Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 15:35

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 21:57 
Avlogget

Finnes det noen butikker der man kan bestille dem direkte i fra? Har du noen linker?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 17:50 
Avlogget

Beklager seint svar Rockatansky, men har vært på fjellet en uke. Hvordan jeg lager faklene har jeg beskrevet i første innlegg i tråden om "Selvfølgeligheter som bør deles" under kategorien "Forberedelser og overlevelsesforum". Dersom noe er uklart, så gi lyd så skal jeg forsøke å forklare bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 17:22 
Avlogget

A)
Petrormax info - Fett :D Jeg har to stk i en såkalt lyskasse jeg kjøpte fra forsvaret for mange herrens år siden. Men jeg har aldri fått dem til å virke helt. På tide å finne dem frem og teste, sjekke hva som mangler osv.

B) Andre lyskilder:
Jeg kjøpte i sommer et "arbeidslys" på et varehus i utlandet. Det var LED, med to lysfunksjoner. Oppsatt med solcellepanel og sveiv for dynamo opplading. Har også funent kjekke små dynamo lykter hos Deal Extreme. Kina dill, men det funker nå... og hos enklere liv, tror jeg det var. I tilfelle man må være mobil er det nok lurt å droppe ting som krever batterier. Det er ekstra vekt og noe man kommer til å gå tom for.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 19:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Tipper kassen er et slikt belysningssett: Inneholder to lamper, drivstoffkanne, to små kanner til rødsprit, reserveglass, treft, glødenett, og en liten eske med reservedeler. Savner tiden man fikk kjøpt slike billig :cry: Jeg tipper det ikke er store problemer for å få dine til å fungere. Husk å trekke til skruer, ha fett på lærpakninger og forvarm skikkelig. Man må holde på med slike lamper en stund for å lære dem.

Vedlegg:
Div juli 008.JPG
Div juli 008.JPG [ 80.18 KiB | Vist 3273 ganger ]
Div juli 004.JPG
Div juli 004.JPG [ 62.57 KiB | Vist 3273 ganger ]
Div juli 002.JPG
Div juli 002.JPG [ 46.21 KiB | Vist 3273 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 19:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Finnes det noen butikker der man kan bestille dem direkte i fra? Har du noen linker?

Forsvarsbrukt og en kar som annonserer mye på finn.no selger iallefall slike lamper, men det billigste er å snuse rundt på markeder og loppemarked. Er du i Sverige noen gang kryr det av slikt der. De fleste av lampene mine er kjøpt slik.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Hvordan jeg lager faklene har jeg beskrevet i første innlegg i tråden om "Selvfølgeligheter som bør deles"

Fant beskrivelsen. Dette må jeg teste ut en dag :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 22:15 
Avlogget

Jupp, akkurat en sånn kasse
får se om det blir litt tid til å forske på dem når vinteren kommer

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 12:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en jeg datt over på søk om solceller:
http://www.alternativenergi.no/subdet2.htm

Noen som vet hvor og Evt hva som er lurest å investere i?
Tiltenkt hjemme på gården.

Vi lurer litt på å ha både solcelleppanel og vindmølle.
Taket på driftsbygningen ligger ideelt til for å ha masse solcelleppanel på, men er litt usikker på om det lønner seg?
Og hvordan det er i forhold til snø?
Noen med no erfaring på det?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 22:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Har for min del Petromax 350, elsker den, er pen og fasinerende...kan se på den lenge =) Har også oljelampe som er greit å ha_
MEN, husk at det er ille avgasser av parafin så de fungerer nk best ute eller i større lokaler eventuelt små med bra utlufting.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 22:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan jo også være lurt å ordne seg solcelle lader alla denne hær på lenken under, koble til en baterilader med oppladbare batterier og noen effektive lamper/lommelykter_

http://springpad.com/#!/Earthlystuff.ne ... larcharger

Eller denne =)

http://springpad.com/#!/Earthlystuff.ne ... egadgeteer

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2012, 09:17 
Avlogget

Hei.

Fersk her, men har funnet mye interessant info.

Her er en webside med masse lamper og reservedeler; http://www.pelam.de

Odin

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 22:49 
Avlogget

Heisann.

Dette bir min første post her på forumet.
Jeg har nylig gått til innkjøp av 3 stk "Hurricane" lykt fra Plantasjen: http://www.plantasjen.no/innrede/lysest ... -hurricane Er det noen som har erfaringer med disse lyktene? Lampeoljelykter er jo rimelig idiotsikre, men det betyr ikke at man kan få lamper med elendig kvalitet.

- Taknemlig for svar.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 23:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei sjanten. Har ikke erfaring med disse lyktene, men den beste måten å finne ut om de fungerer bra er å bruke dem. Nå som det snart er jul passer jo dette bra, for da er det ingen som lurer så fælt på hvorfor man brenner parafinlykter hele tiden. Få tak i noen liter lampeolje og fyr i vei både ute og inne. Om du blir fornøyd med lampene råder jeg deg til å kjøpe enda mer lampeolje og skaffe noen reserveveker.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 10:24 
Avlogget

+ å skrive om det her på forumet... både dårlige og bra erfaringer faktisk. :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 15:00 
Avlogget

Hei igjen.

Jeg har testet disse Hurricane lampene fra Plantasjen, og konklusjonen min er at man får mye for pengene. De har en litt "billig" materialkvalitet, likefullt er de av metall samtidig som de har lav vekt. De brenner jevnt og tåler sterk vind uten å blåses ut. Kan dermed trygt brukes utendørs. Dersom du kun har en liten flamme, soter de lite men egner seg nok ikke til å bruke innendørs over tid. Lukten av lampeolje er tydelig, og det kommer nok noe avgasser som med alle andre slike lamper. Den er godt egnet for nødsbruk som ved strømbrudd av middels varighet, men jeg ville nok ikke stolt på at den hadde holdt i årevis med daglig bruk.

Konklusjonen er at dette er et anbefalt kjøp, og ikke minst mye for pengene. Kan være greit å ha noen ekstra, så kan jo naboen få en av deg i bytte mot noe kvalitetsverktøy eller annet du kunne ha behov for.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support