Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jul 2018, 04:50

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 19:22 
Avlogget

kjøpte ny lommelykt i dag.
valgte en 2xAA mini maglite uten led, valgte bort led'en pga den hadde flere moduser.

hadde en gang en fenix e01 ledlykt, men den sluttet å virker etter en måned på nøkkelknippet.
uten noen tydelig forklaring.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 12:37 
Avlogget

Her har vi bare et par smålykter ungene fikk da de var yngre. Ikke noe å stole på i en overlevelsessituasjon, vil jeg tro. Men et par av dem er litt hendige - de er små og har reim til å henge rundt halsen.

En god lommelykt er noe vi absolutt burde hatt. Om ikke annet, for de tilfellene der strømmen går. Har full kontroll på både fyrstikker, lightere og stearinlys i huset, men ingen av dem er gode å veive med inni skapet der sikringsboksen befinner seg, sammen med noen jakker o.l.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 12:52 
Avlogget

Fikk en Ultrafire C2 fra DX.com + trykkbryter fra DX igår og den ble jeg imponert over!
Lumen er ikke oppgitt, men ca 200 basert på sammenligning med en Fenix.
Kostet under 100kr, og med trykkbryter vil den være bra å ha montert på langvåpen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 22:08 
Avlogget

Heisann rhex gidder du å poste varenr. til denne lykta.......vil ha ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 15:23 
Avlogget

http://dx.com/p/raysoon-rs-717-xm-l-t6- ... 951?item=8

SKU 119951

En ting til med denne lykta, påknappen er sterkt selvlysende! Meget fin detalj synes jeg:)

Topp

Innleggets emne: Lykt / lommelykt / hodelykt
InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 21:15 
Avlogget

Ok , sikkert en tråd som har vært oppe før, men i disse nymotens LED tider, hva anbefales av lykter oppladbare eller ikke?
Vi som bor litt i huttiheita har ett visst behov for belysning, og som innehaver av alt ifra petromax og maglite lykter til LED lykter ifra biltema vil jeg gjerne ha noen synspunkter på hva som det er verdt å legge penger i.
Noen der ute som føler at de sitter med noen gode oppLYSninger ? :?:

Og ..........der..........fant jeg den store lommelykttråden.

Sist endret av Bamse Brakar den 29 Okt 2012, 21:44, endret 1 gang
Flyttet innlegg til "Den store lommelykttråden"

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2012, 17:07 
Avlogget

rhex skrev:
Fikk Raysoon lykta i dag, anbefales! Mye ekstrautsyr som oppladbare batteri+ lader, pannebånd, sykkelfeste.

Lommelykta er liten og nett, men når du slår den på risikerer du permanente øyeskader hvis du ser rett på led'en. Har zoom ala led lenser og kaster lyset tvers over fjorden her, er vel ca 7-800meter. Når du zoomer ut lager den en imponerende lysvegg med veldig jevnt og godt distribuert lys. Den er merkbart sterkere enn Aurora-lykta og mye bedre zoom-flood en på Led lenseren. Fikk helt hakeslepp når jeg testet den ute i mørket, jeg som trodde led lenser P14 var en kraftig lommelykt før!

Har foreløpig ingenting negativt å si om den:)

Da har jeg fått og testet min litt også, og må si meg rimelig fornøyd. Jeg har helt klart fått ett mandagseksemplar, måtte tømme ut litt metallrester, lodde fast ei fjær som nesten datt ut og knappen finnes ikke selvlysende... Når det er sagt så virker den godt bygget, lyset er helt vilt og batteritiden virker upåklagelig.

Hvordan fester du den på sykkelen? Jeg har knota en del med festen som fulgte med, men finner ikke noen fornuftig måte å feste den på sykkelen...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 23:54 
Avlogget

Uff trist å høre at du fikk en som var i dårlig stand:( Eneste jeg ikke er fornøyd med på min er at gjengene på hodet av lykta er litt dårlige, så det kommer skrapelyder når jeg skrur opp der. Men det har null praktisk betydning, og gjengene bak der man skifter battteri er upåklagelige.

Batteritiden er upåklagelig ja, og hvis du bruker den aller laveste innstillingen vedder jeg på at den holder ett døgn i en krisesituasjon. Nok lys til å se hvor man går eller lese kart etc..

Har ikke blitt til at jeg har prøvd den på sykkelen, pga den ENORME lyskjegla brukes den nå utelukkende til turer med hunden i stupmørket. Har blitt jagd av elg på slike natteturer tre ganger dette året, ble faktisk også forsøkt nedrent av en sprengkåt/livredd rådyrbukk i oktober. Med denne lykta trenger jeg bare å plystre litt og sveipe rundt meg med lykta.. Alt av dyr ser mot meg og jeg ser reflekjsonen av øynene deres og kan svinge unna så de får spise i fred:)

Så 7 par øyne lyse mot meg en kveld, rådyr og elg flokker til jordene her natterstid, tror ikke det skulle bydd på mye problemer å fylle fryseren:)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 19:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det kommer til dealextreme er det sannelig ikke godt å si hva man får når man bestiller. Frakta kan ha litt å si også, pakken homper og bomper jo hele veien fra kina og hit, og bare med min erfaring med det norske postvesnet (de knuste en verktøykiste i hardplast som lå pakket inn i to pledd og masse klær jeg ettersendte fra flyttelasset mitt. Eska var rund når den kom frem) så trenger ikke postvesnet fra kina og hit nødvendigvis være bedre.

Har også kjøpt meg samme lommelykt, og knappen er selvlysende. Er veldig fornøyd men den sluker batteri, men har oppladbare batteri og solcellelader så det går egentlig greit.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 23:13 
Avlogget

Jeg kjøpte først 11 slike (alle de hadde): http://www.clasohlson.com/no/Dynamolykt ... r363048000

Etter å ha testet den litt, kjøpte jeg fem til. Koster det samme som en pakke batterier. Jeg pumpet på den i ett minutt, og etter en time hadde jeg fortsatt lys. Ikke som i en Lupine-lykt, riktignok, men nok til at man ikke snubler i mørket. Ser de har utvidet tilbudet til å gjelde til over nyttår. Tror kanskje jeg skal kjøpe fem til. Har nå en på hytta, en i bilen, en i skuffa i gangen, ga bort til en til fatter'n, og så har jeg 12 liggende i den store, grønne kassen som jeg ikke diskuterer med noen (bortsett fra dere) ...

Anbefales! Dette er et røverkjøp!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 23:25 
Avlogget

Jeg har nesten bare hodelykter nå.

Det er så godt å ha begge hendene fri. For det er ofte noe som skal fikses eller fraktes

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 23:48 
Avlogget

Tausa skrev:
Jeg har nesten bare hodelykter nå.

Det er så godt å ha begge hendene fri. For det er ofte noe som skal fikses eller fraktes

Jeg har selvfølgelig det i tillegg. :D Alt fra en Petzl Zoom jeg kjøpte i 1990, via Silva orienteringslykt, Magicshine, noen lykter fra Black Diamond og flere andre. Men de trenger batterier ...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2013, 10:10 
Avlogget

Asparges skrev:
Da har jeg fått og testet min litt også, og må si meg rimelig fornøyd. Jeg har helt klart fått ett mandagseksemplar, måtte tømme ut litt metallrester, lodde fast ei fjær som nesten datt ut og knappen finnes ikke selvlysende... Når det er sagt så virker den godt bygget, lyset er helt vilt og batteritiden virker upåklagelig.

Hvordan fester du den på sykkelen? Jeg har knota en del med festen som fulgte med, men finner ikke noen fornuftig måte å feste den på sykkelen...

Da er denne død:( Eller, den døde for flere mander siden, jeg har bare glemt å oppdatere her :roll: Antatt dødsårsak er flere fall mot betong. Den sluttet først å bytte lysmodus, den byttet ved kraftig risting og en gang iblant med knappen men det krevde litt innsats. Ikke lenge etter sluttet den helt.

Da jeg demonterte den for å se og kom til kretskortet ramlet det ut et par ekstra biter! Ett par små komponenter var rett og slett har knekt av kortet. Hvordan det har skjedd vet jeg ikke, komponentene er bittesmå og gjemt bak masse aluminium så de burde igge ta skade. Men jeg har ikke peiling på elektronikk, så hva vet jeg :P

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 23:54 
Avlogget
Brukerens avatar

etter mye om og men kjøpte jeg en Fenix HP11 som forsåvidt lyser som en billykt, men med litt rotete festesystem (strikker og spenner og what-not). I tillegg kjøpte jeg en sånn gummi-dings som gjør om en normal liten led-lykt til en hodelykt. helt genial å ha i sekken når fenixen blir litt tung.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jul 2013, 21:09 
Avlogget

ulja skrev:
Ok , sikkert en tråd som har vært oppe før, men i disse nymotens LED tider, hva anbefales av lykter oppladbare eller ikke?
Vi som bor litt i huttiheita har ett visst behov for belysning, og som innehaver av alt ifra petromax og maglite lykter til LED lykter ifra biltema vil jeg gjerne ha noen synspunkter på hva som det er verdt å legge penger i.
Noen der ute som føler at de sitter med noen gode oppLYSninger ? :?:

Og ..........der..........fant jeg den store lommelykttråden.

En liten heads up...
LED kan forårsake migreneanfall.
Så har man migrene bør man teste ut LED før man går til store investeringer i LED-pærer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support