Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 05:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 25 Apr 2018, 21:01 
Avlogget

Jeg har selv vurdert hvordan dette skal gå.

Med et vanlig solcellepanel på taket som hadde hatt en pris på sikkert 500.000, hadde jeg likevel bare dekket inn 1/4 av det faktiske behovet som er 20.000kw.
Jeg kommer nok til å fylle opp garasjen med ved som et alternativ. I tillegg vurderer jeg å sette inn en varmepumpe, men om jeg fyrer med ved aner jeg ikke om også
varmepumpen har noe effekt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2018, 21:43 
Avlogget

Vell for å redusere forbruket har jeg i mitt hus værtfall...

Varmepumpe, ( Men må oppgradere til en større før neste vinter pga 90% av 2etg er åpent plan. )
Absolut alt av lys er LED, hvor bad,gang,kjøkken,vaskerom o.l er på bevegelses sensorer så det kun er lys når det trengs.

Lys i stue og utelys er programmert for å kutte etter 00.30 i ukedagene og 01.00 i helgene, og utelysene er fotocelle styrt ( om man glemmer å slå dem av selv )

Varme på soverom står på 10+ og 18+ etter 20.00 - 06.00 ,

Varme på bad er justert ned på natterstid og i normal arb tid.

Stortsett vær dag på vinteren blir det tatt inn 1 ikeapose med ved fra uthuset som blir fyrt med ilp 1 dag. Så blir noe mildere forbruk av slikt og.

Drømmen hadde jo vært en atmos ved-> vann annlegg . Får se endag om man orker å bygge om tekniskrom ><

Jeg har klargjort extra opplegg for å kunne kjøre backupstrøm på noen av spottene i di fleste rom. Føringsvei fra lufting i ene pipen til garasjen som er " i huset " som dermed skal gå fint å få koblet opp via batteribank som mates med solcelle. Primært for strømbrudd for å kunne ha lys. Planen er vell å gjøre målinger på effektivitet fra ett 100w panel ift husets plassering. Hadde vært inntressangt å finne ut hvor mye man ville trengt for å ha feks alt lys kun på "solstrøm" .

Funfact: moeller kom nylig med en kombiautomat med innebygd måler, som jeg tenkte å få inn på kursen til vvb og VP for å kunne se hvor mye man egentlig sparer på å fyre i tillegg. ( teste med fyring og uten fyring ved feks 10kalde ute 2-3 dager bør vell gi noen semikorrekte tall . )

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2018, 22:20 
Avlogget

Solcellepanel er veldig spennende, jeg har også studert det litt. Jeg fant denne siden her: https://www.solcellespesialisten.no/sol ... ering.html

Her er det også et kart en kan se på og beregne ca kostnad med innkjøp og montering samt ca forventet produksjon av strøm. https://solkart.no/

Det er jo kostbart utstyr, om det lønner seg for meg er jeg fremdeles ikke sikker på. Men det er jo flere bedrifter som tar i bruk solcellepanel nå, så det bør jo være noe å spare på dette. Så er det jo veldig greit å ha strøm vist linja blåser ned i en høststorm også.
Om en skal satse på noe som kan levere strøm til hele huset eller bare til nød belysning blir også vurdert, nød belysning trenger ikke å være så veldig kostbart. Men uansett et spennende tema.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2018, 07:22 
Avlogget

Den enkelt-investering man kan gjøre som ville merkes mest på strømregningen hos en vanlig familie, er å gjøre noe med oppvarming (og forbruk) av varmtvann. En solfanger av vakuumrør-typen, til forvarming av varmtvann regnes å kunne redusere strømbehovet til varmtvann med opptil 50%.
Er man óg mér bevisst, og da tar de lengre dusjene når sola skinner på fangeren; ikke vaske hender i varmtvann etter hvert bidige toalettbesøk (kaldtvann er like hygienisk.), osv. så vil det merkes på strømregningen. :)

Har man noe særlig mér enn 1000-1500 Watt med panelovner tilsammen i de rom man normalt oppholder seg i, så vil nok en luft-luft varmepumpe lønne seg. Skal man renovere huset endel, så vil en luft-vann varmepumpe lønne seg enda mér, da den óg kan bidra til varmtvannet.

Senking av temperaturen i huset med en grad eller to har óg god effekt på strømregningen. Å få byttet alt av lyskilder over til LED hjelper litt, men ikke så mye som folk tror; tradisjonelt, så regnes 10% av strømregningen går til lys - ved bruk av gløde og halogenpærer. Har man alt over på LED, så er vel forbruket kanskje 1-3% av regningen...

Edit;
Å bytte vv-bereder, kjøleskap, frysere osv. til mér energieffektive enheter, kan og hjelpe til på regningen... :)
/Edit

Det mest effektive, men vanskeligste av alt, er å få hele familien over på sparetiltakene... :roll:

Det å montere et nett-tilknyttet solcelleanlegg på taket vil, for de fleste av oss, hjelpe på strømregningen, sett over hele året. Men - det er; etter hva jeg vet, få eller ingen slike anlegg idag her i Norge som leveres med batteri-backup eller 'island'-funksjon. Dvs., har man 4kWh med nett-tilknyttet solceller på taket, og strømmen går - så har man ikke noe strøm.
Grunnen til det, er som regel pris, og argumentasjonen om at strømmen sjelden går her i Norge. Skulle man ha en batteribank som passer ca. til 4kWh med panel, så ville den være på rundt 24 kWh - det samme som i min Nissan Leaf... ;)
(Forøvrig, så har den nye Nissan Leaf modellen direktestøtte til å fungere som batteripakke for hus - men tror ikke det er systemer i solcelleanlegg heromkring som har støtte for det - enda... :geek: )

Et mindre solcelleanlegg med batterier for bruk til 'nødstrøm' vil jo være fullt overkommelig for de fleste av oss. Selv har jeg ca. 800Wh med paneler, tilkoblet en 12kWh batteribank, og jeg har lagt opp lavvolt-stikkontakter parallelt med det vanlige elektriske anlegget her (gjort under totalrenovering), så det meste av lys her går allerede på 'nødstrømmen' til daglig... :) Dét sagt - så rekker ikke solcellene alene til om vinteren, da det kan gå uker uten sol... :|

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: