Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Sep 2018, 21:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 10:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Alle survivalistfora med respekt for seg selv må ha en nerdete lommelykttråd. Jeg kan godt starte den, jeg...

De fleste mannfolk har en greie med lommelykter. Og jo dyrere de blir, jo våtere blir gutta i øya når man trekker fram en svart, anodisert alu-dings og ramser opp Lumens-tall og driftstimer og batterityper og hvilken Cree-generasjon det er.

Selv har jeg landet på Fenix (selv om jeg har snust på Olight også) og har til nå pådratt meg følgende:

Fenix E05: knøttliten single-AAA lommelykt med overraskende sterkt lys til å ha i survival-kittet. knapt nok større enn batteriet inni.
Fenix L2D: En litt eldre lykt, med 2 AA-batterier, blendende hvitt lys i seks forskjellige modi (svak, sterkere, sterk, turbo, strobe og SOS. Er vel egentlig å regne som en "tactical"-lykt siden den har strobelys.
Fenix PD30: 235 lumens på max (dvs. at det er fysisk smertefullt å glo inn i lyshavet), samme seks lysmodi som L2D, men sterkere lys på sterkeste modus og svakere på svakeste (10 lumens i 65 timer)

I tillegg har jeg en sveivelykt fra Varta i bilen og en drittlykt fra Gerber (TriTac) som jeg har overlatt til ungene, der den gjør en glimrende jobb.

Og ja, jeg er en liten tech-hore, men sånn er det. tidligere hadde jeg et slagtre av en maglite (som jeg sterkt vurderer å bygge lyddemper av), men nå er det selvsagt bare LED som teller.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 11:38 
Avlogget

Startet som de aller fleste med en diger Maglite. Jeg forstår ikke at jeg dro denne til fjells så ofte som jeg gjorde.

Ellers har jeg 2-3 eldre Petzl hodelykter. En Gerber TX eller LX lommelykt som jeg kjøpt et par år siden. Har den stort sett i bilen.

Siste årene har jeg kjøpt Fenix LD10 (med hodebåndet, genial genial) og Fenix LD20.

Meget fornøyd med de 2 siste. LD10 og LD20 har en form for Mil spec så om du mister dem i bekken så kortslutter den ikke.

Å ha en skikkelig hodelykt (plus backup) vil jeg si er det noe av det viktigste. Om du mister strømmen for lengre tid så må du ha lys innendørs. Om det er sommer eller ei. Om du ikke tror meg så kan jo du prøve å lage mat og fixe dill dall i huset ditt uten å slå på lamper. Selv på dagtid!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:24, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 12:56 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg har sikla på fenix hp10 en stund, ja...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 13:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Maglite 3D med LED drop-in: brukes nesten aldri da jeg ikke gidder å kjøpe D batterier.

Fenix E05: Genial liten lykt med 27 lumen.

Fenix TK30: 630 lumen. Denne bruker jeg bla. til å lyse etter hjort. Får oversikt over jorder på få sekund. Imponerer de fleste. :lol: Men liker ikke at man må vri for å skifte mode.

Led Lenser H7: Var imponert når jeg kjøpte den, men nå vil jeg heller ha noe som tåler mer. Det fine med denne er at du kan fokusere lyskjeglen, men bruker mest hodelykt på kort hold uansett.

Ellers har jeg en Fenix PD32 på vei fra statene. :D

Har kikka litt på Zebralight, men kjenner det svir i lommeboka.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2012, 21:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Her henger gamle gode mag charger i gangen, og en led lenser T7 ligger i bilen. Jeg har også petzl og silva hodelykter. Har lyst på noe med mere futt i og har lurt på å kjøpe Fenix TK40 eller 41, men har ikke klart å bestemme meg ennå.

Sist endret av Rockatansky den 16 Okt 2012, 20:52, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 09:12 
Avlogget

Lommelykter har det blitt noen av de siste årene ja. Mest i arbeidssammenheng men dog.

Hovedlykten min pr. i dag er en Fenix TK11 (258lm). Kjempefornøyd med den, men suger batterier tom relativt fort. Ellers har jeg tre magliter, en bitteliten pærevariant som kom med en sveitserkniv for maaange år siden, en mini-mag pære og en mini-mag led. Samt har jeg to Led Lenser L7 som jeg kjøpte en gang clasern kjørte en kampanje. Svært fornøyd med de to siste.

Svært skeptisk til dette med batteridrevne redskaper, for hva skal jeg gjøre når batterier ikke er å få tak i? Sånn sett kan man hamstre batterier men selv disse har en begrenset levetid. En annen tanke er å ordne oppladbare batterier i kombinasjon med generator etc..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 12:47 
Avlogget

Disse polakkene som raider miljøstasjonene våre for batterier, der vanlige nordmenn ikke har lov til å gå :lol: , de har jo noen gode metoder for å gjøre batteriene til som godt som nye.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:37, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 13:42 
Avlogget

Har Fenix LD20 og MC10 Angellight(knall!). Vil ha en til som er sterk nok til å blende evt ubudne gjester natterstid.

Bruker oppladbare batterier, er det noen som vet om en håndrevet eller solcelle-drevet lader?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2012, 17:17 
Avlogget

Jeg har denne her, fra biltema.
Vedlegg:
24-925_l.jpg
24-925_l.jpg [ 56.56 KiB | Vist 4578 ganger ]

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... ykt-24925/

Kanksje ikke verdens mest solide og lysende lykt, men billig og grei. Men ser gjerne etter mer robuste også.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 07:06 
Avlogget

Jeg har tidligere brukt endel Surefire/Fenix i jobbsammenheng og er fornøyd med fleksibiliteten deres.
lar seg like godt montere på pistol/rifle som en lommelykt.
Har fått øynene litt opp for O-Light i det siste og har endt opp med 3 stk fra 380-1700 Lumen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 18:28 
Avlogget

Slo til på denne idag, blir spennende å se!

http://www.dealextreme.com/p/119951

rapporterer tilbake med kvalitet når den kommer:)

http://www.youtube.com/watch?v=J0la75PGEK0

Bilde

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 19:46 
Avlogget

Har du sett noe til lykta? Etter flere lite holdbare lykter fra klaes ohlsson ol. så lurer jeg på å kjøpe denne jeg og.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 20:37 
Avlogget

Den kom til norge i går i følge trackinga, tok eeeevigheter! Antar den ligger i postkassa før helga, kjøpte også en av merket Surefire en uke senere. Skal skrive en kjapp review av begge så snart jeg har fått de med på den første kveldsturen med bikkja:)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 19:33 
Avlogget

Kom endelig en pakke fra dx.com i dag... Men inni lå en lommelykt som jeg ikke har bestilt:p Denne heter Aurora SH-3AA.

Kjapt søk på dx avslører at den koster det samme og har samme specs som Surefire lommelykta jeg bestilte etter den fra Raysoon postet ovenfor. Så hipp som happ. Venter enda på den fra Raysoon.

Men, Aurora-lykta er overaskende bra! Solid bygget, med tette o-ringer og ikke noe slark og skrangling når du rister på den. Og den lyser med tusen solers kraft:) har ingenting å måle lumen med, men observerer at den er ihvertfall er 3-4 ganger sterkere enn Led Lenser P14 lykta som kostet meg 700 kr.

Specs sier 800 lumen og jeg tror nok det kan stemme. Den har fem modi: mongosterk 800lumen, sterk 200 lumen og svak på 10 lumen. I tilegg er det strobe og SOS på 800.

Lykta kostet meg rundt 150 kr, og jeg må si jeg hittil er meget fornøyd! Har allerede brukt den i pøsregn og storm en times tid uten noe tull. Får se om den holder lenge, men jeg har en god følelse.

Blir review på Raysoon så snart den kommer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2012, 17:16 
Avlogget

Fikk Raysoon lykta i dag, anbefales! Mye ekstrautsyr som oppladbare batteri+ lader, pannebånd, sykkelfeste.

Lommelykta er liten og nett, men når du slår den på risikerer du permanente øyeskader hvis du ser rett på led'en. Har zoom ala led lenser og kaster lyset tvers over fjorden her, er vel ca 7-800meter. Når du zoomer ut lager den en imponerende lysvegg med veldig jevnt og godt distribuert lys. Den er merkbart sterkere enn Aurora-lykta og mye bedre zoom-flood en på Led lenseren. Fikk helt hakeslepp når jeg testet den ute i mørket, jeg som trodde led lenser P14 var en kraftig lommelykt før!

Har foreløpig ingenting negativt å si om den:)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 68 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support