Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 09 Mar 2021, 09:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bioparafin?
InnleggSkrevet: 27 Okt 2019, 12:16 
Avlogget

Er det noen som har erfaring med biofyringsolje eller bioparafin? Jeg ser det har begynt å komme reklame for dette, men har funnet veldig lite info...

Har en Aladdin BFH jeg gjerne skulle foret litt billigere enn 30kr/l det koster for parafin på byggvare og hyttebutikker. Hvis bioparafin i det hele tatt kan brukes i vekeovner da... Hvordan den tåler lagring er jo også et spørsmål, "bio" pleier jo ikke indikere gode lagringsegenskaper. Jeg har ikke parafinfyr her jeg bor nå, men det hadde jo vert veldig praktisk siden den nesten ikke trenger strøm (kun til pumpa i dagtanken, og de har ofte mulighet for å pumpe manuelt også).

Er det noen som har prøvd biofyringsolje/bioparafin eller har peiling?

Topp

Innleggets emne: Re: Bioparafin?
InnleggSkrevet: 27 Okt 2019, 18:22 
Avlogget

Når jeg trenger parafin til primus og petromax, bruker jeg å stikke innom den lokale bensinstasjonen og fylle jerrykanna mi. Jeg tror ikke jeg har betalt mer enn 10 kroner literen, men det kalles ikke noe mer fancy enn fyringsolje det jeg kjøper.
Jeg har prøvd såkalt høykvalitets fritidsparafin (eller kvalitetsbrensel, som de kaller det) til over 50 kroner literen, men jeg har ikke lagt merke til noen forskjell. Kanskje bortsett fra på primusen, som jeg mener brenner bedre renere og bedre med fyringsolje fra bensinstasjonen enn med luriumet fra fritidsbutikken.

Topp

Innleggets emne: Re: Bioparafin?
InnleggSkrevet: 27 Okt 2019, 18:53 
Avlogget

Jeg ser at det har vært diskutert her https://www.fjellforum.no/forum/24-prim ... okesystem/ uten at jeg egentlig har noen god konklusjon.

Vekebrennere er stort sett litt kresne med tanke på fettinnhold og viskositet så lampeolje er ikke nødvendigvis bedre white-spirit og enkelte tennvæsker fungerer visstnok OK.

For min del går det lille jeg bruker stort sett på gammal primus. (= x-forsvarets 111) den går helt OK på tennvæske og på white-spirit.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: