen fordel er at den har nesten en ukes batteritid, etter halvannet år i bilen nermer det seg endelig tid for nye batterier. Ellers har jeg standardisert resten av lysutstyret på 18650-batterier, men de fleste lyktene tar AA eller AAA også. Slaktet to ødelagte batterier fra bærbare PCer for litt siden, var bare en dårlig celle i vert batteri, så jeg fikk faktisk ti batterier ut av dem, helt gratis. De er selvfølgelig ubeskyttet, så man må ha lader og lykter med beskyttelse, men det har de fleste jeg har.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 15:07 
Avlogget

Fikk Peak lommelykta i går, det er den klart fineste og mest robuste lommelykta jeg noengang har tatt i... Lyser sterkt gjør den også. Den lyser sterkere jo strammere man skrur til ( har valgt en enkel lykt med skrumekanisme ). Har bestilt noen 14 500 batterier, disse skal gi 500 lumen i denne lykta, blir spennende å se.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2017, 08:40 
Avlogget

Vurderer å kjøpe Led Lenser P14.2 eller P17.2. P17.2 er noe kraftigere, men bruker også større og dyrere batterier. P14.2 henger ikke langt etter på effekt og bruker vanlige AAA batterier som er noe rimeligere. Hva er fornuftig å velge her? Har en P7.2, men kunne tenkt meg en kraftigere lykt i tillegg.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2017, 06:54 
Avlogget

Jeg har en Nitecore HA20 hodelykt 2xAA 300 lumen. Meget robust lykthus. 5 års garanti(hjelper jo ikke stort hvis SHTF). Bruker kanskje litt mye batteri, men jeg har nok ofte hatt sterkere lys enn jeg har trengt. I tillegg har jeg en "Cree" lommelykt type e-bay som jeg er utrolig fornøyd med. Husker ikke lumen, men med et enkelt AA-batteri og zoom lyser den opp hele skogen. Batterivarigheten er også utrolig god. Har brukt den mye og den holder seg godt, særlig med tanke på den latterlig lave prisen(75 kr). Kommer nok til å kjøpe flere av de. Disse to lyktene, i tillegg til ekstra batterier, har jeg med i sekken min.

Ellers har jeg en magicshine 800 lumen og en kinakopi av samme lykt. I tillegg har jeg endel billige led-lykter fra clas ohlson liggende rundt forbi. Sikringskap, bil, kjøkken osv. Har selvsagt også et lager med batterier.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2017, 14:04 
Avlogget

Jeg må bare få skryte litt av noen små, billige og kraftfulle Cree lykter fra Ebay. Har de i 2 str, 1 og 2 stk AAA batterier. Lyser enormt bra med tanke på størrelsen.
De med ett batteri passer fint i bukselomma.
Har kjøpt og utplassert de rundt om i hjemmet og i sekker og kjøretøy. Familie og venner har også blitt sponset. Prisen ligger rundt 30,-
Ellers har jeg konvertert en del til lykter som bruker 18650 batterier og er veldig fornøyd med denne type batterier.
De under er med 2 stk AAA batterier.
Vedlegg:
IMG_0090.JPG

Vedlegg:
IMG_0094.JPG

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2017, 09:21 
Avlogget

Falt for en ny lommelykt fra Xtar her om dagen; en Xtar RC2 Moon - som egentlig bør defineres som lommelys ;)

Innebygd 18650 batteri på 2200mAh, lading via micro-usb (1A), 4 lysstyrker (120, 60, 30, 3 lumens) + strobe, ip-x6, fargetemp på ca. 3500-4000 ville jeg tippe (ikke oppgitt), og en CRI på > 80. Batteriet skal vare hhv. 4,2t, 9t, 16t, og 120t.
Den har dog litt merkelig rekkefølge på lysstyrkene; lav, høy, middels, moonlight, off. Strobelyset må man (heldigvis) holde på-knappen inne i et par sekunder for å slå på...

Sprer lyset nær 180 grader, og lyser greit opp 15m frem på full guffe. Belteklips, slik at den kan festes i belte, lommekant, krave, sekketropp osv., pluss et hull i klipsen, slik at den kan henges opp på en spiker, kvist osv. I 'moonlight' modus (3 lumens), så lyser den opp bakken fremover akkurat nok til å ikke gå på trynet, og vil heller ikke blende møtende folk.

Definitivt min nye favoritt på morgen og kveldsturene med hunden... ;) ( - som foregår i skog og mark...) Super som campingbelysning.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2017, 21:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Starta med store/tunge mag light, når led kom blei det
ymse billig lykter som tok kvelden i tur og orden.

Endte med at jeg la noen kr i en suprabeam som
jeg er veldig fornøyd med, kompakt lykt med 18650 celle :)

Suprabeam Q7xr

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support