MjaMjo:
For 10 stk 100W paneler, 20 stk 140Ah Gel batterier, 10 stk. kontrollere og braketter/stativ til alle panelene kom det på ca. 55.000,- tilsammen. Produktene i seg selv var ikke så dyre, men med frakt (veier ca. 900 kg fordelt på 2 separate forsendelser), fortolling/deklarering og mva kom det på 55.000,-.
Min preppervenn som jeg kaller han, har 2 panelsystemer (200W tilsammen), så for han kom det på 11.000,-. For min del med 4 panelsystemer på 400W og 1.120Ah batterikapasitet kommer det på 22.000,- tilsammen. Ingen ugrei pris i det hele tatt:) Det var endel jobb å finne frem til riktige produkter, for det er mye rart der ute. Men noen av kravene var at det skulle være mono-krystalinske paneler (gir bedre effekt enn poly-krystalin), kontrollerene skulle være dimensjonert til å håndtere 2 paneler for redundans (evt 1 panel og 1 vindgenerator), og batteriene skulle være såkalte AGM deep cycle batterier.
I tillegg kommer kabler, sikringer og alt utstyret som skal kobles på, men for oss som har tilgang på Biltema, Jula og Clas Ohlson, er det ikke mange kronene det er snakk om
Hvis noen vurderer det samme, så har jeg 4 paneler med tilhørende batterier, kontrollere og stativ/braketter tilsalgs. Men det er umulig å sende i posten for utstyret veier i overkant av 300-350kg og det er ikke så lett å få plass til solcellepanelene i en kovolutt heller
Gray:
Ja, du har helt rett mhht invertere. Jeg har bare 1 inverter som har ekte sinus dessverre (300W), ellers har jeg 2 stk. 600W (peak 1200W) firkantpuls og 2 stk 1000W (peak 2000W) firkantpuls. Jeg vil bruke ekte sinus på kjøleskap og fryser (det er ofte motorer som går varme med firkantpuls og dermed kan havarere). Det meste annet går greit, men man bør definitivt sikre seg med ekstra sikringer, strømforsyninger osv i tilfelle. Mikrobølgeovner går helt greit på firkantpuls, og vaskemaskiner på kort vaskeprogram og lav sentrifugehastighet går også helt greit (begge deler testet og det var ingen varmgang i vaskemaskinmotoren å snakke om).
Godt poeng å segmentere batteribanken. Det er derfor jeg har valgt kontrollere som kan kjøre 2 paneler i tilfelle en kontroller eller 2 skulle ryke. Jeg vil i utgangspunktet ha 4 batteribanker med 2 batterier i hver, for med en bank med 8 batterier er det fryktelig mye spenning som kan skape mye problemer hvis noe skulle gå galt. Batteriene jeg har valgt er det som er å foretrekke til solceller (se bilde), og hvis SHTF, har jeg en plan om å ta bilbatterier fra biler som en nødløsning (det er faktisk ganske mye strøm å hente fra et vanlig bilbatteri og de lar seg helt fint lade opp av solcellepaneler).
Jeg har kablet banken både serielt og parallelt, så jeg kan ta ut både 12V og 24V. 24V er helt klart å foretrekke hvis det er lange strekk med ledninger, men jeg skal ha alt så nærme batteribanken som mulig så jeg unngår mest mulig tap av strøm. I tillegg har jeg gjort som du skriver og bruker 12V lader på alt som kan lades opp. Alle invertere bruker litt strøm til styring, vifte osv, så ved å lade direkte på 12V sparer jeg den strømmen.
God idè du har der med bikjehus til aggregat. Jeg har selv vært med på å lage en slik løsning, og der brukte vi lyddempingsmatte fra Biltema som vi kledde huset med innvendig (se link:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/). For å unngå overoppheting av aggregat, er den ene veggen på "bikjehuset" løs, så den kan fjernes, og på den måten kan vi "styre" lyden dit vi vil.
Jeg har planer om å lage en presentasjon, men har ikke kommet så langt ennå. Men skal ta meg i nakken og få skrevet litt

Men kort fortalt så vil jeg ri en evt SHTF-situasjon av og stikke hodet fram når det er slutt på anarki og de fleste som ikke har forberedt seg ikke finnes lengre (dessverre) og når det har gått så langt at de som er igjen ser nytten av å samarbeide for å få en viss form for sivilisert hverdag.