Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Apr 2018, 20:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Nov 2014, 04:53 
Avlogget

Kom over denne kjekke lampen ved en tilfeldighet:
Bilde
Drives av fire D-cell batterier og har USB-port til å lade mobiler.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2014, 19:02 
Avlogget

Bestilte for en tid siden en Olight R20 fra DX.com som dedikert billykt. Har hatt denne i en måned nå, og veldig fornøyd. Justerbar zoom hadde vert fint, men det er så mye lys uansett at jeg egentlig ikke savner det i normal bruk. Jeg kjøpte denne på grunn av den integrerte laderen, den kan ligge i midtkonsollen selv når den lader og trenger dermed altdrig forlate bilen.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 16:31 
Avlogget

Xxl har begynt å få inn litt vetige hodelykter samt håndholdte til ok priser. Kom over et par stk hin dagen som eg måte ha meg.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 08:34 
Avlogget

Ved en impuls, så plukket jeg med meg denne fra Biltema til rundt 40,-

Den er ikke stort større enn en sigarett-tenner, og den lades og da der. ;) En 0,5W led, med 3,6V, 80mA NiMh batteri integrert. lysstyrken er oppgitt til 2000mcd, hvilket er mér enn nok for å finne ting i/rundt bilen. Med 1/2 watt og bare 3,6V, 80mA batteri, så varer den nok ikke noe særlig mér enn en halvtime da, men det er nok i de fleste situasjoner. :)
Lyset er kaldt og hvitt, uten blåskjær. (Kan ikke fordra de som har et blålig lys-skjær... :| )

En kjekk sak i bilen. (Og i heimen i mitt tilfelle, som har 12V anlegg i hele huset... ;) )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 02:08 
Avlogget

Gamlingene har en sånn, og den er jo grei nog den. Selv har jeg nok tilng som går på sigarettenner allerede, jeg planlegger å legge opp 3-4 ekstra uttak samt noen USB-uttak bare for å få noek til det jeg allerede har :?

For å holde seg litt mer til topic: Noen som kan anbefale en god lykt til 18650-batterier med knapp på siden, ikke for mange funksjoner og en litt hyggelig pris? Sliter med å finne alternativer med knappen på siden, men til hverdagsbruk synes jeg det er å foretrekke.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 17:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Anbelfaler Klarus lykter om du skal ha 18650 batterier. De kan vel leveres med 3400mh batterier også. Noen av de har knapp på siden. Jeg liker best XT serien. Bruker xt11 selv som har 820 lumen. Xt12 kommer også med USB/magnet lading og de er vanntette til to meter.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 08:02 
Avlogget

Fogo sér ut til å være en gøyal sak for oss... Men det sér dessverre ut til at finansieringsmålet deres henger i en tynn tråd... :?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 15:14 
Avlogget

175dollar=(1336*1,25)+125?= ~1800kr for en lommelykt som gjør det samme som mobiltelefonen.

Det er nok derfor de sliter med backingen på KS.

1000lm fra den der? (virker noe fantasifullt/farlig høyt effekuttak fra led vs kjøling)
6800mAh batteribank i den der? (mAh vs plass for batteri = virker fantasifullt)
Bluetooth for å koble heartratemonitor til... lommelykten?

Men det er selvfølgelig et morro/interesangt produkt som mange kan dra stor nytte av, som de nevner som sykkelcomputer mm. Men jeg synes den er for dyr, har en mobiltelefon som gjør alt dette.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 15:53 
Avlogget

Men grunnen til at jeg åpnet denne tråden.
Må innse at jeg nok har klart å miste min kjære MiniMag Pro.
Denne har ca 240lm, ønsker ikke å gå mye ned fra dette.

Å ønsker tips til "suverene" AA eller AAA lommelykter. (andre batterier er ikke interessangt)
Helst med min 2 nivåer på styrke.
Har kikket på :
- MiniMag LED Pro+ (500kr, 240lm, samme igjen er kjedelig ;) )
- LED LENSER T5 (400kr, 105lm)
- Nitecore MT21A (350kr, 260lm, 2xAAA) Ellers bruker nightCore sine "egne" batterier..

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 21:35 
Avlogget

KidBot skrev:
Men grunnen til at jeg åpnet denne tråden.
Må innse at jeg nok har klart å miste min kjære MiniMag Pro.
Denne har ca 240lm, ønsker ikke å gå mye ned fra dette.

Å ønsker tips til "suverene" AA eller AAA lommelykter. (andre batterier er ikke interessangt)
Helst med min 2 nivåer på styrke.
Har kikket på :
- MiniMag LED Pro+ (500kr, 240lm, samme igjen er kjedelig ;) )
- LED LENSER T5 (400kr, 105lm)
- Nitecore MT21A (350kr, 260lm, 2xAAA) Ellers bruker nightCore sine "egne" batterier..

Jeg har veldig god erfaring med Sipik SK68, ganske billig sak, kan kjøpes for 5$ på ebay og andre sånne netthandler.
Den har ca 300 lumen, noe som holder i massevis for mitt bruk. Det geniale med denne er at den bruker kun ett vanlig AA-batteri, og varer enormt lenge på ett batteri. Så i et langtidsperspektiv overlevelsesmessig SHTF-scenario er denne grei å ha i forhold til batteritilgjengelighet hvertfall :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2015, 08:50 
Avlogget

Har nå bestilt en Pak- Lite Ultra. Bruker 9 volts batteri, og skal ha en batterilevetid på 1200 timer med lithium batteri på lav lysstyrke. Blir spennende å se når den kommer fram.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2015, 19:30 
Avlogget

http://www.valostore.no/produkt/olight_s1/

Noen erfaringer med olight s1? Vil ha en liten men effektiv lykt da de store somregel blir liggende hjemme eller i bilen..

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2015, 19:47 
Avlogget

Kjøpte nylig en nightcore MT20C fra milrab, liten i størrelse men avgir et vannvittig kraftig lys som også kan dempes. Opp til flere funksjoner som kan signalisere søkemannskap dersom jeg går meg vill i tillegg til rød lys for å bevare nattsynet. Men strømforbruket er vannvittig høyt.

Fikk en led hodelykt i gave som jeg enda har tatt vare på årevis.
Kjøpte en ledlenser hodelykt som jeg har i bob. Jeg er ihvertfall kjempe fornøyd med denne.
Har flere håndholdte led lykter som gir ok til suverent lys.
Har tatt vare på den største magliten i håp om det kommer et konverteringssett i led til den. Har sett et led sett til de mindre størrelsene.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2016, 20:59 
Avlogget

Spandert på meg et par nye lykter i det siste. :)

Den første, fra Biltema, har en Cree T6 led med en justerbar linse. Oppgitt lumen er på 460-500lm. Et 18650 batteri på 1800mA følger med, og lades via en liten plugg på handtaket. 3 styrker + strobe og sos.

Den andre, fra Kjell & Co. (66% tilbud nå i April '16), er en sykkel/hodelykt-combo, med 3 stk Cree T6 led med fast reflektor. Oppgitt lumen er på 1700lm. batteriene er en fast pakke (med 4stk. 18650 på 1800mA hver, koblet i 2s2p) på 7,4V, 3600mA; lades med medfølgende lader på 1A. 3 styrker + strobe.

Til den sistnevnte lykten har jeg bestilt en batteriholder fra dx.com, slik at jeg kan bytte batterier underveis. ;) Denne har óg en usb-plugg som gir opptil 2A.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2016, 19:01 
Avlogget

For ikke så lenge siden bestilte jeg en PAL light survival light. Vet ikke om de er å få på e-bay ennå.

Har nå også bestilt en Peak lommelykt i rustfritt stål. Den bruker AA batterier. Peak lommelykten har flere forskjellige lysstyrker, og kretser smurt inn med epoxy.

Har noen Gerber infinity ultra lykter med hvitt lys som er produsert i Kina. De ekte infinity ultra lyktene som Gerber laget i USA for det amerikanske militæret fås av og til på e-bay. Hvordan selgerne får tak i disse vet ikke jeg..... Infinity ultra lykter har også vært produsert av CMG.

Gerber inifinity ultra og Gerber Recon lykten ble før i tiden solgt på Claes Ohlson. Men usikker på om det var Kina varianten.

Gerber Recon er nesten samme lykten men med roterende fargefilter. I tillegg kan det fås en IR modul.

Infinity ultra lykter har bare 8 lumen, men skal gi 80 timers lys på et vanlig AA batteri. I tillegg er kretsene smurt inn med epoxy, for ekstra holdbarhet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support